Slepé cesty, po kterých se bez rozvahy vydáváme
Táňa FischerováStojíme jeden proti druhému, názor proti názoru, člověk proti člověku. Celý systém stojí na nevědomých lidech. Jak na těch, kteří mají moc, tak na jejich obětech. Nový typ problému představují i digitální media.
Nechci se momentálně zabývat současnými aférami ani politikou, ale věnovat se spíše tomu, co naše dnešní jednání přinese budoucnosti. Vždy jsem si kladla otázku, jak je možné, že ty neškodlivější a nejhorší nápady a postupy vítězí, a ty dobré většinou prohrávají.
Dnešní systém ekonomický, kulturní i společenský se díky globalizaci šíří do každého zapadlého koutu na naší zemi a stojí na zájmech mocných korporací a jejich vlastníků, stojí na jejich podpoře místními politiky a velkými místními ekonomickými kruhy, které do této sítě patří.
Odvahu bránit se nebo systém měnit nemá z politiků téměř nikdo. Nemají samozřejmě ani nápady, protože dnešní strany usilují o moc, ale programy nikdo neinovuje, nehledá nové postupy, nikdo z politiků ani jejich poradců nemá čas ani potřebu vnímat nutnost nových pohledů a jiné organizace společnosti než té, jaká tady dnes funguje.
Žije se podle hesla carpe diem. Co můžeš urvat dnes, neodkládej na zítřek. Nikdo přece nevystoupí z vlaku, který sice nikdy nedojede k lepšímu cíli, ale zatím jede, a kaviár a šampaňské pro vyvolené nejsou k zahození. Kromě toho vám vždy odpoví, že beztak nikdo nezná lepší cíl, takže se nedá nic dělat.
Současně ovšem systém zaplétá do svých osidel i nás občany, protože v nás vzbuzuje závislost na mnoha „lízátkách“, takže se nakonec z nás samotných stávají obránci, někdy i velmi vášniví, systému, který škodí všem. Naší planetě, občanům i budoucnosti.
Digitální demence a toho, jak je na postupu, si už nelze nevšimnout. Když v metru čtyři lidé ze šesti civí celou cestu do mobilu a honí body po obrazovce, nemůže to na nich nezanechat následky. Totéž platí pro celou společnost.
Papež František o tom trefně píše ve své poslední exhortaci Amoris leatitia. Digitální demenci tam nazývá "technologickým autismem". On holt ďábel dobře ví, jak naši případně kritickou mysl od Boha odvést, když je nám zatěžko se Pána Boha držet.
Jiří Vyleťal