Když Unilever pomáhá nemocným
Anna PloškováNadnárodní korporace se čím dál častěji pokoušejí prezentovat jako ochránkyně planety a zdraví spotřebitelů. Není to důvěryhodné, ani kontrolovatelné. Raději vyhledávejme dostupné etické spotřebitelské alternativy.
Při popíjení ranní kávy mám ve zvyku v rychlosti projít novinky, které se mi filtrují na facebookové stěně, je to takové jiné čtení zpráv. Před pár dny mne velmi zarazil sdílený příspěvek jednoho mého přítele, který na svou zeď připíchnul článek o tom, jak firma Unilever podporuje projekt určený hendikepovaným — s názvem Nemocní pomáhají zdravým.
Případů greenwashingu je známo nekonečně mnoho, musím ale říct, že v tomto případě se mi zježily vlasy na hlavě. Proč by měla být bylinková zahrádka pro hendikepované podporovaná nadnárodní korporací, které jde o ledacos, jen o zdraví bych si dovolila pochybovat?
Případů, kdy se nadnárodní korporace rozhodne vylepšit si své renomé pojmy jako „udržitelný“, „bylinky“, „zachránit planetu“ nebo „ochránit zdraví“, výrazně přibývá. Jak lze vidět i tady, lidé na ně slyší a reagují, čehož si je vědom i Unilever — všimněte si například pojednání o udržitelném vývoji společnosti.
Navíc v tomto případě odkaz sdílel člověk vzdělaný. Mohla bych být radikální a říct, že jeho přístup k informacím i kritické myšlení jsou omezené, stejně tak by mi například on mohl vyčíst neznalost nového občanského zákoníku.