Den poté, co upálili Muáze
Pavla ZačalováO kruté popravě jordánského pilota Islámským státem informovala všechna masmédia, méně se ale už mluvilo o reakci, kterou čin vzbudil mezi jordánskými muslimy. Pavla Začalová byla v té době v zemi. Atmosféru „dne poté“ popsala pro DR v reportážním dopise.
Ještě před dvěma týdny žilo Jordánsko dramatem uneseného pilota Muáze Al-Kasásby. A otázkou, zda se jej podaří s organizací Islámský stát (IS) vyměnit za teroristku čekající na popravu v jordánském vězení. Ve středu 4. února se zemí otřásla zpráva o děsivém videu, kde ozbrojenci z IS pilota Muáze upálili zaživa. Už od rána se mezi lidmi nemluvilo o ničem jiném, nikdo nemohl uvěřit tak zbytečné a nelidské krutosti. V rádiu hrály celý den vlastenecké písně a promlouvali politici, vykladači islámského práva, imámové z mešit i intelektuálové. Všichni vyjadřovali lítost nad smrtí mladého pilota, prohlašovali jej za mučedníka a nemohli přijít IS na jméno. Intelektuálové a učenci odsuzovali zejména fakt, že IS si do jména vetkl „islám“, přičemž jejich chování islámským principům odporuje. Citovali verše z koránu, které dokládaly, že IS se islámu stokrát zpronevěřil a pošpinil jeho pověst. Posluchači volali do vysílání a expresivně nazývali teroristy z IS jako „šajátín“ (ďábly) nebo „kiláb“ (psy).
Den nato se rozšířilo, že Jordánsko vysílá jako odvetu proti IS několik letadel a že v reakci na popravu Muáze přikročí k popravě teroristky, kterou IS požadoval osvobodit. Rádio ten den začalo vysílat dlouhé nahrávky zvuků letících bojových letadel a padajících bomb na pozadí národních básní, slavnostně pronášených proslovů a sborem zpívaných písní. Nazítří se po páteční modlitbě měly po celé zemi odehrát demonstrace jako výraz jednoty Jordánska, podpory krále Abdulláha II. v boji proti IS a vyjádření odsouzení kruté vraždy pilota.