Když Unilever pomáhá nemocným
Anna PloškováNadnárodní korporace se čím dál častěji pokoušejí prezentovat jako ochránkyně planety a zdraví spotřebitelů. Není to důvěryhodné, ani kontrolovatelné. Raději vyhledávejme dostupné etické spotřebitelské alternativy.
Při popíjení ranní kávy mám ve zvyku v rychlosti projít novinky, které se mi filtrují na facebookové stěně, je to takové jiné čtení zpráv. Před pár dny mne velmi zarazil sdílený příspěvek jednoho mého přítele, který na svou zeď připíchnul článek o tom, jak firma Unilever podporuje projekt určený hendikepovaným — s názvem Nemocní pomáhají zdravým.
Případů greenwashingu je známo nekonečně mnoho, musím ale říct, že v tomto případě se mi zježily vlasy na hlavě. Proč by měla být bylinková zahrádka pro hendikepované podporovaná nadnárodní korporací, které jde o ledacos, jen o zdraví bych si dovolila pochybovat?
Případů, kdy se nadnárodní korporace rozhodne vylepšit si své renomé pojmy jako „udržitelný“, „bylinky“, „zachránit planetu“ nebo „ochránit zdraví“, výrazně přibývá. Jak lze vidět i tady, lidé na ně slyší a reagují, čehož si je vědom i Unilever — všimněte si například pojednání o udržitelném vývoji společnosti.
Navíc v tomto případě odkaz sdílel člověk vzdělaný. Mohla bych být radikální a říct, že jeho přístup k informacím i kritické myšlení jsou omezené, stejně tak by mi například on mohl vyčíst neznalost nového občanského zákoníku.
Unilever je nadnárodní korporace, a patří k těm, které na globálním trhu figurují nejdéle — Unilever konkrétně již od roku 1929. Se zastoupením ve více než 190 zemích světa se může pyšnit rozmanitostí produkce od jídla a nápojů přes čisticí prostředky až k potřebám osobní hygieny.
Podívejte se, jaké logo máte na své Signal zubní pastě, v létě si dejte nadpozemsky zmražené Magnum, umyjte se hedvábně sametovým mýdlem Dove, nastříkejte si podpaží Rexonou, nakydejte si na smažák majonézu Hellmans a při vaření polévky nezapomeňte na bujón Knorr.
Při všech těchto úkonech Vás bude provázet bystré oko zahnutého magnetu U. V produkci konzumního zboží — vlastní přes 400 značek a roční zisky přesahují jednu miliardu eur — je hned v závěsu za Nestlé a Procter and Gamble.
„Žijeme ve světě stoupajících teplot, nedostatku vody, drahých energií, nejistých zásob potravin a stále se zvětšujících rozdílů mezi bohatými a chudými. Nemůžeme zavírat oči před problémy, se kterými se svět potýká. Ve společnosti Unilever věříme, že firmy se musí v řešení těchto potíží angažovat. Aby to ale bylo možné, budou se muset změnit. Jediným akceptovatelným obchodním modelem je udržitelný a spravedlivý růst. Snažíme se přispět nejen tím, že se sami měníme, ale snažíme se vést k zamyšlení i naše zákazníky a vůbec celou populaci. Věříme, že na základě svého globálního vlivu a motivací lidí k vykonávání drobných, každodenních činností, můžeme zcela zásadně změnit svět."
Tato citace, kterou jsem našla na webových stránkách českého Unileveru, je součástí soutěže pro studenty vysokých škol Zasaď se o lepší svět.
Mimo jiné můžete vyhrát cestu na Srí Lanku a na vlastní oči vidět, jak se pěstuje čaj Lipton. Taky Unilever. Přitom byla společnost kritizována mimo jiné Greenpeace UK za to, že kupuje palmový olej, ten, na kterém si pochutnáváte, když lížete výše zmiňované Magnum, od dodavatelů, kteří ničí indonéský deštný prales, na celém světě vůbec nejvíce ohrožený odlesňováním.
Podle UNEP (United Nations Environmental Programme) právě plantáže palmy olejné stojí za masivním odlesňováním v Indonésii (více o dopadech pěstování palmy olejné na životní prostředí a potravinovou bezpečnost například český think-tank Glopolis).
Chápete, co mne znepokojuje? Je to podobné, jako když gigant a hlavní znečišťovatel ostravského vzduchu Mittal posílá děti s astmatem na ozdravné pobyty k moři, když dřívější výrobce DDT a Agenta Orange, kterým byl likvidován deštný prales za války ve Vietnamu — Monsanto —, hlásá, že na prvním místě je zlepšování života farmářů a nakrmení rostoucí světové populace. Udržitelný svět zkrátka nekonečně frčí. Jen pozor na vyprázdněné pojmy.
Lze se sice dočíst o ctnostných cílech společnosti. Unilever se například zavázal k certifikaci svých čajových plantáží neziskovou organizací Rainforest Alliance (při zkoumání Lipton krabičky v obchodě jsem ale známé logo stejně nenašla), roku 2011 oznámili, že ve svých produktech hodlají používat jen vejce, která nepochází od nosnic z klecových chovů (na webových stránkách společnosti hlásají, že byl tento cíl splněn na 40 % do roku 2013), Unilever se také stal zakládajícím členem Roundtable on Sustainable Palm Oil a oznámil, že do roku 2015 bude veškerý palmový olej obsažený v jejich produktech pocházet z udržitelných zdrojů.
Příjemné, jak tak obrovská společnost myslí na životní prostředí, že? Přesto je výroba v rámci tohoto gigantu natolik anonymní, že se všem podobným prohlášením a závazkům zdráhám uvěřit. Vsaďme raději na spotřebitelské alternativy, u kterých známe původ nebo si jej můžeme ověřit. Po umytí mýdlem Dove vaše pokožka stejně hebčí nebude.