Češi, Němci, židé a démon esencialismu
Radovan BartošekPeroutku nelze posuzovat podle jednoho textu, Zemana podle jednoho výroku, zevšeobecňování musí mít v obou případech širší základ.
Říká se, že stáří v lidech posiluje dominantní vlastnosti osobnosti. Prezident Zeman byl celý život diletantem. V zenitu svého života se, jak se zdá, rozhodl dovést tuto svou vlastnost k absolutní dokonalosti, když Ferdinandu Peroutkovi veřejně připsal článek jiného autora a na tomto základě jej obvinil z obdivu k nacismu.
Na Zemanův omyl již poukázali jiní, nemá smysl se jím dál zaobírat. Je to jen trapné a, bohužel, pro Zemana příznačné. Přesto však Zemanovo vystoupení bezděky poukázalo na myšlenkový koncept, který se jako příslovečná červená nit táhne veřejný diskursem a který v dobách pro demokracii nelehkých pravidelně ožívá a ničí vše, čeho se dotkne. Tento zhoubný způsob myšlení bych označil jako jakýsi „sociální esencialismus“.
Prezident Zeman byl celý život diletantem. V zenitu svého života se, jak se zdá, rozhodl dovést tuto svou vlastnost k absolutní dokonalosti. Foto www.zemanmilos.cz
Prezident (kvazi)esencialista
Osobně se domnívám, že na samém počátku Zemanovy úvahy o „selhání intelektuála“ stál pocit; potřeba pro sebe sama i pro své podporovatele interpretovat okolní svět, který se nechová tak, jak by se chovat měl. V „zemanovském diskursu“ je Zeman interpretován jako zkušený a rozvážný státník a myslitel, který jako jeden z mála vidí „pod povrch“ společenského dění, díky svému talentu a zkušenostem nahlíží jakési tajemství (politického a sociálního) světa a na jeho základě řídí svou politiku, jejímž cílem je v konečném důsledku prospěch celku (České republiky), přičemž jeho politika i veškeré veřejné vystupování tvoří jeden nedělitelný celek.
Taková činnost je jistě záslužná a Zeman by za ni měl být, když už ne adorován, tak alespoň ctěn. Místo toho se však děje pravý opak. Drtivá většina osob, kterým je ve veřejném diskurzu přisuzován status „intelektuála“, a které by tedy měly lépe než kdokoli jiný chápat osvícenost Zemanových kroků, se proti prezidentovi téměř neustále vymezuje.
Tento rozpor prozemanovského pohledu na svět a reality je třeba vyřešit. Protože teze o tom, že se Zeman přinejmenším v některých svých krocích mýlí je s celým „zemanovským diskursem“ nekompatibilní a podkopává jej, musí být chyba na „druhé straně“.
Když si to přeložíme do dnešního jazyka říká jen: "Dobrá, Němci, možná mají důvod k protižidovským náladám, i když je nepopiratelné, že mnozí židé jejich kulturu obohatili. U nás moc židů není, takže tenhle důvod nemáme. Až se tedy bude za pár týdnů měsíců řešit, co s židy, je dobré si to uvědomit a nejlépe nedělat nic." Toť vše.
Není to moc principiální přístup, ale právě takový Peroutka byl. Prostě publicista, který si dobře uvědomoval politickou realitu a se svými texty snažil pak víc formovat veřejné mínění než dělat analýzu - na rozdíl třeba od Rádla. Mě se tenhle přístup moc nelíbí, ale dnes je velmi populární - i u mnoha autorů DR...
Když si to přeložíme do dnešního jazyka říká jen: "Dobrá, Němci, možná mají důvod k protižidovským náladám, i když je nepopiratelné, že mnozí židé jejich kulturu obohatili. U nás moc židů není, takže tenhle důvod nemáme. Až se tedy bude za pár týdnů měsíců řešit, co s židy, je dobré si to uvědomit a nejlépe nedělat nic." Toť vše.
Není to moc principiální přístup, ale právě takový Peroutka byl. Prostě publicista, který si dobře uvědomoval politickou realitu a se svými texty snažil pak víc formovat veřejné mínění než dělat analýzu - na rozdíl třeba od Rádla. Mě se tenhle přístup moc nelíbí, ale dnes je velmi populární - i u mnoha autorů DR...
Ja si to prekladam do cestiny tak, ze prilis mnoho zidu (dle Peroutky) nemeckou kulturu poskodilo.
Komicke je, ze tentyz nazor sdili i nositelka Peroutkovi ceny Kalenska.
Peroutka s biologickým pojetím českého národa -- jak se v jeho posledních článcích z Přítomnosti objevuje častěji -- měl bohužel k antisemitské argumentaci opravdu blízko.
Ale právě jen k argumentaci, už pohled na autory Přítomnosti svědčí o tom, že s antisemitismem jako uvědomnělým postojem opravdu neměl nic společného.
A ta antisemitská argumentační výbava není nic, co by bylo charkteristické právě pro nacismus. Thomas Mann bývá až příliš často obviňován z antisemitismu pro text, ve kterém tento antifašista argumentuje velmi podobně jako Peroutka.
Prostě obvyklé Zemanovo demagogické používání "zrnek pravdy" (aneb: Každá polopravda je celá lež.)
Autorovi:
Obávám se, že Zeman nemá vůbec nic proti intelektuálům. Kdyby dosáhl stejného demagogického efektu napadáním Červiušů či kojících šestinedělek, napadal by ty. Neesenciálně.
Jo, a kdyby byl o šestinědělkách k ukradení nějaký bónmot jako ten o historické úloze intelktuálů.
Anebo o jeho ignoranci a chorobné nenávisti příslušníka antizemanovského křídla socdem
Nechci tady vystupovat jako apologet MIloše Zemana a rozebírat jeho odbornou dráhu. Jen připomenu, že to byl nejúspěšnější premiér ČR, kterému se podařilo vyvést tuto zemi z klausovského marasmu. Škoda, že takových věčných diletantů nebylo v naší politice více.
>>Zemanova nová definice „intelektuála“ by tedy mohla vypadat následovně: zaprvé, „intelektuálem“ je někdo, komu je ve všeobecném diskursu tento status připisován (což nám opět mnoho neřekne, Zeman nicméně potřebuje mít subjekt, na který aplikuje svou charakteristiku) a zadruhé, intelektuál v krizové situaci selže (přesněji, selže tváří v tvář nějaké nebezpečné ideologii).
Toto vymezení je následně podepřeno důkazem v kruhu: Peroutka a Churchill byli intelektuálové a v krizové situaci selhali. Tudíž intelektuál v krizové situaci selže. Proto Peroutka a Churchill selhali. <<
A takováhle H.O.V.N.A produkují naše vysoké školy!
Dál už to vůbe nelze číst! Jdu zvracet. DR styďte se!
A pro zapomnetlive opet dodavam, ze jsem doporucoval Zemana nevolit. Snadno overitelne.