Jak se státní zástupkyně Galková rozhodla „dostat toho muslima“

Saša Uhlová

Případ Vladimíra Sáňky výmluvně ilustruje pracovní metody státní zástupkyně Zdeňky Galkové. Vybírá si znalecké posudky, které vyhovují jejím záměrům, snaží se znevěrohodnit posudky obecně respektovaných kapacit. A měří dvojím metrem.

„Bylo to kolem poledne, byl jsem ve sprše a ozvalo se zvonění. Manželka přiběhla vyděšená, že tam je policie. Řekl jsem jí, ať chvíli počkají, že hned vylezu. Ona ale vyděšeně přiběhla znovu, že říkají, že vylomí dveře. Tak jsem ještě mokrý vystartoval, otevřel dveře a dovnitř vpadlo komando ozbrojených policistů, někteří byli v kuklách.

Jako první mi nasadili pouta a přečetli souhlas soudu s domovní prohlídkou. Uvnitř byli deset až dvanáct hodin, obrátili celý byt vzhůru nohama,“ popisuje Vladimír Sáňka v rozhovoru pro Neovlivní.cz okolnosti, při kterých ho v dubnu 2014 zadrželi.

Zároveň Útvar pro odhalování organizovaného zločinu provedl razii v modlitebnách. Při nich zadrželi zhruba desítku lidí. Jediným výsledkem celé akce bylo nakonec obvinění Sáňky za vydání knihy Bilala Philipse Základy tauhídu - Islámský koncept Boha. Stíhání podle Mladé fronty Dnes odstartovalo trestní oznámení Lukáše Lhoťana, který je bývalým muslimem a proti islámu dlouhodobě vehementně vystupuje.

Svobodu Vladimíra Sáňky ohrožuje aktivismus státní zástupkyně Galkové

Trestní stíhání zahájily orgány činné v trestním řízení na základě posudku vědeckého pracovníka Ústavu Blízkého východu a Afriky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Pavla Ťupka a odborného vyjádření asistenta katedry politologie na Fakultě sociálních studií Univerzity Karlovy Tomáše Šmída.

Na základě obou dokumentů podala státní zástupkyně Zdeňka Galková na Vladimíra Sáňku obžalobu pro zločin založení, podpory a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka. Zločinu se měl dopustit tím, že zajistil překlad knihy a prodával ji prostřednictvím internetových knihkupectví.

Po zahájení trestního stíhání si nechala státní zástupkyně vypracovat ještě dva znalecké posudky. Jeden od Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, který svým jménem zaštítil Miroslav Mareš, a druhý od arabisty a islamologa Ondřeje Beránka.

Na svou obhajobu nechal obviněný Sáňka vypracovat několik odborných vyjádření, která jsou součástí spisu. Jejich autory jsou dva přední čeští arabisté Luboš Kropáček a Miloš Mendel, religionisté Pavel Hošek a Zdeněk Vojtíšek a po podání obžaloby požádal Sáňka o odborné vyjádření také religionistu Davida Václavíka.

Státní zástupkyně v obžalobě zpochybňuje arabisty i religionosty, jejichž odborná vyjádření jdou proti duchu obvinění, a to na základě korespondence Vladimíra Sáňky. Z dopisů, které Galková získala jen proto, že je zveřejnil rasistický web White media, dovozuje, že se obžalovaný s autory posudků zná.

Státní zástupkyně JUDr. Zdeňka Galková použila ve své obžalobě jako důkazu dopisy, které byly získány trestným činem zasahujícím do oblasti soukromí obviněného. Repro DR

Galková experty zpochybňuje také na základě citace z dopisu, který policie zajistila během domovní prohlídky. Jedná se o dopis Ústředí muslimských obcí, kde obžalovaný působí. V dopise se píše: „Každý, kdo netouží po laciné senzaci a jde mu o pravdivý názor nezávislého odborníka, se jistě raději obrátí na doc. Mendela z Orientálního ústavu, prof. Kropáčka z FF UK, doc. Štampacha, dr. Vojtíška, dr. Šislera apod. I když ani s nimi úplně nesouhlasíme, uznáváme je jako nestranné odborníky, pro které je důležitější jejich odborná prestiž a pravdivé stanovisko.“

Obvodní soud pro Prahu 1 se začal Sáňkovým případem zabývat v únoru letošního roku a ještě stále není u konce. Vladimíru Sáňkovi na základě akce Zdeňky Galková hrozí až deset let vězení.

Ťupkův posudek: Sáňkou vydaná kniha by možná mohla být nebezpečná

Podle Pavla Ťupka je ústředním tématem knihy Bilala Philipse Základy tauhídu čistota islámského kultu jediného Boha a odmítnutí všeho, co se s touto představou rozchází. Ťupek dovozuje, že se jedná „o propagandistickou publikaci jedné nesnášenlivé interpretace sunnitské větve islámu, kterou řadíme v užším smyslu pod název wahhábizmus, v širším slova smyslu pod pojem salafismus či salafistický islám“.

×