Kdo zlevní pivo, vyhraje volby?

Jiří Dolejš

Andrej Babiš chce snížit DPH na sudové pivo z 21 na 10 procent.Snížení DPH bez tvrdého konkurenčního tlaku nevede ke snížení koncové ceny pro spotřebitele. Neuleví tedy klientovi, ale jen plátci daně.

Tento týden se sešli koaliční leadeři. Letos v lednu totiž při debatě nad kontrolními hlášeními k daním a nad e-systémem pro evidencí tržeb oznámil ministr financí Andrej Babiš národu, že by snížil DPH na sudové pivo z 21 na 10 procent. Že by byla světlá budoucnost českého piva v rukách šéfa hnutí ANO? V našich zemích se často cituje „haškovský“ axiom, že která vláda zdraží pivo, tak padne. V tomto případě to možná cítí pan ministr opačně: když slíbí pivo zlevnit, dočká se třeba konečně toužebného volebního vítězství.

Jak praví staré úsloví „dobré pivo, ženy hezké, to jsou dary země české“. U ministra financí tu ale šlo o mediální proklamaci, nikoliv o návrh zákona, takže nebylo zatím co v parlamentu projednávat. Nejspíš to lze hodnotit jako marketingový předvolební tah, který překvapil i koaliční partnery. Ti ve snaze ovlivnit volební očekávání začali s tímto tématem také mediálně licitovat. Naznačili rozšíření snížení sazby DPH i na chleba, máslo a další potraviny. Také se začalo volat po tom, aby raději než na alkohol byla snížena daň na limonády.

×