To mě Passer!
Jan GruberHnutí Pro Prahu Zbyňka Passera se objevilo z ničeho nic. Na zastávkách, v tramvajích i vagonech metra se to náhle hemžilo a stále hemží barevnými srdíčky. Nicméně podle posledních průzkumů zřejmě na místa v Magistrátu hlavního města Prahy nedosáhne.
Hnutí Pro Prahu minulý rok založili starostové Satalic a Březiněvsi, František Jenčík a Jiří Haramul, společně se starostkou Šeberova Petrou Venturovou pod názvem „Hnutí Starostové pro Prahu 3“. Dnes v jeho čele stojí bratr významného developera Radima Passera, který usiluje o změnu územního plánu velkých travnatých pozemků poblíž metra Roztyly, starosta Koloděj, Zbyněk Passer.
Podobnost hnutí Pro Prahu s Babišovým ANO, na kterou se občas upozorňuje, je nasnadě. Passera stejně jako Babiše přimělo k vstupu do vysoké politiky rozčarování: „Vznikli jsme proto, že narůstal pocit, že velké parlamentní strany nepřinášejí do krajů včetně Prahy lokální témata a řešení problémů. Zkrátka, že pouze zvyšují svou politickou moc. My stavíme projekt, který se bude naplno a pouze věnovat Praze“.
Obě hnutí disponují značným — byť nesrovnatelným — kapitálem, nejsou čitelně ideologicky ukotvená a distancují se od politiky. Babiš to „prostě postaví“ nebo na to „prostě dohlídne“. Passer zase „miluje Prahu“ a říká, že jeho hnutí „není stavěno jako politické“, a proto neřeší „jestli je někdo pravý nebo levý.“
Passer a jeho partička vyzobávají jednotlivá populární témata a doufají, že na ně nalákají dostatek voličů. Na Praze 4 kandiduje Martin Píša s heslem „Ulice bez psí stolice. Zajistíme další koše.“ A Jan Skalický, ucházející se o funkci starosty Prahy 5, na plakátech tvrdí, že „má rád naše psy, ne jejich hovna.“ Tu a tam je možné zahlédnout i billboardy s volebním lídrem a kandidátem na primátora Passerem, který horuje za omezování pravomocí Magistrátu.
Hnutí však nebojuje jen za čistší ulice a jeho program nestojí pouze na hovně. Kromě zapeklité problematiky psích výkalů hodlá třeba proměnit i celou dopravní politiku české metropole, která vykazuje znaky „brutálního socialismu“.
V rozhovoru pro Týden Passer řekl, že by „zatrhl monstrakce lobbystických nebo privátních platforem, jako jsou Cyklojízdy, různé běhy, závody a kampaně, které uzavřou centrum města, jeho obyvatelé z toho nic nemají a místní podnikatelé ztrácejí kšefty.“ Byznys je byznys. Když lidé běhají nebo jezdí na kole, obvykle neutrácejí v nákupních centrech a chudák kapitalista dře jeden den v roce bídu s nouzí.
Kromě cyklistů by Passer rád z centra vykázal i automobily. Plánuje vybudovat 30 000 parkovacích míst v okrajových částech Prahy a zároveň podpořit hromadnou dopravu. Současně však brojí proti výstavbě megalomanských, předražených a nesystémových projektů. Zdravý rozum tápe, ale papír — zvláště volební program — snese leccos. Praha podle Passera by zřejmě byla čistá a bez výkalů, nicméně postavená na hlavu.