Na MDŽ šlo o vše možné, málokdy však o ženy

Ondřej Holub

Mezinárodní den žen provozujeme sto let. Za tu dobu prošel několika významovými i reputačními proměnami. Od radikality k oslavě půvabu či dravosti. Jedno je při pohledu zpět jisté: smysl MDŽ si neurčovaly ženy samy.

Jak by asi vypadal rozhovor všech těch, kteří se kdy podíleli na definování MDŽ, pokud by se setkali v jedné místnosti? Kdybychom jim všem dali prostor? Foto WmC

„Ani biografové limonády, ani bulvární romány nemohou už dnes ukolébat pracující ženu, aby stulená ve vlastní hlemýždí skořápce přespala dobu bouří,“ burcuje v roce 1929, v předvečer dosud největší světové hospodářské krize, na stránkách „svého“ časopisu Rozsevačka komunistická novinářka Jožka Jabůrková.

Tato schopná a možná až příliš rázná organizátorka, kterou dobové fotografie zachycují s věčně přísným, odhodlaným pohledem, se už v roce 1921 rozešla se sociální demokracií — strana pro ni byla málo radikální, a tak brzy zakotvila na krajní levici, v KSČ. Není se ani proč divit: bída, ve které Jabůrková dospívá a které je svědkyní celý svůj život, ji celkem přirozeně nasměruje radikálně nalevo.

V komunistické straně patří k tvrdé, gottwaldovské frakci. Obdivuje Sovětský svaz, vzhlíží k revoluci. Zcela jistě věřila Josifu Stalinovi, když řekl: „Pracující žena je nejutlačovanější ze všech utlačovaných.“ Nepokrytě se vysmívá tehdy novému, propagovanému svátku, Dni matek.

Ne, nikoli Den matek, ale úplně jiný den — 8. březen, Mezinárodní den žen, to je pro Jabůrkovou den boje. A boj je jí skutečně vlastní. Dokáže to i tehdy, když v létě 1942 zemře v koncentračním táboře Sachsenhausen.

×