Španělští Podemos vydali předvolební program ve stylu katalogu IKEA
Petr JedličkaStrana španělských rozhořčených se pokusila překonat neochotu lidí číst předvolební programy novátorským způsobem. Čtrnáct dní před vlastními volbami jí přisuzují průzkumy druhé místo. Podpora uskupení ale soustavně narůstá.
„Chtěli jsme prostě dát programu formu, která by sváděla ke čtení (...) Chtěli jsme vytvořit nejčtenější předvolební program všech dob.“ Takto odpověděla minulý týden spoluzakladatelka a jedna z vůdčích osobností španělských Podemos Carolina Bescansová na dotaz novináře, proč čerstvě vydaný předvolební program strany španělských rozhořčených připomíná tak nápadně katalog nábytkářského gigantu IKEA.
Záměr zaujmout se přitom daří: dva týdny před španělskými parlamentními volbami se originální formě programu Podemos věnují všechna globální zpravodajská média.
„Podemos vždycky kampaně uměli. Toto je ale jiná úroveň, nový level,“ hlásil do vysílání BBC minulý pátek španělský zpravodaj stanice.
Vlastní program má dlouhých devětadevadesát stran, většinu každé však tvoří snímek některého z členů Podemos v některém z pokojů modelového domu — v kuchyni, knihovně, garáži při práci, v pokoji teenagera anebo třeba za pracovním stolem. Fotku pak doplňují stručné související odstavce o opatřeních, která chtějí Podemos prosadit.
Na stránce s tématem Cocinas (Kuchyně) se tak například píše o potravinové soběstačnosti a udržitelném zemědělství, přičemž na dominantním snímku stránky myje Julio Rodríguez nádobí. U tématu Despachos (Kanceláře) se zase vysvětluje státosprávní program Podemos, ekonomické reformy či přístup k otázce zaměstnaneckých práv, zatímco na podkladovém fotu si připravuje Pablo Iglesias listy s poznámkami.