Jsou naše školy dílnami lidskosti?

Karel Lippmann

České školství je pro žáky stresující. Velice záhy je začne dělit na úspěšné a neúspěšné, a to podle úzce vymezených kritérií, která jen zčásti charakterizují jejich osobnost.

Prezident Zeman opět vyvolal rozruch, tentokrát výroky týkajícími se inkluzivního vzdělávání. A jak už je u nás zvykem, následuje dosti vášnivá debata, která však bohužel k podstatě problému příliš nesměřuje.

Životním krédem Miloše Zemana je, podle jeho vlastních slov, následující dvojverší z Goethova Fausta: jen pak jsi hoden svobody a žití, když rveš se o ně den co den. Vytrženo z kontextu (Faust tyto verše pronáší ve chvíli, kdy Mefisto realizuje jeho budovatelské dí-lo i za cenu násilí — viz esej Karla Kosíka Faust-stavitel), ztělesňuje mj. v 19. století vzniklý sociální darwinismus, který u nás v posledních dvou desetiletích mimořádně ožil a posílil své pozice i ve školství, kde navíc padá na úrodnou půdu vžité tradice.

×