Je suis Tolo
Fatima RahimiSedm afghánských novinářů zemřelo při útoku teroristů. Byla to odplata ze kritiku Tálibánu. Na rozdíl od pařížských útoků v Charlie Hedbo jejich úmrtí ale světovou veřejnost příliš nezajímá.
Středa 20. ledna nebyla v Afghánistánu obyčejným dnem. Černá středa, jak ji posléze pojmenovali, se stala dalším smutným okamžikem v boji za svobodu, tentokrát za svobodu projevu.
Sedm novinářů ze soukromé afghánské televizní stanice Tolo zemřelo během útoku sebevražedných atentátníků z fundamentalistického hnutí Tálibán. Během odpolední dopravní špičky v Kábulu zvolila teroristická skupina napojená na Al-Káidu jako svůj cíl právě minibus se zaměstnanci zmíněné stanice.
Sebevražedné atentáty jsou pro obyvatele Afghánistánu každodenní realitou. Tentokrát však měl Tálibán méně obvyklý cíl: vystrašit svobodná média, která vznikla po jejich porážce. Ačkoliv současný afghánský prezident, Ašraf Ghani, se snažil uzavřít s Tálibánem mírovou smlouvu, jeho snahy se v červnu zhroutily a Tálibán se zkouší vrátit zpátky k moci a nastolit tak svoji diktaturu.
Marně přemýšlím, jak by mohla vypadat afghánská verze Houellebecqova Podvolení. Přijal by Afghánistán evropany prchající před multikulturalismem a politickou korektností? Aby to bylo z jeho bývalých kolonií, to by se mohlo stát jedině v alternativní historii, tak leda snad že Britům a Rusům by byl otevřenější než jiným cizincům, jako svým bývalým koloniálním vládcům. Přidali by se Afghánci ve strachu před Tálibánem k bojůvkám militantních atheistů vedeným charismatickým Danielem Landou? A jaký by asi měl být afghánský houellebecqovský dekadentní hrdina?
Je to zkrátka vzdálený, neznámý, cizí svět. Paříž, ta leží za humny a vypadá jako zvětšenina Prahy. Kábul a Kunduz jsou strašně daleko a nepředstavitelně cizí.
Věděli, že mohou zemřít a skutečně zemřeli. A jsou tam další, kteří bojují dál. A co děláme my tady, v zemi, kde tak rádi někoho jiného posíláme do boje? Ani o tom neinformujeme (Fatimin text je, pokud vím, jediný na toto téma v českých médiích), natož, abychom vyjadřovali podporu. Ten svět vzdálený, protože o něm nic nevíme. Dokonce ani když je tu tolik odborníků na islám, Blízký východ a vůbec všechno.
Jsem odpůrcem zemansko-českého „zapouzdření“. Kromě toho se cítím s Afghánistánem spjat už od prosince 1979, kdy v den, kdy Nejvyšší soud v Praze už pravomocně odsoudil pro „podvracení republiky“ šest členů Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných, působícího tu při Chartě 77, přijel do Kábulu Babrak Karmal, mávaje svému lidu z jednoho ze sovětských tanků, jež tehdy obsadily zemi. (Viděl jsem to pak na Mírově v televizi.) Z Pankráce nás eskortovali zpátky do vazební věznice v Ruzyni, kde se nám, Václavu Bendovi a mně, podařilo potajmu dole v „díře“ pohovořit a utvrdit se vzájemně v tom, že kvůli oné vojenské intervenci v Afghánistánu si asi ony tehdy právě vynesené tresty – Bendovy čtyři roky a mých pět let – budeme muset odsedět. Také jsme si řekli, že nebudeme usilovat o vystěhování ze země, Václav Benda, opíraje se o svou víru v boha, byl v tom tehdy silnější než já, a jsem mu dodnes vděčen, že mě ovlivnil správným směrem.
Když se pak Státní bezpečnosti nepodařilo mi pobyt v kriminále prodloužit a po pěti letech mě pustili, navštívili mě z Paříže kamarádi a dlouze jsme mluvili i o Afghánistánu. Podivoval jsem se, že proč Čtvrtá internacionála nepožaduje stažení sovětských vojsk ze země. Vysvětlili mi, že hodně protestovali při té vojenské invazi i po ní, ale že nyní by požadavek na odchod sovětských vojsk jen posílil mudžahedíny (= islámské bojovníky), jak se tehdy nazývali a byli nazýváni talibové, a že jejich návrat k moci by znamenal nové znevolnění afghánských žen. Sovětské poměry měly podle mých přátel daleko k demokracii a k právnímu státu, ale afghánskou ženu přece jen pomáhaly vzdělávat a osvobozovat. Sovětský vliv na Kavkaze a ve Střední Asii jsem posuzoval i z tohoto hlediska po roce 1990, když se mocnou zbraní proti Moskvě v Čečensku i jinde stal uměle oživovaný islám a šaría ve formě, jež se tam nikdy nevyskytovala. Neutrálně nebo dokonce se sympatiemi reagovala v polovině 90. let protiruská a geopolitická (tedy proamerická) část české veřejnosti na televizní záběry ukamenování muže a ženy, kteří se v Čečensku „provinili“ cizoložstvím. Film dávala Česká televize!
Dnešní talibán jsou tehdejší protisovětští mudžahedíni. Za zločinné operace koalice „ochotných“, slepené Spojenými státy, jako byla Trvalá svoboda, mají odpovědnost i české vlády, stejně jako za léta trvající válečné štvaní Miloše Zemana. Deportovat „neoprávněné“ (protože podle ministra Chovance ilegální!) uprchlíky zpět do Afghánistánu, kde ji hrozí útisk nebo dokonce smrt, je v lepším případě výsledek nevědomosti, neznalosti a neprofesionality, v horším je to zločin či přečin, doufejme, že jen nedbalostní.
Solidarita s pracovníky televize Tolo, zavražděnými kvůli kritice talibánu, není jen věc obyčejné lidské slušnosti, nýbrž je to i imperativ, vztahující se k další mírové existenci České republiky a Evropské unie, která stále zůstává velkolepým mírovým projektem.