Se syrským uprchlíkem v Istanbulu o tom, co schází jemu i nám

Gaby Khazalová, Jakub Patočka

Adnan Fawaz je člověkem, kterého by chtěl mít za přítele každý. Je pozorný, obětavý a dělá nejlepší falafel a humus na světě. Díky tomu v Istanbulu živí svou ženu a sestry. Těší se domů. A Čechům nerozumí, i když jim fandí při fotbale.

Nejlepší humus v Istanbulu prý najdete v bistru Adnana Fawaze — v centru města nedaleko od slavného náměstí Taksim, odkud se před třemi lety šířily demonstrace po celém Turecku. Přes domácky vyhlížející tržiště, avšak s cenami dvakrát vyššími než kdekoli jinde, a obchodní třídu İstiklal, nerozeznatelnou od těch na Západě, se dostáváme až k malé zastrčené restauraci.

Adnan svůj podnik provozuje na samé hranici čtvrtě Tarlabaşı, což znamená místo, kde v překladu „začínají pole“. Současná realita nemá k historickému názvu daleko: přechod ze světa istanbulské vyšší třídy do nejstaršího slumu ve městě je náhlý a šokující.

×
Diskuse
VK
June 4, 2016 v 18.27
Nedá mi to poznámku, zatím tu vycházejí rozhovory výhradně s uprchlíky muži, nikdy ne s ženami. S ohledem na autorku (autorky) zabývající se tématy jinak výrazně feministickými, resp. z výrazně feministického hlediska, ev. genderové rovnoprávnosti, to docela tluče do očí.
??
June 4, 2016 v 19.26
Ja pridam take poznamku.
Opet jsme dostali vysoce pozitivni HLP (hluboce lidsky pribeh), pro ktery si autori (v neznamem poctu) vyjeli az do Turecka.
Zajiste letecky. Takze jsem si vzpomenul na reportaz Sasi Uhlove o vykoristovani lidi v Ceskem state. Upozornil jsem ji, ze jevy ktere popisuje se deji v cele bohate Evrope a nejblize i v sousednim Nemecku.

jeji odpoved: "Titulek se ale vztahuje k textu, který se zabývá pouze ČR, tak proto. Až budeme strašně bohaté noviny, budu jezdit po Evropě a severní Africe a psát reportáže s větším rozhledem."

Soudim tedy, ze DR jiz zbohatnul, pokud si muze kolektivne vyjizdet do Turecka shanet HLP. Mohl by se tedy venovat i studiu pricin rustu xenofobie a rasismu i v sousednich statech, dosazitelnych na bicyklu, pripadne autem. Mozna by byl zajimavy HLP nejake Rakouske xenofobky, ktere znasilnil dite spatne integrovany severoafrican.
June 7, 2016 v 19.51
Pěkná reportáž,
a já nepochybuji, že bych si dokázala lidsky porozumět s každou Syřankou nebo Syřanem nebo člověkem jakékoli národnosti, když bych se s nimi setkala buď ve známém domácím prostředí, či ohlášena jako host, nebo náhodou jako návštěvník nějaké kulturní akce, která by zavdala důvod k seznámení apod. Například slyšela jsem začátkem 90. let jednoho našeho navrátilého exulanta, který vyprávěl, jak se zbavil svého rasizmu. Prchal přes Rakousko a v tamnějším detenčním zařízením byl nucen pobýt mnoho měsíců. Spolu s ním tam byli lidé prakticky z celého světa. Žili na malém prostoru i se svými dětmi. "Pozoroval jsem je, jak o své děti pečují, jak se starají o ně a o sebe navzájem, perou a spravují oblečení, krmí děti a ukládají je k spánku, a pochopil jsem, že všichni lidé na světě jsou si podobní bez ohledu na barvu kůže a jazyk." - Tohle přece všichni víme, setkání s lidmi odjinud nás obohacují a pokud se dostanou do problémů a je v našich silách pomáhat, nikdo neodmítneme. Tato reportáž je milá, ale v kontextu současné politické situace je tak trochu nepatřičná. Jakobyste nás chtěla vážená autorko napomínat, že si tohle neuvědomujeme. Ale my si to dobře uvědomujeme a snažíme se správně orientovat v naší situaci.
Pokusím se formulovat stručně a jasně, proč odmítám přijímat ve větším počtu (než jsme přijali třeba Vietnamce či Srby a nyní Ukrajince) běžence ze středního východu a Afriky:

Není možné řešit selhání systému individuálním soucitem.

Nezeptal se Vás Adnan jaké si myslíte, že má vyhlídky k návratu do své vlasti? Vždyť i my jsme součástí západu, který konflikt dmýchá a nedovede jej ukončit. Vedle přesvědčování, že máme běžencům aktivně poskytovat pomoc v jejich nouzi (což se stejně děje podle toho jak pozoruji třeba tady v Brně v tramvaji jak přibývá lidí cizokrajného vzhledu), protože s nimi soucítíme jako s lidskými bytostmi, bychom podle mého soudu měli také organizovat protesty proti pokračování války v Sýrii a za mírové urovnání záležitostí na středním východu. Pokud jde o Afriku přestat se plést do jejich záležitostí a nebrat jim jejich přírodní bohatství, usilovat o udržitelný rozvoj, aby se některé části planety nestaly neobyvatelné.

