V sobotu se v Praze uskuteční tradiční Velká jarní cyklojízda
Vratislav DostálV sobotu bude česká metropole patřit cyklistům, uskuteční se tradiční cyklojízda, které se v Praze jezdí již více než deset let a postupně se prosazují i do dalších měst. Ukazují tak, že poptávka po lepších možnostech pro pohyb na kole městem roste.
Kola městská či horská, skládačky, elektrokola, koloběžky či oprášené bicykly po prarodičích vyrazí společně tuto sobotu z náměstí Jiřího z Poděbrad. Tisíce účastníků se na Velké jarní cyklojízdě chystají připomenout, že Praha — oproti moderním evropským městům — o využití kola pro pohyb městem v lepším případě mluví, sotva kdy však reálně koná.
Netradiční společenská událost, pohodové tempo, bezpečí v bublině tvořené ostatními cyklisty, večerní koncert, vzájemná ohleduplnost a setkávání s přáteli či prolínání generací, národností a politických orientací. To vše již patří mezi obvyklé atributy cyklojízd.
Pravidelná společná jízda Pražanů na kolech opět připomene, že zdaleka ne všude a vždy musíme všichni jet autem. Opak je totiž pravdou. Často je zejména ve městě volba jiných forem dopravy všestranně výhodnější, jen se na to často, od dopravního zpravodajství až po plánování nových investic do ulic a veřejných prostranství, zapomíná.
Letošní Velká jarní cyklojízda povede z náměstí Jiřího z Poděbrad, odkud se vyjíždí v 15:00, do parku Stromovka, kde bude zakončena tradičním rituálem společného zvedání kol nad hlavu. Norští meteorologové (tradičně nejspolehlivější v Evropě) čekají teploty kolem devatenácti stupňů a polojasno, přesto je podle organizátorů rozumné přibalit pláštěnku.
Cyklojízdy se v Praze jezdí více než deset let a postupně se prosazují i do dalších měst. Pomáhají tak zodpovědným úředníkům názorně ukázat, že poptávka po lepších možnostech pro pohyb na kole městem roste. Zjevný rozpor mezi nízkou podporou cyklodopravy a rostoucím množstvím jejích každodenních uživatelů je podle iniciativy Auto*Mat nadále neudržitelný.
„Obvyklý argument, že Praha není město pro kola, nemůže ve srovnání s cyklojízdou obstát. Uživatelé a potenciální zájemci tu jsou. Podpoří jejich k městu šetrnou a finančně nenáročnou volbu politici?,“ táží se zástupci iniciativy.
Fenomén cyklojízd má své kořeny v USA, v San Franciscu na počátku 90. let minulého století. Postupem času se šířil všemi směry a už přes deset let je součástí městského dění i v České republice. Městské cyklojízdy se již pravidelně konají v řadě měst po celém světě.
„Všude po světě rychle stoupá počet lidí, kteří ve městech denně volí pohodu, rychlost, nezávislost a fyzickou aktivitu na kole namísto stresu a nehybnosti v zácpě či závislosti na jízdních řádech pomalého autobusu," připomíná Auto*Mat s tím, že v Praze se jen mezi lety 2010 a 2011 zvýšil počet uživatel kol o šestačtyřicet procent.