Každý poslanec je odpovědný za svoje hlasování
Táňa FischerováTáňa Fischerová vzpomíná na dobu, kdy sněmovna rozhodovala, zda se přidáme k intervenci do Iráku. Pro zákon nehlasovala, protože by se cítila spoluodpovědná za smrt každého civilisty. A takovou zodpovědnost by měl cítit každý poslanec.
Jakub Patočka ve svém článku o výsledku zprávy o odpovědnosti Tonyho Blaira za účast Velké Británie ve válce v Iráku zmínil i atmosféru v té době u nás. Vzpomínám si na ni živě, protože se mne dotýkala osobně. Tlaky uvnitř sněmovny i mimo ní od novinářů byly mimořádné.
Ráda bych připomněla některé okolnosti tehdejšího hlasování, o kterých se nemluví. Pokud mne paměť neklame, byl tehdy přijat pozměňovací návrh tehdejšího místopředsedy Jana Kasala, který souhlas s intervencí do Iráku podmínil souhlasem OSN, který ovšem nikdy vysloven nebyl. Naše chemická jednotka měla čekat za hranicemi Iráku a v případě, že by Saddám Husajn použil chemické zbraně, měla vstoupit do země a pomáhat vojákům i obyvatelstvu mírnit účinky těchto zbraní.
Je třeba tento postoj sněmovny ocenit, protože se v této situaci snažila jednat podle zákonů mezinárodního práva. Pokud tam posléze naše chemická jednotka jela, podle mne k tomu neměla mandát sněmovny. Už si nevzpomínám, zda posléze do Iráku vstoupila, ale mám dojem, že ne, protože chemické zbraně se tam neobjevily.
Sama jsem ovšem nakonec pro zákon stejně nehlasovala, protože jsem byla proti této válce a svým souhlasem bych se cítila spoluodpovědná za smrt každého civilisty. Chvíli jsem si říkala, že mohu klidně pro zákon hlasovat, protože OSN tuto akci neschválí, ale potom jsem si řekla, že kdyby OSN nějakým řízením osudu náhodou dala souhlas, vzdala bych se vlastního názoru a nechala to na jiných.
Ale to je právě ta tragédie demokracie: zastupitelé rozhodují o věcech bez jakékoli skutečné (v daném případě umělecké) kompetence.
Našel jsem si na stránkách Parlamentu ČR přehled jeho zákonodárné činnosti za rok 2011. V tomto roce se Parlament ČR zabýval třistatřicetišesti zákony, které byly v témže roce uveřejněny ve sbírce zákonů.
Měl-li by poslanec odpovědně hlasovat o třistatřicetišesti zákonech ročně, musel by denně jeden zákon přečíst, porozumět mu a získat zralou představu o tom, co takový zákon společnosti přinese. (Zdá se mi, že i kdyby měl poslanec hlasovat o dvaceti z nich, měl by toho za celý rok „plné kecky“.)
Vzhledem k tomu, že jen malá část poslanců může mít právnické vzdělání a že lidský mozek má své hranice, zdá se mi takový úkol zcela nad lidské síly. Osobně přiznávám, že kdykoliv vezmu do ruky nějaký právní předpis, pokaždé tam objevím řadu nejasností a minimum konkrétností. Právníci na tom nejsou jinak. Kolika právníků se člověk zeptá na konkrétní výklad určitého paragrafu, odstavce či písmena, tolik dostane odpovědí.
Může mít takové počínání vůbec nějaký smysl? Není to celé jenom nějaká mašinérie neustále se řetězících samopohybů, které nelze ničím zastavit?
Dobrou noc, Jiří Vyleťal
K volbám chodíme jen proto, abychom volili "menší zlo".