Zakazovat cyklojízdy? Marný omyl

Vratislav Filler

Lídr hnutí Pro Prahu Zdyněk Passer chce zakázat cyklojízdy v Praze. Podle stejné logiky by se musely zakázat i srazy motorkářů či sousedské slavnosti. Mnohem zajímavější by bylo číst, jak by se chtěl v tomto tématu přiblížit Nizozemsku či Dánsku.

Před volbami se opět objevují hlasy navrhující zákaz cyklojízd - naposledy od předsedy hnutí Po Prahu, Zdyňka Passera. Je to ovšem marný omyl.

Cyklojízdy jsou historicky pro mnoho lidí kontroverzní - samozřejmě, vždyť vznikly jako manifestace nespokojenosti občanů s podmínkami pro bezmotorovou dopravu a s přístupem radnice k ní.

Současný stav je ale už jiný. Přístup radnice se pomalu mění, byť nedostatků je stále ještě mnoho. Cyklojízdy mají už několik let povolení (podobně jako přeprava nadměrného nákladu) a stávají se daleko spíše jízdami spanilými, třeba jako jízdy veteránů nebo motocyklů. Manifestační sdělení cyklojízd do jisté míry slábne, i když tam samozřejmě stále je. Stejně jako na každé veřejné akci, která má větší ambice než naplnit kasičku pořadatelů.

Pokoušet se o zákaz cyklojízd nedává smysl a ze strany lídra hnutí Pro Prahu Zdyňka Passera se jedná o trapné vyjádření nechuti k něčemu, co nechápe. Foto web Pro Prahu

Chce-li tedy Zdyněk Passer zakázat cyklojízdy, míří někam úplně vedle. Kdyby měřil všem akcím rovným metrem, musel by zakázat Cyklozvonění (hvězdicová cyklojízda pořádaná městskými částmi), jízdy veteránů, srazy motorkářů, Prague Pride, sousedské slavnosti a vůbec všechno, co se v ulicích děje, a není z toho náležitý „vejvar“. Pokoušet se o zákaz cyklojízd prostě nedává smysl a ze strany Zdyňka Passera se jedná jen o trapné vyjádření nechuti k něčemu, co nechápe.

Kromě toho, zákazem se nic nevyřeší. Mnohem zajímavější by bylo číst, jak by se chtěl v tomto tématu Zdyněk Passer přiblížit třeba Nizozemsku, či Dánsku. Tam se v sedmdesátých letech konaly demonstrace na kolech daleko masovější a konfliktnější než v Praze.

Jejich aktéry však byli dnešní šedovlasí šedesátníci a současná mladá generace už cyklojízdy nezná. A proč? Protože se o téma bezmotorové dopravy, kvality a bezpečnosti veřejných prostranství začala aktivně starat postupem let veřejná správa. Cyklojízd, které by poukázaly na bídné podmínky pro jízdu na kole, tam dávno není třeba.

Podobnou cestou jde nám mnohem bližší Vídeň. Poté, co se město začalo o téma cyklodopravy také adekvátně starat, jsou dnešní vídeňské cyklojízdy pořádány městem, jako oslavy úsporného a udržitelného způsobu dopravy.

Velmi rád bych se tedy dozvěděl, jaký má hnutí Pro Prahu věcný postoj k podpoře cyklistické dopravy. Že k ní bude přistupovat s rezervou, je už patrné. Dokáže ale být schopno alespoň rozumného konzervativního přístupu, spočívajícího v tom, že lidem, kteří se svobodně rozhodli na kole po Praze pohybovat, umožní jezdit bezpečně a legálně?

Nejlepší příležitost k odpovědi už ale tato strana promarnila. Analýza postojů politických stran na webu Prahou na kole názor Passerovců postrádá. Neobtěžovali se odpovědět. Což je vlastně také odpověď.