Křik země, křik chudých: papež František a ekoteologie
Jan ZámečníkPoselství papeže Františka zaměřené na ekologická témata není myšlenkově novátorské. Díky naléhavosti, vřelosti a hluboké autentičnosti, s níž František práva přírody hájil, však dokázalo být mimořádně působivé a inspirativní.
Papež František vešel do paměti lidí po celém světě nejen svým humanismem, ale i hlubokou láskou k přírodě. Ústřední Františkova díla, věnovaná — kromě jiného — vztahu k přírodě, tedy encyklika Laudato Si´ nebo exhortace Laudate Deum a Querida Amazonia, vycházejí z tradic ekoteologie, která je dnes již velmi bohatým a rozrůzněným směrem. Prakticky všechna témata, kterým se v nich František věnoval, nalezneme v textech jiných autorů, zaměřujících se na křesťanskou reflexi environmentálních otázek
Přínos publikací však nemusí spočívat pouze v jejich originálnosti, nýbrž také v jejich vnitřním uspořádání, stylu, zabarvení a důrazech — a v případě textů, které jsou zaštítěny významnou autoritou, rovněž v tom, čí jméno nesou, a jaké postavení v důsledku toho mají.
Mezi zvláště výrazné rysy uvedených Františkových děl patří spojení sociálního a ekologického zájmu. Přiznanou inspirací, která je spjata i s tím, jaké si zvolil papežské jméno, je v tomto ohledu František z Assisi. Ačkoli je postava tohoto světce zahalena oparem legend a jeho první životopisy nejsou kritickými historickými pojednáními v dnešním slova smyslu, ale hagiografiemi, je stěží popiratelné, že se vyznačoval laskavým vztahem k přírodě a chudým.
Právě kvůli svému přístupu ke stvoření již dlouho figuroval v ekoteologických knihách i studiích a v roce 1967 navrhl americký badatel Lynn White ve svém vlivném, byť značně problematickém článku Historické kořeny naší ekologické krize, aby byl František z Assisi prohlášen patronem ekologie.
Inspirace Leonardem Boffem
Uvažujeme-li v novodobých souřadnicích, nápadné podobnosti k tomu, co vyzdvihuje papež František, nalezneme v latinskoamerické teologii osvobození, zejména v díle brazilského autora Leonarda Boffa, který po bok chudých a hladovějících — a to nejen v ekonomickém a fyzickém smyslu — zařadil i vykořisťovanou přírodu.
Tento bývalý františkán v roce 2013, tedy ještě před vydáním encykliky Laudato Si´, vyslovil v útlé knížce František z Říma a František z Assisi: nové jaro v církvi? naději, že nově zvolený papež bude věnovat zvláštní pozornost sociálním otázkám, ženám a ekologické problematice.