Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Kdo je tady etnický křesťan?

Ivana Recmanová

Záleží na tom, zda by se v případě syrských uprchlíků, které by Česká republika přijala, jednalo o křesťany? Mnoho lidí se mylně domnívá, že křesťanství zaručuje lepší adaptabilitu na české podmínky.

Ministr vnitra Milan Chovanec se již několikrát vyjádřil spíše rezervovaně ohledně možnosti, že by se k nám mohli přicházet zranění Syřané (v kontextu války s teroristickou organizací Islámský stát) vyléčit, nicméně jeho víkendové prohlášení „Budu chtít vědět, jestli to budou etničtí křesťané z té oblasti“ vytřelo zrak nejspíš každému. A mimo jiné ministr Chovanec rozvířil debatu dalším návrhem, a to možností referenda o vstupu takovýchto uprchlíků na české území (návrh byl nakonec stažen).

Nejsem si jistá, jak se může někdo stát křesťanem (ale i ateistou, muslimem nebo šintoistou) etnicky. Náboženství se přeci nedědí stejným způsobem jako barva kůže. Ale i kdybychom přijali tezi, že ministr chtěl přijmout jen ty s křesťanskými kořeny, jakým způsobem by je vyhodnocoval?

Sýrie bohužel zakazuje na svém území sňatky mezi různými náboženstvími (s výjimkou křesťanek a muslimů), což ale neznamená, že manželství lidí dvou vyznání neexistují — takoví lidé se musejí ovšem vzít v cizině. V případě, že se Syřan narodí do rodiny, ve které se vyznává více než jedno náboženství, jaký je tedy jeho původ? A proč to má být vlastně důležité?

I kdyby v ČR bylo více křesťanů, pořád by existoval mezi českými a syrskými křesťany mnohem větší rozdíl, než jaký je dnes mezi syrskými křesťany, muslimy, židy a drúzy. Foto Supreme Deliciousness, Wikimedia Commons

V České republice se mnoho lidí mylně domnívá, že křesťanství zaručuje lepší adaptabilitu na české podmínky. Ironicky je ČR přitom jedna z evropských zemí, ve které je největší procento lidí bez vyznání, a většinové veřejné mínění o křesťanech není vždy příznivé — stačí si projít předsudky o katolících, mormonech nebo svědcích Jehovových.

I kdyby však bylo v ČR více křesťanů, pořád by existoval mezi českými a syrskými křesťany mnohem větší rozdíl, než jaký je dnes mezi syrskými křesťany, muslimy, židy a drúzy. Průměrný syrský křesťan nemluví česky, nikdy nejedl knedlo-vepřo-zelo, neposlouchá Michala Davida a nerozumí vtipu ve větě „Hliník se odstěhoval do Humpolce“.

Je to podobné jako očekávat, že Tomáš Halík si bude rozumět s příslušníky americké westborské baptistické církve nebo ugandskými kněžími, kteří vyzývají k vraždám homosexuálů. Samozřejmě, všichni křesťané jedné národnosti nejsou stejní a i mezi nimi se objevují názorové neshody. Nicméně pokud chce někdo argumentovat nepřizpůsobivostí syrských muslimů z hlediska kulturních rozdílů, měl by tentýž argument aplikovat i na ostatní náboženství.

Ještě horší se ovšem jeví varianta, že by o uprchlících hlasovali občané ČR. Byť předtím, než byl tento návrh definitivně poslán k ledu, se objevily argumenty, že občané ČR přispívají svými daněmi na chod státu, tudíž by měli mít právo se rozhodnout, komu poskytnou přístřeší, lze namítnout, že o cizincích-neuprchlících občané České republiky taktéž nehlasují a navíc by referendum mohlo podnítit xenofobní nepokoje.

Tím spíš, jestliže několik diskutérů na internetu psalo uprchlíkům vzkazy jako „Zůstaňte si v Africe!“ (Ačkoliv Sýrie leží v Asii.) Je správné rozhodovat o druhých na základě vlastní nevědomosti?