Orgie imperiálního posvátna
Ivan ŠtampachPřehnaná glorifikace některých hrdinů možná ukazuje na ubohost současnosti. Některé ceremonie se pak dostávají do konfliktu se sekulárním charakterem státu.
Ke Dni osvobození přišli v pátek dopoledne na pražský Vítkov zamaskovat beznaděj a bolest bojišť II. světové války (a každé války) módní přehlídkou všemožných uniforem a množstvím praporů takzvaní čelní politici. Přišli rovněž zamaskovat špinavé zákulisní čachry a nesmyslné násilí i na civilistech organizované jejich předchůdci ze všech bojujících stran. Cítí potřebu legitimizovat svou přízemní a pragmatickou moc něčím, co se tváří důstojně. Děje se to nadprodukcí hrdinů a militárními ceremoniemi.
Bertold Brecht má ve svém Galileovi osvícenou a velmi plebejsky znějící větu: Běda národu, který potřebuje hrdiny. Všednost takového obyvatelstva je tak ubohá a prázdná, že si vytváří sen o světlé minulosti, ve které mnozí nezištně nasazovali životy pro vznešené ideály. K takto vykreslené minulosti máme vzhlížet a jí se má ospravedlňovat ubohost přítomného času.
V záři héroů se vyhřívají politici se všedními zcela nehrdinskými vlastnostmi, jimiž se neliší od nás obyčejných smrtelníků. Jsou to často šmejdilové, intrikáni, někdy dokonce mafiáni. Ale připusťme, že to je vžitá praxe. Více či méně pompézně se projevují i jiné státy. Prostě to patří k rituálům státu, k jeho pozvednutí z každodennosti do sféry posvátna. Ze státu se činí modla. A to taky znamená obrátit se zády k pozemské realitě
Imperiální posvátno je stejně vznešené jako vylhané. Lidový humor je dokáže pěkně odhalit.
O jednoho méně nebo více, to se v tom "dutém patosu falešných hrdinů" nakonec ztratí, dalo by se říci.
Ale tu větu "běda národu, který potřebuje hrdiny" bych přeformuloval asi v tomto smyslu: "Běda národu, který není schopen své - pravé - hrdiny uctívat bez falešného patosu."
Ty povinné rituály politických profesionálů k těm či oněm výročím jsou povětšině opravdu už jenom vyumělkovaným hereckým výkonem, a to neplatí zdaleka jenom o státě českém.
Možná je to poněkud cynické, ale připomínám, že sirotkům po padlých ve druhé světové válce musí být od sedmdesáti let nahoru.
Dobrá, tak se ještě pár let bude slavit, dokud tu ještě nějací pamětníci a pozůstalí zbudou. Já osobně bych se raději přiklonila k názoru paní Havlenové - zrušit státní oslavy.
Konec třicetileté války už se taky neoslavuje.
Svedci prave svym zpusobem zivota dosvedcuji svou krestanskou viru. To ze akcentuji prikazani Nezabijes, je stavi jako moralni vzor. Presto se zda , ze i na techto strankach jsou tise nenavideni. Jak chcete bojovat proti valce, kdyz vzorovi " bojovnici proti valce" se vam hnusi ?