Pekingský ženský kongres 1995 dvacet let poté. Kritické zamyšlení

Alena Wagnerová

Alena Wagnerová o tom, kam se posunula ženská otázka dvě dekády po Pekingském kongresu věnovaném postavení žen ve společnosti a možnostem jejich emancipace.

Od velkých celosvětových shromáždění, jakým byl i pekingský kongres žen (mimochodem v pořadí čtvrtý, na což bychom neměli zapomenout) nelze očekávat konkrétní praktické výsledky. Jejich smysl je povýtce symbolický, světové setkání žen vytvořilo vlnu silných pozitivních emocí a solidarity, která nesla dál.

Podařilo se také, a to byl vlastní úkol a cíl konference, pojmenovat (znovu a po kolikáté už) problém a etablovat vědomí o něm ve světové veřejnosti. Otázka rovného postavení žen ve společnosti (a to ve světovém měřítku) patří k aktuálním kontroverzně diskutovaným a stále ještě nevyřešeným problémům.

Skutečnost, že zlepšení v určitých společenských segmentech je vzápětí „vyrovnáno“ zhoršením v oblasti jiné, je jistě dán i tím, co si často neuvědomujeme: že totiž vztah ženy a muže je základním vztahem od člověka k člověku (Marx), vztahem neobyčejně komplexním, který se prolíná prakticky všemi životními oblastmi a ovlivňuje je, od vztahů soukromých a intimních, až po vztahy společenské, politické a ekonomické, jak to již před léty formulovala Františka Plamínková.

V pekingské platformě byly samozřejmě konkrétní cíle v podobě dvanácti bodů vytyčeny. A v tomto smyslu pekingská platforma ještě svou platnost neztratila. Některé body by však měly být dnes konkrétněji formulovány. Například násilí vůči ženám má mnoho podob, od násilí v manželství a v rodině, přes znásilnění ve veřejném prostoru, vraždy žen, jež se odchýlily od tradičních způsobů života, redukci embryí ženského pohlaví, prostituci, jejíž problematiky se Peking v podstatě nedotkl, až po násilí ve válečných obdobích, kdy se ženy stávají kořistí vítězů, které bylo konečně uznáno za válečný zločin.

Skutečnost, že zlepšení v určitých společenských segmentech je vzápětí „vyrovnáno“ zhoršením v oblasti jiné, je jistě dán i tím, že vztah ženy a muže je základním vztahem od člověka k člověku. Repro Status quo

V minulých letech všech podob násilí vůči ženám přibylo, jako kdyby jím muži v některých společnostech reagovali svou stupňující se agresivitou na měnící postavení žen v jejich společnostech, jak jsme tomu byli svědky při demonstracích v Kahiře nebo při brutálních formách znásilnění v Indii.

Zjištění, že cíle platformy byly v posledních dvaceti letech naplněny v nejlepším případě jen zčásti (a že v některých bodech například pokud jde o otázku chudoby a to nejen specifické chudoby ženské, je situace dnes ještě daleko horší, než byla před dvaceti lety), by nás nemělo svést k pohodlnému depresivnímu závěru, že Peking 1995 k ničemu nevedl.

×
Diskuse
April 27, 2015 v 22.01
Ano, je pravda, že „socialistický systém měl řadu autoritativních a patriarchálních rysů“, ale proti první republice byl v ženské otázce nesporným pokrokem. Například Jarmila Glazarová (levicová žena téměř pravicového manžela) popisuje situaci mnoha dělnických žen na předválečném Ostravsku okolo roku 1935 takto: „Byly to zejména ženy se svým těžkým údělem. Ženy mužů, kteří věčně stáli pod hrozbou a ve stínu smrti v hlubokých dolech. Mužů, kteří ze zvyku pravidelně nebo z chlapského kamarádství občas propíjeli své mzdy. Ženy alkoholiků, kteří nemilosrdně bili a plodili dítě za dítětem. Ženy, které v zoufalém nedostatku, aby se děti v jizbě zahřály, vytrhávaly plot kolem chalupy, plaňku za plaňkou a topily jimi. Které pracovaly, šily, vyšívaly, posluhovaly a nechávaly se ztlouci. Daly se sekerou zahnat na celé dny na půdu, aniž křičely o pomoc, aby potom v pokorné tuposti přijímaly, nosily pod srdcem a rodily postupně devět, deset, dvanáct i třináct dětí.“
Jak hodně se to po válce změnilo....
May 9, 2015 v 9.31
V knize Jarmily Glazarové se objevuje ještě jeden zajímavý postřeh. Jako žena slezského venkovského lékaře pracujícího pro nemocenskou pokladnu, tedy pro lidi z těch nejnižších vrstev, bývala často přítomná ošetřování ran způsobených při domácím násilí. Ze zkušenosti tedy napsala, že rány způsobené ženami byly většinou daleko horší než rány způsobené muži.
Není totiž nic strašlivějšího, než hněv ženy, která se nechá utiskovat až k dovršení míry své trpělivosti.
Není to ovšem žádná speciální ženská vlastnost. Slepý destruktivní hněv je charakteristický pro utlačované lidi vůbec, tedy pro takové, kteří nejsou schopni se útlaku nějakým rozumným způsobem bránit.