Sex, volby, nezaměstnanost
Ivana RecmanováMladí sociální demokraté před volbami do Evropského parlamentu zveřejnili spot, ve kterém upozorňují na nezaměstnanost v České republice.
V pondělí vypustili Mladí sociální demokraté do éteru volební spot, ve kterém mladá žena pracující v kanceláři s úderem dvanácté všeho nechá, pomalu odejde do vedlejší místnosti, kde se za zavřenými dveřmi s dalším zaměstnancem začne oddávat milování. K tomu dodává hlas vypravěče: „Sex v práci je fajn...jen škoda, že přes půl milionu lidí práci nemá.“ Poslední záběr vyzývá k účasti v eurovolbách a volbě ČSSD.
Reakce na video nenechaly na sebe dlouho čekat. Lidové noviny mylně označily klip za společné dílo ČSSD a MSD a dokonce pověsily pod článek anketu, kde jednou z možností bylo, že klip je trapný a sexistický (ostatními možnostmi bylo, že je klip pěkný nebo vhodný akorát pro mladé) — jako kdyby nemohl být jen jedno z toho.
Článek už nadpisem, ve kterém rezonovala věta „Sex v práci je fajn“, zapůsobil manipulativním dojmem, nicméně na video stojí za to se podívat i z jiných úhlů.
Vysoká nezaměstnanost v České republice je palčivým problémem, který se často řeší v médiích, nicméně je otázka, kolik lidí už po tolika zveřejněních smutných statistik toto nebere jen jako běžnou součást života, něco, nad čím jsme rezignovali a rozhodli se preventivně neřešit. Jednou z ohrožených skupin jsou právě mladí lidé, na které spot MSD cílí.
Aby se takový problém dočkal pozornosti, je potřeba radikálním způsobem vyvolat debatu, například provokativní reklamou. Volební klip z dílny MSD není první svého druhu, jelikož se podobné video objevilo i v Německu jako součást předvolební kampaně.
Nemusíme však chodit přes hranice, abychom našli příklady, kdy byl sex vtažen do reklamy: Jedním z příkladů je video od Rekonstrukce státu, kde je zobrazena nevěra. V těchto případech nejde o žádnou degradaci pohlaví, genderu ani sexuální orientace, jde jen o využití paralel mezi různými činnostmi a problémy, na které lidé snadno slyší a které si zapamatují.
Reakce, které se kolem spotu objevily, byly krom pozitivních i ty pobouřené nebo vysmívající se. Nelze se tomu divit, jelikož sex je v naší společnosti jak tématem tabuizovaným, tak zároveň natolik každodenním, že z něj lze udělat vtip či klišé. Sám předseda Mladých sociálních demokratů, Lukáš Kaucký, k tomu uvedl: „Myslím, že na videu je patrné, že ho /video/ bereme s mírnou nadsázkou.“
Nemusí se nám to líbit, nicméně provokativní záběry přitahují a předpokládám, že tento videoklip přitáhne více diváků než předvolební spot s Janem Kellerem, který pije pivo v hospodě a u toho vypráví o daňových únicích. Což na druhou stranu může být pozitivní: ČSSD může mít radost z toho, že se tu rodí nová, akční a tvůrčí generace mladých mužů a žen, kteří dokáží přitáhnout pozornost vrstevníků.
-- http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/249688/sex-v-praci-je-fajn-tvrdi-cssd-ano-sije-do-neschopnych-dinosauru-z-europarlamentu.html
Bohužel první, co mě napadlo, je nepěkná otázka:
Kolik let to potrvá, než většina autorů ztratí zájem jak o sex tak o politickou a sociální angažovanost?
A sekundární bude, zda se tak stane díky střetávání s partajními strejdy (snad je nemusím vyjmenovávat) nebo prostým biologickým stárnutím.
Navíc většina těch lidí, kteří práci mají, nepracuje u počítače v pohodlné kanceláři. A nejvíce sexu v práci se dostává zaměstnankyním a zaměstnancům erotického a pornografického průmyslu, což, doufám, nejsou obory, na které se hodlá ČSSD soustředit v podpoře vzniku nových pracovních míst.
Zdá se mi, že účinnější by bývalo bylo pranýřovat hrdiny klipu jako příslušníky nebo přisluhovače zhýralé buržoazie: Oni v práci šoustají, a s vámi vyjebou. Volte ČSSD, ta vás doopravdy miluje.