Padesát odstínů boje
Lukáš SenftPadesát odstínů šedi je dokladem toho, jak se rozšiřuje bitevní pole neoliberalismu. Jedinec se mění na ryzí subjekt kapitalistické hry — pravidla soutěže se zrcadlí do dalších sfér a společenský souboj se reprodukuje i v sexuální oblasti.
Knižní i filmový fenomén Padesát odstínů šedi od spisovatelky E. L. Jamesové nabízí naprosto jednoduchý příběh. Mladá dívka Anastasia se seznámí s milionářem Christianem Greyem a zamiluje se do něj. Milionář zatouží po dívce, nicméně jejich vztah od začátku podřídí požadavkům sadomasochistických praktik, které od dívky vyžaduje. Ona se podvoluje, nechává se ovládat. Nakonec začne ale manipulovat spíše ona s ním — milionář si ji později vezme a v závěrečném díle spolu mají dvě děti. Konec.
V následujícím textu se nechci věnovat tomu, jestli je celý projekt pouhou pornografií pokrytecky zaobalenou do syžetu krásné literatury, nebo zkoumat sexuální submitivitu hlavní hrdinky z perspektivy feministické filosofie. Domnívám se totiž, že celá struktura příběhu i rozhodování postav vypovídá zajímavěji spíš o pnutích a světonázorech současné společnosti, než o psychických hlubinách Christiana Greye.
Poslední zůstává
Rád bych prozkoumal významný, ale často opomíjený prvek děje. Tím je smlouva, kterou Christian definuje pravidla svého vztahu s Annou. Smlouva obsahuje řadu pravidel, které Ana musí dodržovat a po dobu několika měsíců žít tak, jak přikazuje výčet závazků a zákazů. Tato smlouva ustavuje, jak se má stravovat, povinnost pravidelně cvičit, depilovat své intimní partie, nechat se trestat apod.
Smlouva nepředepisuje pouze postavy dominantního pána a submisivního raba. Vyplývají z ní také materiální výhody pro hlavní hrdinku — bude finančně zajištěna, bude dostávat dary atd. Tento kontrakt je od počátku bodem sporů mezi milenci. Anna stále otálí s podpisem (přestože implicitně vlastně některé požadavky přijímá, jejich sexuální poměr probíhá i bez podepsání a finančních odměn se jí stejně dostává) a snaží se vést tradičněji pojatý poměr.
Milenecký prostor se tak stává platformou pro boj dvou komfortních zón, jež ani jeden nechce opustit — sadomasochistický model stojí proti modelu obvyklého partnerství. I ten se ale stává pouze nástrojem dominance, jímž by mohla hlavní hrdinka snadno ovládat jinak mocného boháče. Tohoto stavu se jí nakonec opravdu podaří dosáhnout. Během těhotenství Christian strašlivě žárlí na dítě, nicméně ona jej přemluví, aby se na dítě těšil, protože bude mít dalšího člověka, který jej bude milovat.
Christian se uklidní až ve chvíli, kdy je přesvědčen, že jeho touha kontrolovat nebude narušena, že se nebude muset ničeho vzdát. Dítě bude jen rozmnožením objektů jeho tužeb. Touto manipulací se ovšem Ana stává tou, která dominuje, a zakrátko se jí podaří dovést milionáře do klasického modelu rodiny. O ten ale nestojí kvůli svým ideovým přesvědčením a postojům.
Jde spíše o pohodlnější a bezpečný způsob ovládání Greye. To vše se děje, aniž by musela obětovat luxusní životní styl. Zároveň si občas dopřeje slastné momenty manželova poroučení. Nyní je ale vše pod její kontrolou. Souboj je ukončen a prodán čtenářům jako dobrodružství vášně a lásky.
Nicméně povaha příběhu a postav je diametrálně odlišná od žánru romantického příběhu. Co činí natolik archetypálním kupříkladu příběh Romea a Julie? Dva milenci se rozhodnou překročit dobově podmíněnou politickou konstelaci (mocenský boj šlechtických klanů) a stejně tak jsou ochotni popřít bezpečnou pozici své identity (příslušnost k mocnému rodu). Sociální a kulturní antagonismy jsou překonány rozhodnutím chápat druhého jako rovného, jako bližního, jako hodného solidarity a dokonce lásky.