Nahá kancelář

Lukáš Senft

Nahota při práci je zřejmě posledním symbolem éry hippie-šedesátek, který beze zbytku pohltila korporátní kultura. Sloupek Lukáše Senfta.

Magazín Bold Italic vydal nedávno zprávu, která proletěla internetem. Redaktoři začali ve své kanceláři pracovat nazí. Zaměstnanci společnosti, která „oslavuje volnomyšlenkářského ducha San Franciska“, totiž trpěli tvůrčím blokem. Přitom doma nápady přicházely. Jejich pracovní prostředí ale bylo také domácké a příjemné. Co jim tedy překáželo? Oblečení.

Poslední zábrana naprosto uvolněného tvoření tak padla. Málokdo se později dočetl, že šlo o aprílový žert. Nicméně kvůli ilustračním fotografiím museli zaměstnanci skutečně pracovat úplně vysvlečení. A s překvapením zjistili, že to, co do článku napsali jako recesi, se jim potvrdilo. Stud opadl během několika minut a poté se jim spolupracovalo snadněji a efektivněji.

Ukradená revoluce

Dostali jsme humor i užitečnou radu. Jak říkají manažeři „win-win“. V aprílové rétorice nám je ale sdělováno něco zcela závažného: nahota zaměstnanců zvyšuje výkon firmy. Co nás může znervózňovat na takovém experimentu?

Setkáváme se tu s naprostou proměnou toho, co znamená nahota. Jde o brutální vyjádření naší zkušenosti z posledních desetiletí: sexuální revoluce hippie generace byla s konečnou platností vstřebána manažerským světem. Co začalo jako vzdor proti mainstreamu končí jako jeho nástroj.

Revoluce šedesátých let se zaměřovala na osvobození emocí a sexuální identity. Marketing tedy hbitě zareagoval a vytvořil hesla „sex sales“ a poté i „emotions sales“. Ve zkratce: pokud chcete prodat auto, máte dvě možnosti. Buď dáte nahou roštěnku na kapotu, nebo spokojenou rodinku na sedadla. Projekt Bold Italic uzavírá kruh tohoto vývoje: volnomyšlenkářství už nastálo hákuje v korporátu, na plný úvazek a bez prémií.

Sex už není subverzivní silou: je ochočený a neumí zatřást davem. Stala se z něj povinnost. Proto ve filmu Monty Python - Smysl života vidíme oxfordského profesora, který žákům předvádí soulož se ženou. Vykládá přitom zcela odborně o umění předehry. Když nějaký žák nedává pozor, okřikne ho. Měl by se soustředit na přednášku! Studenti jsou ale apatičtí a znuděně zírají z oken. Nahota je jen rutinní všednodenností. Atakuje nás v reklamách, na letácích, ve filmech i knihách. Večer si od ní nakonec ještě rádi odpočineme.

×
Diskuse
TT
June 2, 2015 v 12.15
Pěkný článek, ale
podle mě vychází z chybné premisy. Nahota v kanceláři mnohem spíše navazuje na naturistickou/FKK tradici, která už od osmnáctého století (ano první kniha byla napsána kol. 1780) vyznávala nahotu při slunění, koupaní a hrách a to společně mužů a žen bez sexuálního podtextu. Nebo samozřejmě se stejným sexuální podtextem s jakým spolu vzájemně atraktivní jedinci interagují.

Zběsilá komodifikaci sexu, stejně jako komodifikaci čehokoli přirodního - včetně potravin, vody a volného času - je nezdravé. Ale zase kvůli tomu, že někdo chce vydělat na tom, že se někdo svléká nebo chce jíst zdravě, bychom se neměli stát puritány ani baštit příšerné potraviny z týrané přírody.