Nic ve zlém, ale vlamujete se do otevřených dveří.

Je tu ovšem také ještě problém náboženský, pokud příchozí chápou islám jako boží zákon nadřazený zákonům státu, do kterého přichází. Tím je třeba se ještě zvlášť zabývat.
June 7, 2016 v 21.54
Český lékař o islámu
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Cesky-lekar-z-arabskeho-ropneho-raje-Kdyz-neco-chcete-odpovi-vam-kdyz-Allah-da-Pokud-bude-migrace-takto-pokracovat-je-EU-v-ohrozeni-439272

Stomatochirurg Petr Schutz žije přes 20 let v Kuvajtu. Píše o sobě, o svých zkušenostech jako lékaře i člověka.
Článek stojí za přečtení celý, následující odstavec obsahuje doporučení, jak si poradit s islámem v Evropě:

"Na otázku, zda se bát islámu, odpovídám nebát se, ale porozumět mu a s jeho znalostí mu čelit. Musí být zajištěno, aby muslimové v Evropě respektovali příslušníky ostatních náboženství i lidi bez náboženské víry. To může být problém, protože z pohledu ortodoxního islámu existují tři kategorie lidí: muslimové, židé a křesťané (nazývaní také „lidé knihy“ – ti jsou chráněni, ale nejsou plnoprávní) a ostatní (kteří jsou bezprávní). Rozšíření islámu v Evropě proto považuji za nežádoucí. Snaha o jakékoliv výjimky z podrobení se evropským zákonům musí být nekompromisně potlačena (což se bohužel leckde neděje)."
JS
June 20, 2016 v 13.20
panu Kuchejdovi
Musím říct, že než jste zblbnul z uprchlické krize, měl jsem vaše ironické příspěvky docela rád..

"Opet jsme dostali vysoce pozitivni HLP (hluboce lidsky pribeh), pro ktery si autori (v neznamem poctu) vyjeli az do Turecka."

Jak paranoidní člověk musí být, aby hledal v realitě, jak to označujete, "HLP"? Média neinformují o bombardování v Sýrii a uprchlické krizi proto, aby vás dojala, ale aby vás o tom informovala; je to zkrátka fakt. Že vás to dojímá je přirozená lidská reakce, kterou se vaše paranoia snaží potlačit.

Co se týče "výletu redakce DR", napadlo vás, že má třeba ta redaktorka na Blízkém Východě své příbuzné, které jezdí navštěvovat? Proč by nemohla při té příležitosti s někým udělat rozhovor?
JS
June 20, 2016 v 13.39
paní Švandové
"Vždyť i my jsme součástí západu, který konflikt dmýchá a nedovede jej ukončit."

Proč tohle sebemrskačství? Syrský konflikt rozdmýchává především Rusko a Saúdská Arábie, Evropa jim maximálně tak dodává zbraně. A vy snad osobně z toho prodeje zbraní profitujete? Stejně jako drtivá většina lidí v Evropě (a asi i v Rusku) na tom nemáte žádný podíl.

"Není možné řešit selhání systému individuálním soucitem."

Není mi jasné, co byste si představovala jako systémové řešení. Vrátit židovské uprchlíky zpět do Německa, kde je čeká smrt v koncentračním táboře? Ah, pardon, to je analogická otázka z jiné éry...

Individuálním soucitem se to naopak řeší teď, protože státní úřady jsou paralyzované panikou většinového obyvatelstva.

"Musí být zajištěno, aby muslimové v Evropě respektovali příslušníky ostatních náboženství i lidi bez náboženské víry."

Nebo bychom prostě mohli brát lidi jako lidi a přestat je posuzovat morální optikou nějaké knihy, kterou mají za zdroj svých tradic? Neděláme to u křestanů, přestože v Bibli jsou napsané dost odporné názory. Nebo třeba já - mám doma Orwellovo 1984, které se mi velmi líbí. Přesto tu knihu lze morálně interpretovat dost různě - budete se snad bát, že schvaluji polévání dětí kyselinou v boji za svobodu?
June 20, 2016 v 22.43
panu Samohýlovi
"Syrský konflikt rozdmýchává především Rusko a Saúdská Arábie, Evropa jim maximálně tak dodává zbraně. A vy snad osobně z toho prodeje zbraní profitujete? Stejně jako drtivá většina lidí v Evropě (a asi i v Rusku) na tom nemáte žádný podíl."

