ČSSD na cestě mezi svým partnerem a soupeřem Andrejem Babišem

Jaroslav Bican

Sociální demokracie se svým heslem před krajskými volbami vymezuje proti myšlence, se kterou do politiky přišlo uskupení Andreje Babiše. Začne se ale vymezovat i proti samotnému hnutí ANO, nebo zůstane na půli cesty u vágních sloganů?

Sociální demokracie tento týden zahájila kampaň před letošními krajskými a senátními volbami. ČSSD přišla s heslem „Stát není firma. Je to společenství lidí.“ Hnutí ANO, které si to nikoli nelogicky vztáhlo na sebe, se na svých facebookových stránkách do sloganu pustilo.

„'Stát není firma'. Dobrý den. To víme. Co ale strany jako ČSSD nevěděly, že se stát dá jako firma řídit - tedy ku prospěchu svých akcionářů - občanů. Asi proto se propadlo Česko za dobu vlády ČSSD do několikaset miliardového dluhu,“ prskají Babišovi píáristi.

Asi mají pravdu v tom, že firmy jsou daleko častěji řízeny ve prospěch svých akcionářů, kdežto u států se prospěch občanů většinou kamsi ztrácí. Otázku lze však postavit i tak, zda si stát a jeho občané dovedou pohlídat, aby firmy, jako je ta Babišova, nepodnikaly na jejich úkor, což nutně neznamená, že stát musí napodobovat firemní způsoby, aby toho dosáhl. Stát je zkrátka společenství jiného druhu, na což se ČSSD snaží upozornit v druhé části svého hesla, která byla rovněž na Facebooku hnutí ANO patřičně rozebrána:

×
Diskuse
JV
March 4, 2016 v 20.39
ČSSD si negativní kampaní namířenou proti ANO může jen a jen uškodit
Ono je to s těmi hesly „stát řízený jako firma“ a „stát jako společenství lidí“ vzhledem ke zkušenostem z posledních dvaceti sedmi let takové hloupé plácání. Proto z něj nic dobrého vzejít nemůže.

Podstatné je, že po skoro dvou funkčních obdobích naprosto děsivých pravicových vlád (Topolánka a Nečase) tu máme vládu, se kterou z pohledu toho, co by být mělo, být spokojeni nemůžeme, avšak vzhledem k minulosti a tomu, co je za daného stavu asi objektivně možné, bychom spokojeni být spíše měli.

Proto je od ČSSD poněkud hloupé, když se do ANO pouští, a nadto ještě ohledně čehosi, co jí nevadilo v utvoření koalice s ANO po volbách. ČSSD tím může jenom ztratit. Proč? Protože na vše, co nyní ČSSD na ANO kritizuje – byť v principu právem – ji občan disponující dobrou pamětí může odvětit: „A jak jste to dělali vy, pánové ve svých dřívějších vládách?“ „Nebyla to vaše vláda, která rozdala státní majetek OKD panu Bakalovi?“ „Nelákaly vaše vlády do Čech zahraniční firmy, aby ze země, kterou měly spravovat pro blaho občanů, nadělali kolonii s levnou pracovní silou?“ „A co vaše regionální struktury namočené co chvíli v kauzách svědčících o prosazování zájmů místních bratrstev na úkor celku?“ „Nespravovali jste náhodou stát nikoli jako firmu, ale pro firmy?“

Pro ČSSD je už řadu let typické, že své předvolební kampaně vede způsobem, jakoby snad chtěla ve volbách prohrát. Mezi jejich „píaristy“ jsou asi lidé, kteří nejsou schopni se poučit. Evidentně si neuvědomují, že vítězem příštích voleb bude ANO o to více, oč více kritiky vůči ní ČSSD vznese. Voliči si totiž ještě dobře pamatují rozbíjení Nečasovy vlády koaličními spory. Nadto je ANO na rozdíl od ČSSD stále list nepopsaný, a proto každá chyba koaliční vlády ČSSD-ANO bude vnímána především jako chyba ČSSD. U mnoha lidí vzbuzuje ANO sympatie už jenom tím, že její předseda se nechová povýšeně, nechová se arogantně. Už jenom to je v našich poměrech velké plus.

Osobně nechápu, proč ČSSD zase sahá k negativním volební kampani. Proč se vymezuje vůči někomu, proč popírá jeho koncepty a nepřichází s konceptem vlastním? Asi by to bylo moc složité, jak pan Bican v článku správně naznačuje. Čímž ČSSD opět dává najevo, že o přemýšlivé lidi nestojí.

Jiří Vyleťal