Pražská jarní cyklojízda přilákala dva a půl tisíce lidí

Vratislav Dostál

Velká jarní cyklojízda byla předzvěstí soutěžní fáze kampaně Do práce na kole. Zájemci se mohou registrovat až do konce dubna. Desetikilometrová trasa nebyla náročná a díky pomalému tempu ji zvládli i starší lidé a rodiče s dětmi.

Velká jarní cyklojízda přilákala do ulic Prahy na dva a půl tisíce lidí na kolech. Rodiny s dětmi, ale i kráva, lední medvědi, lidé v pestrých kostýmech, cyklisté ve sportovním i společenském oděvu se nenechali odradit sobotním deštěm. Užili si tradiční projížďku po Nuselském mostě a ulicích, které jinak zůstávají vyhrazeny autům. Účastníky odměnil kulturní program v hale Nákladového nádraží Žižkov, prohlášeného nedávno za kulturní památku. Cyklojízda byla předzvěstí soutěžní fáze kampaně Do práce na kole. Zájemci se mohou registrovat až do konce dubna.

„Obávali jsme se, že nepřízeň počasí hodně lidí odradí, ale dva a půl tisíce účastníků nás příjemně překvapilo,“ uvedl jeden z organizátorů cyklojízdy Václav Mucala z iniciativy Auto*Mat. „Městská cyklistika je v Praze velmi živá a lidé vnímají symbolický význam cyklojízd,“ dodal.

Cyklojízda směřovala na Nákladové nádraží Žižkov, kde proběhl tradiční rituál zvedání kol nad hlavu. Účastníci si pak mohli užít koncerty kapel Frukshtuck a Please the Trees, vystoupení DJ Gadjo.cz z Radia 1 nebo třeba závodit na trenažérech. Volba místa byla symbolická. Ještě nedávno se plánovalo zbourání Nákladového nádraží Žižkov kvůli výstavbě nové dálnice, takzvané Jarovské spojky.

Velká jarní cyklojízda startovala v 15 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad, okolo Riegrových sadů a přes křižovatku „U Bulhara“ najela na severojižní magistrálu. Kolem Národního muzea projel peloton na Nuselský most, po kterém se cyklisté vrátili zpět a pak přes Vinohrady dojeli do cíle na Nákladovém nádraží Žižkov.

Auto*Mat na párty zahájil kampaň, v níž hledá 400 hrdinů. Takový počet nových podporovatelů iniciativa potřebuje k tomu, aby si uchovala svou nezávislost a mohla kriticky hodnotit politiky a úředníky a prosazovat proměnu Prahy v město přívětivé k chodcům a cyklistům. Hrdinové se mohou připojovat na webu.

Pražské cyklojízdy slouží jako indikátor zájmu lidí o jízdní kolo jako dopravní prostředek. Od několika jednotlivců, kteří se účastnili prvních cyklojízd před dvanácti lety, dospěly až k jízdě na podzim 2011, které se podle odhadů zúčastnilo osm tisíc lidí.

Cyklojízdy tradičně upozorňují také na problémy cyklodopravy a nepřízeň, s níž se musí cyklisté potýkat v ulicích plných aut. Trasa proto často zahrnuje severojižní magistrálu, která je symbolem poškozování životního prostředí Prahy automobilovým provozem. „Počet lidí, kteří používají kolo jako dopravní prostředek, se v Praze rok od roku zvyšuje,“ uvedl dopravní odborník z iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.

„Podle průzkumu agentury GfK se počet dopravních cyklistů za poslední dva roky zdvojnásobil. Po Praze teď jezdí pravidelně 120 tisíc lidí a cyklistická doprava tvoří dvě procenta dopravního výkonu. Přesto magistrát stále ořezává výdaje a personální kapacity na rozvoj pěší a cyklistické dopravy. Infrastruktura nevyhovuje požadavkům na bezpečnou a pohodlnou jízdu. Přitom by stačilo, aby město postupovalo podle schválené Koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020,“ doplnil Filler.