Soud zrušil aktualizaci územního plánu Brna. Prosadila ji ještě Onderkova koalice
Vratislav DostálVíce než deset žalobců a žalobkyň, kteří v loňském roce zažalovali aktualizaci územního plánu Brna, svůj spor s brněnskou radnicí vyhráli. Od pátku tak v Brně platí územní plán dle právního stavu k červnu loňského roku.
Ve středu 19. listopadu loňského roku byla podána žaloba na Aktualizaci územního plánu Brna, kterou brněnští zastupitelé schválili ještě před podzimními komunálními volbami. V pátek Krajský soud v Brně jejich rozhodnutí zrušil.
Aktualizace tehdy prošla především hlasy sociálních a občanských demokratů. Jejich rozhodnutí zažalovalo deset vlastníků nemovitostí, čtyři spolky a jeden zastupitel. Analýzu vad dokumentu, sepsání žaloby a zastupování u soudu zajistila pro všechny žalobce právní kancelář Frank Bold.
„Dnes vypadl ze skříně dosud největší kostlivec, kterého za sebou nechalo minulé vedení města. Tisíce lidí, kteří se cítili ohroženi změnami, které prakticky bez diskuse prohlasovala bývalá magistrátní koalice, si nyní budou moci oddechnout," komentoval rozhodnutí soudu současný náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.
2) Nemají-li naše milované části měst sloužit jako parcela pro spekulanty, prachy do jejich stavební obnovy vrazí kdo? A když už někdo prachy do opravy nějaké nemovitosti vrazí, chce to provozovat nějakým způsobem. A tak se třeba klášter přestaví na hotel - barák je opravený a příštích 100 let nikomu na hlavu padat nebude. Nebo by bylo lepší nechat si ruinu a neumět ji využít?
Bez dlouhodobě respektovaného smysluplného územního plánování totiž mají smysl jen krátkodobé spekulace s pozemky, dlouhodobé investice jsou nemožné.
Dovolím si použíti příměru, který má diskutující pan Kovařík v bodě druhém: Někdo tedy koupí nemovitost a přestaví ji na hotel s dlouhodobým záměrem jej provozovat. Nepotřebuje tedy jistotu územního plánu, totiž že v okolí zůstane rezidenční čtvrt, v níž lze hotel provozovat, a nikoliv řekněme překladiště zboží z těžkých kamionů, které potenciální hotelové hosty spolehlivě vyženou? Jak takový investor přijde k tomu, že dříve, než splatí své úvěry, někdo jiný v okolí prosadí salámovou "novelizaci" územního plánu, která vyhovuje řekněme provozovatelům vrtulníkových letů, a jeho investici zmaří?
Mezi Investorem a Developerem je rozdíl. Investice potřebuje čas. Developer pracuje rychloobrátkově, po nás potopa: Koupí levné parcely, prosadí změnu územního plánu a už tím zvýší jejich cenu, zastaví je pak bankám za nový odhad ceny, rozkouskuje je, postaví na nich nekvalitní stavby (nestaví je pro své děti, proč by neušetřil) a ty rychle rozprodá jednotlivcům. Za zisk kupuje další levné parcely, opět se domáhá změny územního plánu a tak dále. Stabilní územní plán podporuje dlouhodobý rozvoj obce. Salámový přístup k území podporuje nepoctivé spekulanty.
Dneska se na polích za Stodůlkami staví Západní město. Zatím se to staví kolem stanice metra ve Stodůlkách - takže dopravní napojení asi nikoho moc netrápí. Ale jak se to bude dopravně řešit, až se to rozleze k dálničnímu okruhu? A řešení inženýrských sítí? Najděte si ta územní rozhodnutí, visí na internetu. Samostatné řady kanalizace, plynu, vody... . Dnešní investoři nepočítají s tím, že by to měli příštích 30 let spravovat. Rychle postavit (a co není vidět - levně postavit) a rychle prodat.
A že nejde o ojedinělý příklad - na jih od Lužin, za Jeremiáškou, roste podobná čtvrť. (Taky dopravní řešení žádné, inženýrské sítě volně v zemi... .)
Jinak k přesunu nádraží v Brně - to není vynález Onderkova vedení. Návrhy na přesun nádraží zaznívaly už před 50 lety. Hlavní argument pro je technicky správný - stávající nádraží je příliš těsně obklopeno městem a navíc je do oblouku.
Nicméně - odhlasujte si to, jak vám to vyhovuje... .
Co se týká první půle Vašeho příspěvku, neshledávám v něm vůbec, ale vůbec nic, co by se hodilo do diskuse pod textem o soudním zrušení účelové,salámové "novelizace" brněnského územního plánu. Vaše obavy k pražskému Západnímu městu: "Ale jak se to bude dopravně řešit, až se to rozleze k dálničnímu okruhu? A řešení inženýrských sítí?", jsou v mých očích argumentem pro dlouhodobý, stabilní a respektovaný územní plán města, nikoliv argumentem ve prospěch účelových salámových "novelizací" na objednávku jednotlivých investorů a schvalovaných za zády obyvatel města a dotčených lokalit... Ale jinak nic ve zlém, schvalijte si v Praze, cokoliv a jakkoliv vám tam vyhovuje.
a) Ten zrušený územní plán otevíral cestu k definitivnímu řešení stávajícího brněnského hlavního nádraží. To stávající nádraží nevyhovovalo už kdysi, když se ještě jezdilo na páru. Svými parametry se na železniční koridor nehodí, a neumím si představit, co by se s ním muselo dít na stávajícím místě, aby se upravilo do tvaru, který bude provozně vyhovovat. To, že byl územní plán zamítnut z jiných důvodů, je hezké ; podstatné je, že byl zamítnut. Teď se bude čekat na nový, jeho příprava potrvá rok až dva (buďme optimisty) - a tím se zdrží i celkové řešení brněnského železničního uzlu.
b) Zkušenost nás učí, že pokud se takové stavby odkládají, zpravidla se nezlevňují. Prodražení bude minimálně o inflaci, a o technická opatření, související se zpřísněním předpisů a norem, ke kterému v mezidobí dojde.
Snad se nad tím smím ušklíbnout, když už platím daně.
A tak se dnes rozsáhlejší celky financují především úvěrem - a čas a náklady se minimalizují ve jménu naskakujících úroků. Stavba v tomhle pojetí není dílo určené k trvalosti několika dekád, ale investiční příležitost ke střednědobému zhodnocení peněz.
Soud Brnu zrušil nedávnou "aktualizaci". Brno tedy není v situaci, kdy by nemělo platný územní plán. Rozumíte tomu rozdílu?
O nádraží si rád podebatuji pod článkem, který se ho bude týkat. V DR toto téma určitě nebudou opomíjet.