Problémy se sexem v dnešní společnosti jsou dány mírou frustrace zaměstnanců vykořisťovaných zaměstnavateli či sebou samými. Pokud chceme nápravu, pak potřebujeme především redukovat tuto frustraci.
??
June 3, 2015 v 8.30
"jak připomíná Alain Badiou, s marketingově nabušeným sexem se vytratila Láska."
Toho Bada neznam, ale patrne mi to nemusi vadit, kdyz hlasa takove pitomosti. Pozorovanim okoli zjistuji, ze lide se stale jeste zamilovavaji a miluji. A nejen ti mladi. Takze pane Senft, mate toho hodne nacteno, ale ted to chce trochu praxe. Zvednout oko od knihy a rozhlednout se kolem sebe. Pro zacatek bych doporucoval stravit den na nudisticke plazi. Bude to pro vas velmi poucne. Pokud se jeste po pulhodinovem pobytu nezbavite erekce, navstivte sexuologickou poradnu. Toto ucinte rovnez v pripade, ze po teto exkurzi ztratite chut na sex. V tom pripade by se u vas jednalo o nejakou sexualni dysfunkci. Prijmete to jako dobre minenou radu od stareho (stale jeste zamilovaneho) naturisty.

p.s. Ackoliv sam sebe radim mezi agnostiky, jsem hluboce verici. Verim, ze laska tady byla v dobe kdy Kopcem pokukoval po Veverici a verim ze tady bude i v dobe , kdy si Poroubkovi vnuci po pristani na Marsu potresou rukou s politickymi spojenci jejich dedecka. At uz si ten Bado mele co chce.Uff domluvil jsem.
June 3, 2015 v 9.23
Jde o to, pane Kuchejdo, že nahota měla být v těch šedesátých letech jakýmsi protestem nebo projevením odporu proti kapitalismu, proti establishmentu, který stál na tradičním pojetí morálky jakožto opory řádu.
Dnes, když kapitalismus absorboval tuto platformu oporu tím, že tradiční pojetí morálky odložil, zcela zákonitě nastal opak: Protestem proti „řádu“ kapitalismu, proti „světovému establishmentu“ se stává tradiční muslimské zahalování. I když tento protest je samozřejmě naprosto planý.
Planý ovšem byl i ten první protest.
A proto říkám, že není důležité, zda chodíte nahý či oblečený. S kapitalismem to stejně nehne, protože on se přizpůsobí.
??
June 3, 2015 v 9.46
Pani Hajkova, ten clanek reaguje na Aprilovy zert ale dnes je 03.06.
" Protestem proti „řádu“ kapitalismu, proti „světovému establishmentu“ se stává tradiční muslimské zahalování. "

A zkuste take tu nudistickou plaz. Ja vim ze se bojite, ze mne tam potkate (opravnena obava pri me figure). Takze to zkuste u Baltu. Ja vzhledem k veku ted mirim spise na jih do tepla.
June 3, 2015 v 10.01
Já se vůbec nebojím. Nemám potřebu chodit na pláž ani oblečená.
JN
June 3, 2015 v 11.33
Srážka kultur
Paní Hájková tu zmiňuje muslimské zahalování jako protest. Mě by zajímalo, co se bude dít v hlavě vděčného muslimského uprchlíka, kterému se poštěstilo opustit peklo Sýrie, Libie či IS, když se náhodou přichomýtne k průvodu pražské hrdosti (Prague Pride). Zajímalo by mě, zda ty pochody v jeho mysli budou mít nějaké důsledky.
June 3, 2015 v 14.04
V lepším případě si bude myslet, že jsme blázni.

MP
June 3, 2015 v 14.21
Jiřímu Nushartovi
Snadná odpověď: Nic. Protože nikdo takový jako (typický) vděčný muslimský uprchlík neexistuje. Existují jednotlivci, kteří si nějakým způsobem interpretují svoji situaci a zkoušejí v ni a s ni žít. Určitě se vyskytne takový, kterého průvod nadchne a takový, kterého znechutí...a taky takový, který bude zkoušet prodávat účastníkům akce falafel. Prostě táž škála reakcí jako u domácích, leda o něco míň homofóbie, to by tak mohla býtzřetelná kulturní odlišnost.
??
June 3, 2015 v 15.39
Ani pan Profant si zrejme nevsiml, ze April uz neni.
"Prostě táž škála reakcí jako u domácích, leda o něco míň homofóbie, to by tak mohla býtzřetelná kulturní odlišnost"

