Na MDŽ šlo o vše možné, málokdy však o ženy

Ondřej Holub

Mezinárodní den žen provozujeme sto let. Za tu dobu prošel několika významovými i reputačními proměnami. Od radikality k oslavě půvabu či dravosti. Jedno je při pohledu zpět jisté: smysl MDŽ si neurčovaly ženy samy.

Jak by asi vypadal rozhovor všech těch, kteří se kdy podíleli na definování MDŽ, pokud by se setkali v jedné místnosti? Kdybychom jim všem dali prostor? Foto WmC

„Ani biografové limonády, ani bulvární romány nemohou už dnes ukolébat pracující ženu, aby stulená ve vlastní hlemýždí skořápce přespala dobu bouří,“ burcuje v roce 1929, v předvečer dosud největší světové hospodářské krize, na stránkách „svého“ časopisu Rozsevačka komunistická novinářka Jožka Jabůrková.

Tato schopná a možná až příliš rázná organizátorka, kterou dobové fotografie zachycují s věčně přísným, odhodlaným pohledem, se už v roce 1921 rozešla se sociální demokracií — strana pro ni byla málo radikální, a tak brzy zakotvila na krajní levici, v KSČ. Není se ani proč divit: bída, ve které Jabůrková dospívá a které je svědkyní celý svůj život, ji celkem přirozeně nasměruje radikálně nalevo.

V komunistické straně patří k tvrdé, gottwaldovské frakci. Obdivuje Sovětský svaz, vzhlíží k revoluci. Zcela jistě věřila Josifu Stalinovi, když řekl: „Pracující žena je nejutlačovanější ze všech utlačovaných.“ Nepokrytě se vysmívá tehdy novému, propagovanému svátku, Dni matek.

Ne, nikoli Den matek, ale úplně jiný den — 8. březen, Mezinárodní den žen, to je pro Jabůrkovou den boje. A boj je jí skutečně vlastní. Dokáže to i tehdy, když v létě 1942 zemře v koncentračním táboře Sachsenhausen.

Mužský svátek

Únor 1966. Na stránkách časopisu „My“, jednoho z nových populárních časopisů 60. let, se zamýšlí známý spisovatel a novinář Jan Procházka: „Co všechno by se dalo udělat pro snesitelnější život dnešních pracujících žen? Den žen je velice málo. Nemluvě o tom, že tento hezký svátek jenom rozmnožil příležitost pro další alkoholizaci mužů.“

Je prý třeba začít s něčím skutečně konkrétním, vždyť skutečně rozumná společnost podle Procházky na ženě ani nešetří, ani nevydělává: „Půvabná, upravená, sama se sebou spokojená žena je důležitým, možná nejdůležitějším faktorem společnosti“, zamýšlí se český spisovatel v roce 13. sjezdu KSČ, události, která už zdánlivě nezadržitelně potvrdí směřování k socialismu s lidskou tváří.

Optimistická „zlatá šedesátá“ jsou na svém vrcholu a s nimi i ideál ženy, které už nestačí nedostatková socialistická ekonomika, nebaví ji fronty na zboží, ale chce být spokojená a chce se líbit. Tak si to alespoň myslí muž-intelektuál Jan Procházka. Myslí si to i ale i samy ženy?

Jaro, 1984. Vrcholí nová, vyhrocená fáze studené války — po letech politiky usmiřování volí Bílý dům konfrontační styl a na společenské atmosféře je to znát. V březnovém čísle časopisu Vlasta se kromě jiných textů objevuje také drobná úvaha o MDŽ od Hany Vocelové. „Není to s námi jednoduché. Nevíme, co chceme, ale chceme to usilovně,“ pomrkává Vocelová na čtenářky (a čtenáře) v jakémsi interním, ale vlastně veskrze „mužském“ vtípku. Ale žerty stranou, doba je vážná.

Jedním si je Hana Vocelová jistá: ženy, „dárkyně života“, rozhodují o tom, zda se země stane kvetoucím sadem nebo atomovým spáleništěm. „Když už má svět hořet, ať jen hoří jako u nás červen růžemi,“ přeje si Vocelová slovy básníka Františka Branislava v době, kdy svět zažívá další kolo zbrojení, a prosí: „Pojďme žít ve světě, v němž budou vyřešeny problémy lidstva.“

„Chtěné veselí a spousta opilých mužů“ se o třicet let později, roku 1996, vybaví i doktorce Jitce Kománkové, tiskové mluvčí tehdejší vlády. České devadesátky jsou dobou, kdy se na MDŽ raději nevzpomíná, a pokud, málokdy v dobrém.

Mění se koneckonců i představy žen o sobě samých — výrazný magazín 90. let, časopis Betty, oslavuje ženu vzdělanou a schopnou se prosadit. Takovou, která se nebojí. A takovou je bezpochyby i Jitka Kománková. Obraz „dárkyně života“ bledne časem podobně jak kytka karafiátů. Koncept „ženství“ začíná mít úplně jiný obsah. Je průbojnější, je moderní, je dynamické. Opravdu?

Šance na změnu

Různé dekády a různé pohledy na Mezinárodní den žen. Jak by asi vypadal rozhovor všech zúčastněných, pokud by se setkali v jedné místnosti? Kdybychom jim všem dali prostor? Co by si o akcentaci půvabu myslela Jabůrková, která zemřela za dráty Sachsenhausenu? Co by si myslel Procházka o Stalinově vyznání? Byl by to nejspíš hodně živý dialog — co dekáda, to silná generační zkušenost, to jiný druh trápení a jiný typ boje.

Možná by se ale všichni shodli na několika věcech: že totiž MDŽ vždy tak trochu dával prostor pro formulaci ženských vizí a možnost poukázat na mužskou neschopnost je naplnit — jak by se taky dalo čekat ve světe, který muži ovládají. Byl ale také dnem mužských snů a ženské reality — skutečné, nelíčené a málo půvabné reality, která mužským snům nemohla, a třeba ani nechtěla dostát. Byl to sen o příliš velké ochotě vycházet vstříc a příliš malé touze slevit.

Byl to také sváteční den, který pomalému tempu konzervativní a zkostnatělé každodennosti navzdory připomínal dynamické a moderní sny o ženě úplně svobodné, emancipované — aby nakonec ty sny přízemně utopil v panáku rumu a v troše toho každoročního ritualizovaného násilí, přikrytého úsměvy.

Mezinárodní den žen byl vždy tak trochu připomínkou příběhů o hrdinkách a hrdinech, o trpitelkách i zbabělcích, o naději, přízemnosti i tanečcích kolem zavedeného svátku. Jen jedno se mu celkem vyhýbalo. Naslouchání tomu, co ženy samy skutečně potřebují a co chtějí. Přitom nejen 8. březen, ale každý další nový den je šancí to změnit.