Budoucnost biopaliv v EU

Petr Patočka, Bára Urbanová

Nikdo zřejmě neočekává, že bychom do budoucna biopaliva v dopravě nevyužívali. Přesto se nad jejich vyhlídkami vznáší řada otazníků.

Zatímco klimaticko-energetický rámec pro rok 2020 vytyčoval zvláštní cíl pro obnovitelné zdroje v dopravě (10 % paliv v dopravě musí pocházet z obnovitelných zdrojů, což je zajišťováno výhradně díky biopalivům), v obdobném rámci pro rok 2030 jej nenajdeme. Dočteme se pouze, že podíl obnovitelných zdrojů obecně má v EU tvořit 27 % a že Evropská komise by se rolí obnovitelných zdrojů v dopravě po roce 2020 měla zabývat.

Příčinou jisté „zpátečky“ Bruselu je mimo jiné fakt, že biopaliva mají značně negativní dopad na ceny a dostupnost potravin ve třetích zemích a současně často nejsou tak ekologická, jak se mnozí zpočátku domnívali. Diskutují se především tzv. nepřímé emise skleníkových plynů, tedy emise vznikající při přeměně půdy na zemědělskou například odlesňováním rozsáhlých území, které pak ovlivňují celkovou bilanci dovážených biopaliv.

×