Přihlížíme a mlčíme pane Samohýle. Neptáme se po příčinách exodu a neptáme se po těchto příčinách důsledně. Říkáme, je tam válka,ale proč je tam válka, neřešíme. Připouštíte, že dodáváme zbraně. A my je dodáváme, například před časem plédoval Karel Schwarzenberg tady na DR, abychom dali zbraně Kurdům. Já si myslím, že bychom tady vůbec neměli vyrábět zbraně mimo vlastní obrannou potřebu, natož je posílat do míst, kde se válčí. Na to bychom měli mít zákony, za které bychom měli lobbovat.
Dále si myslím, že bychom měli demonstrovat za ukončení války v Sýrii i jinde, a dát tak najevo našim politikům, aby jednali v tomto smyslu. Aby tu byla tzv. politická vůle, aby se politici nemohli vymlouvat, ale aby to byla priorita, na kterou by se zaměřili.
O tom, kdo je hlavním aktérem konfliktu v Sýrii bychom tady mohli diskutovat dlouho, protože to je záležitost velmi nejasná a dokud nebude jasno, válka potrvá.

"Není mi jasné, co byste si představovala jako systémové řešení. Vrátit židovské uprchlíky zpět do Německa, kde je čeká smrt v koncentračním táboře? Ah, pardon, to je analogická otázka z jiné éry..."

Vážený pane, nevstřícně mi nerozumíte. Systémovým řešením tu mám na mysli, že situaci analyzujeme, budeme hledat její příčiny a tyto příčiny odstraníme. Nezastavíme se na konstatování, že za to může válka, ale budeme pátrat po důvodech té války a možnostech urovnání konfliktů, aby lidé nemuseli trpět a odcházet. A je jasné, že tahle situace v Sýrii i jinde nespadla z nebe, selhala tu diplomacie ,politika a političtí představitelé, kteří se nedokázali domluvit bez použití zbraní a zabíjení. Měli bychom je pohnat k odpovědnosti a mimo ně taky výrobce zbraní a zbrojařskou lobby. Analogická situace byla se zachraňováním bank po krizi. Tehdy z toho profitovala bankovní lobby, kdežto ztráty se socializovaly -zaplatili jsme to my. Teď z toho profituje zbrojařská lobby a zaplatíme za to zase my a ještě jsme přitom vyzýváni k projevům individuálního soucitu. To je schizofrenně paradoxní rada. něco jako jednejte spontánně. To přece nelze přikázat, vždyť spontánnost je opakem jednání na rozkaz. Proto myslím, že byste nás měli nechat vy, kteří se považujete za jediné spravedlivé, projevovat svůj soucit přirozeně a úměrně situacím, tak jak v životě přichází. A neměli byste nikoho obviňovat z nedostatku soucitu, xenofobie a bůhví čeho ještě, když se ptá po hlubších příčinách a nespokojí se s rolí ovce.

""Musí být zajištěno, aby muslimové v Evropě respektovali příslušníky ostatních náboženství i lidi bez náboženské víry.""

Tohle jsem nenapsala já, nevkládejte mi to prosím do úst, pane Samohýle. Citovala jsem a odkazovala na stomatochirurga Petra Schutze, který k tomuto názoru došel po více než dvacetiletém soužití s muslimy v Kuvajtu. Myslím, že jeho hlas by neměl být oslyšen vzhledem k tomu, jak dnes vypadá Evropa západně od našich hranic. Nedal jste si zřejmě práci článek P. Schutze přečíst. Doporučuji Vám to. Vyjadřuje se velmi umírněně a se znalostí věci. Znovu opakuji. Doporučuje nebát se přijímat muslimy, pokud budeme dodržovat jistá pravidla. Čili není proti přijímání uprchlíků zrovna tak jako ani já nejsem proti. Jen bychom se při tom měli vyvarovat určitých chyb, pokud nechceme, aby se kultura na našem území změnila natolik, že bychom si tu připadali jako cizinci.
??
June 21, 2016 v 11.55
Nechovejte se jako tmar p. Samohyl.
"Musím říct, že než jste zblbnul z uprchlické krize".

Jisty student, nejaky Kadlec , mne tady nedavno poucoval, ze osobni utoky ( on je vzdelany, tak pise -ad hominem) jsou hloupe a vyznacuje se jimi luza ze ctvrte cenove skupiny a prezident Zeman. I kdyz pripoustim, ze to o te luze a Zemanovi je uz ma osobni interpretace jeho uvazovani, protoze to je takovy obecny trend, ze slunickari jsou zpravidla mladi, bohati a vzdelani. A pak jsme my tmari.

Ale k vasi poznamce. Mohl bych vas pozadat o "konstruktivni kritiku". Stacily by tri ctyri konkretni vyroky (nevytrzene z kontextu), dokladajici moji dusevni chorobu (tedy ono zblbnuti) ?
Samozrejme, pokud dolozite ze je toto "zblbnuti" zpusobeno uprchlickou krizi, bude to uzasne. Dekuji.