Je bariéra problém společenský nebo individuální?
Karel ChloubaPřístup k postiženým lidem ve velkém měřítku charakterizuje vůle pečovat, kompenzovat jejich problém — neštěstí, nikoli umožnit žít mezi ostatními. Lidé pro „ně“ rádi něco uspořádají, vše se to ale odehrává někde mimo každodenní život.
Tělesně postižení lidé jsou pro běžného Čecha stále ještě poměrně cizí prvek společnosti, který má spojen s dosti naivními představami a očekáváními. Podivování studentů nad tím, že člověk na vozíku může pít pivo nebo cestovat letadlem, je spíše zábavné, nejčastějším projevem této cizoty je však jisté přehlížení či zvláštní přístup, někdy i dost okatý.
Běžně se mi stává, že prezenční listina posílaná na přednáškách, kde studenty neznám, se mi podivuhodně vyhýbá. Když jsem začínal chodit na demonstrace a debaty pražských levicových aktivistů, leták či petice se ke mně dostaly velmi výjimečně. Zde však tak úplně nešlo o obavu z prvního kontaktu, jako tomu bývá v kolektivech studentů — položení letáku na stůl se za něj dá považovat jen těžko. Šlo spíše o implicitní předpoklad, že tam nejsem ze stejného důvodu, jako oni, že mě tohle vlastně zajímat nebude.
Tento předpoklad souvisí s jakýmsi „pečovatelským“ diskurzem, který se o lidech s postižením vede. Přístup k postiženým lidem ve velkém měřítku charakterizuje vůle pečovat, kompenzovat jejich problém — neštěstí, nikoli umožnit žít mezi ostatními. Lidé pro „ně“ rádi něco uspořádají, podpoří je, pomůžou jim, vše se to ale odehrává někde mimo každodenní život a ještě to člověku přinese dobrý pocit. Ani je nenapadne reflektovat svůj životní prostor jako místo, které by mělo být přístupné.
Jako nejpalčivější vnímám tento přístup v chování různých funkcionářů, politiků a akademiků, kteří zasedají v radách různých nadací pro podporu postižených, zastupují různé sociální programy, ale postižené chápou jako pasivní členy společnosti, příjemce péče. Pomáhají lidem, které si sami vysnili, někomu mezi zvířetem a člověkem.