Španělští Podemos vydali předvolební program ve stylu katalogu IKEA
Petr JedličkaStrana španělských rozhořčených se pokusila překonat neochotu lidí číst předvolební programy novátorským způsobem. Čtrnáct dní před vlastními volbami jí přisuzují průzkumy druhé místo. Podpora uskupení ale soustavně narůstá.
„Chtěli jsme prostě dát programu formu, která by sváděla ke čtení (...) Chtěli jsme vytvořit nejčtenější předvolební program všech dob.“ Takto odpověděla minulý týden spoluzakladatelka a jedna z vůdčích osobností španělských Podemos Carolina Bescansová na dotaz novináře, proč čerstvě vydaný předvolební program strany španělských rozhořčených připomíná tak nápadně katalog nábytkářského gigantu IKEA.
Záměr zaujmout se přitom daří: dva týdny před španělskými parlamentními volbami se originální formě programu Podemos věnují všechna globální zpravodajská média.
„Podemos vždycky kampaně uměli. Toto je ale jiná úroveň, nový level,“ hlásil do vysílání BBC minulý pátek španělský zpravodaj stanice.
Vlastní program má dlouhých devětadevadesát stran, většinu každé však tvoří snímek některého z členů Podemos v některém z pokojů modelového domu — v kuchyni, knihovně, garáži při práci, v pokoji teenagera anebo třeba za pracovním stolem. Fotku pak doplňují stručné související odstavce o opatřeních, která chtějí Podemos prosadit.
Na stránce s tématem Cocinas (Kuchyně) se tak například píše o potravinové soběstačnosti a udržitelném zemědělství, přičemž na dominantním snímku stránky myje Julio Rodríguez nádobí. U tématu Despachos (Kanceláře) se zase vysvětluje státosprávní program Podemos, ekonomické reformy či přístup k otázce zaměstnaneckých práv, zatímco na podkladovém fotu si připravuje Pablo Iglesias listy s poznámkami.
Na většině stran jsou pak též zvýrazněna nejdůležitější tematická čísla — podobným fontem, jako IKEA uvádí ceny výrobků.
„Objevují se i názory, že se tak Podemos deklasovali, protože IKEA nemá zrovna pověst obchodu, který nabízí to nejkvalitnější zboží. Podle mě je to ale chytrý tah (...) Textu je na jednotlivých stranách málo, a lidé tak mohou programem snadno listovat. Seznamují se přitom jak s programovými prioritami strany, tak s tvářemi těch, kdo je chtějí reprezentovat v parlamentu,“ shrnul pro server TypicallySpanish.com Antonio Crespo, odborník na mediální komunikaci a předvolební kampaně.
Zatím druzí
Španělské parlamentní volby se letos konají 26. června. Děje se tak pouze šest měsíců po volbách minulých — žádná ze stran, které se dostaly v prosinci 2015 do parlamentu, totiž nedokázala vytvořit koalici s většinovou podporou.
Podemos kandidují tentokrát ve volební koalici s důsledně levicovými stranami Izquierda Unida (Sjednocená levice) a Equo jako uskupení Unidos Podemos (Sjednoceni můžeme, resp. Jednotní to dokážeme). Podle aktuálních průzkumů by měli skončit druzí za pravicovými lidovci (PP) s 25 procenty hlasů.
PP by jinak měla získat přibližně 29 procent hlasů a třetí sociálnědemokratická PSOE 21 procent. Čtvrtou nejsilnější stranou parlamentu mají pak zůstat středopravicoví Ciudadanos (Občané), kterým přisuzují průzkumy 16 procent.
Pokud by volby dopadly tak, jak naznačují uvedená čísla, byl by nový parlament složený podobně, jako po zimních volbách — Podemos a Ciudadanos by pouze mírně posílili, sociální demokraté z PSOE mírně ztratili. Zástupci všech strany se ovšem v současných předvolebních debatách dušují, že další volby z nouze už nedopustí a na kompromisní koalici se tentokrát v případě potřeby domluví.
Podle pozorovatelů je tak do budoucna hlavní otázkou, zda bude příští vládnoucí koalice velká, pravostředová, anebo ze stran levice.
Další informace:
The Guardian Unidos Podemos: Spain’s leftwing alliance hoping to end political impasse
CommonDreams.org Left-Wing Party In Spain Borrows Ikea Style to Promote Anti-Austerity Manifesto
El País Four-way debate suggests little change to Spain’s post-election landscape
El País Pablo Iglesias: “After I am prime minister, I will walk away from politics”
BBC News Podemos gains as Spain launches new election campaign