??
June 3, 2015 v 15.53
Pani Hajkova nam ukazala cestu.
" Protestem proti „řádu“ kapitalismu, proti „světovému establishmentu“ se stává tradiční muslimské zahalování. "

Jestli ze je zahalovani zpusobem boje proti kapitalismu, je levicovy boj vyresen. Vsichni se zahalime a stamiliony bubaku ty kapitalisty vystrasi k smrti. Pro zacatek navrhuji abychom jako uprchliky prijimali poze zeny. Jejich levicova protikapitalisticka orientace je skutecne viditelna. S presvedcenim muslimskych muzu je to horsi. Nezahaluji se a jejich vyskyt okolo a patrne i uvnitr ruznych "domu radosti", kde se spise s chuti odhaluji je pomerne vyrazny. Tedy muze zatim neprijimat. Zabijeme dve mouchy jednou ranou. nevpustime sem privrzence neoliberalismu a zaroven nepratelum islamu vyrazime z rukou argument ze do Evropy poustime mlade dzihadisty. No neni to skvele reseni ?
June 3, 2015 v 16.47
Já jsem taky napsala, že "tento protest je samozřejmě naprosto planý", pane Kuchejdo. Takže se neradujte předčasně.
JN
June 4, 2015 v 2.46
Martinu Profantovi
... Mě by zajímalo, co se bude dít v hlavě "jednotlivce, který si nějakým způsobem interpretuje svoji situaci a zkouší v ní a s ní žít, jednotlivce, kterého průvod znechutí", jednotlivce, jehož dceři nějaká hloupá ředitelka školy zakáže nosit šátek na hlavě.
??
June 4, 2015 v 8.06
Ta reditelka rozhodne postupovala rozumneji nez p. Sabatova.
Muj nazor je, ze ta reditelka byla je inteligentnejsi, nez rada nasich politiku a lidskopravnich aktivistu dohromady. Predpokladam, ze je samozrejme oddeleni svobody vyznani od svobody nabozenskeho projevu. Pro ty nechapajici uvedu jako priklad problemy Izraelcu s jejich ortodoxnimi skupinami a fungovanim verejnych sluzeb. Cili oddeleni tecto dvou aspektu neni ceska specialita a projev hlouposti. V moderni spolecnosti je to nutnost. Pomijim skutecnost, ze akce tech satkarek (na kterou pan Nushart narazi) byla naplanovanou provokaci. Coz jasne doklada casovy prubeh cele akce.
MP
June 4, 2015 v 11.41
Jiřímu Nushartovi
Že byste měl na mysli paní ředitelku Kohoutkovou (jmenovala se tuším po tom ukřičeném, nafoukaném kurovi, nebo to byla jiná drůbež?) 
Víte, já si i v tomto případě myslím, že to bude spíš záviset na té hlavě než na zemi, ze které pochází. Pocházím s paní ředitelkou pocházím z jedné země, dokonce asi i z jednoho města, nejsme od sebe příliš vzdáleni věkem -- ale opravdu bych nerad, aby se z toho, co se odehrává v její hlavě, dalo nějak závazně odvodit, co se v podobné situaci bude odehrávat v té mé. 
Není jediná, uráží mě například pokřik "Čechy Čechům", protože ti křičící jaksi implicitně předpokládají, že s nimi mám kromě nahodilosti původu a společného jazyka, který -- i když dost odlišným způsobem -- používáme, něco společného, že s nimi patřím do stejného pytle. 
A například panu Kuchejdovi by asi nelíbilo, kdyby někdo očekával, že bude reagovat na slečnu v hidžábu stejně jako já jen proto, že se dost často potkáváme v internetových diskusích pod stejnými články. 
+ Další komentáře