Do kampaně Do práce na kole se poprvé zapojí také Plzeň
Vratislav DostálDo letošní kampaně Do práce na kole se poprvé zapojí také Plzeň. Cílem kampaně je propagovat městskou cyklistiku jako součást zdravého a moderního životního stylu, který pomáhá zlepšit kondici lidí, ale také omezuje znečišťování ovzduší měst.
Do letošní kampaně Do práce na kole se poprvé zapojí také Plzeň. Letošního ročníku kampaně se zúčastní v dalších deseti českých a moravských městech několik tisíc zaměstnanců. Cílem kampaně je propagovat městskou cyklistiku jako součást zdravého a moderního životního stylu, který pomáhá zlepšit kondici lidí, ale také omezuje znečišťování ovzduší měst výfukovými zplodinami automobilů a oživuje městské ulice.
V Plzni kampaň koordinuje Centrum pro životní prostředí a zdraví s podporou iniciativy Plzeň na kole. Záštitu nad kampaní v Plzni převzal primátor města Martin Baxa a podporu jí vyjádřila rektorka Západočeské univerzity Ilona Mauritzová či ředitelka Fakultní nemocnice Plzeň Jaroslava Kunová.
„Stále více lidí v naší společnosti trpí nadváhou a nedostatkem fyzické aktivity, což je jedním z významných rizikových faktorů mnoha civilizačních chorob, například nemoci srdce a cév nebo cukrovka,“ uvedl v tiskovém prohlášení Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.
Připomněl, že kampaň Do práce na kole je určena hlavně lidem, kteří mají sedavé zaměstnání a nedostatek pohybu. „Pravidelnou cestou do práce na kole mohou nejen ušetřit peníze za benzín, ale také udělají něco pro svoje zdraví, pro lepší životní prostředí, ale i pro svou psychiku,“ dodal Šuta.
„Městská cyklistika a pravidelné cesty do práce nebo do školy na kole zažívají boom. Jde o moderní trend, který mění atmosféru metropolí západní Evropy a činí je příjemnějšími místy pro život. Těším se, že i Plzeň se vydá touto cestou,“ uvedl Šuta.
Podpořit kampaň do Plzně přijel osobně na bicyklu i nizozemský velvyslanec Ed Hoeks, který se vloni v Praze zúčastnil velké podzimní cyklojízdy a chystá se i na letošní velkou jarní cyklojízdu. Velvyslanectví Nizozemského království v ČR je jedním z tradičních partnerů kampaně.
„Jsem velice rád, že mohu tuto akci podpořit. Sám jsem v minulosti býval aktivním cyklistou, účastnil jsem se i závodů, například Ronde van Noord Holland. Momentálně chodím do práce spíše pěšky, ale rád se účastním cykloakcí pořádaných v Praze i v regionech,“ uvedl Hoeks s tím, že Plzeň by si určitě zasloužila větší množství cyklopruhů, aby se lidé mohli pohybovat bezpečně nejen na rekreačních cyklostezkách, nýbrž i v centru města.
Do kampaně Do práce na kole se mohou registrovat během dubna na webu malé firemní týmy, které pak během května budou soutěžit v pravidelném dojíždění do práce o zajímavé ceny.
Kromě Plzně bude kampaň probíhat v dalších deseti českých a moravských městech. Na celonárodní úrovni akci koordinuje sdružení Auto*Mat, které také nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy nebo manuál pro bezpečnou jízdu po ulicích.
Titul Cyklozaměstnavatel roku získají v každém městě firmy, které své zaměstnance nejvíce podpoří. „ Například umístí před své sídlo stojany nebo zavedou bonusy pro zaměstnance dojíždějící na kole,“ vysvětlila Iva Nevečeřalová z iniciativy Auto*Mat.
„I v Plzni roste počet lidí, kteří se pohybují po městě na kole. Chybí zde ale dostatečné množství stojanů na kola, cyklostezky nejsou přes střed města propojené a leckdo se obává na kola vjet do provozu, který cyklistům nedává prostor, jaký v mnoha jiných městech mají,“ uvedl Petr Vaněk z iniciativy Plzeň na kole.
„Pevně věříme, že díky kampani usedne na kolo ještě více Plzeňanek a Plzeňanů a že jim jejich zaměstnavatelé, ale především samotné město Plzeň, začnou vycházet více vstříc,“ dodal Vaněk.
Kampaň se letos koná v České republice po třetí. V loňském ročníku se do kampaně v Praze zapojilo 2 536 zaměstnanců rozdělených do 829 týmů z 500 firem a institucí. Dokázali by třináctkrát objet zeměkouli.
Díky tomu, že nechali pro své cesty do zaměstnání auto v garáži, ušetřili sedmapadesát tun emisí oxidu uhličitého, jenž se podílí na změně klimatu. Jízdou na kole uspořili dva a půl milionu korun za benzín, opotřebení aut a poplatky.