Brnem projela největší česká cyklojízda
Vratislav DostálTéměř 1500 lidí se v sobotu zúčastnilo brněnské cyklojízdy. Cílem pořadatelů je podporovat rozvoj cyklodopravy tak, aby se v roce 2020 konalo deset procent cest v rámci Brna na kole. Akci podpořilo několik kandidátů na primátora.
Brno bylo v sobotu svědkem cyklojízdy, při které společnou jízdou městem 1 400 lidí vzkázalo magistrátu, že je na čase přestat cyklodopravu ignorovat a začít do ní náležitě investovat. V minulém roce se stejné jízdy zúčastnilo asi 1000 lidí, letošní účast tedy téměř o polovinu narostla a brněnská „nakoleonská“ cyklojízda tak byla největší v celé České republice.
Na cyklojízdu přijalo pozvání také devět lídrů relevantních volebních stran v brněnských komunálních volbách. Chyběl mezi nimi ale současný primátor Roman Onderka, podle organizátorů cyklojízdy sociálnědemokratický lídr pozvání na událost nepřijal. Ostatní politici se shodli na nesmyslnosti zákazu vjezdu na kole do centra města v denních hodinách a na nutnosti rozhoupat magistrátní odbor dopravy tak, aby začal zohledňovat i potřeby lidí na kolech.
Devítikilometrová trasa provedla 1400 účastníků okruhem městem zpět na Moravské náměstí přes ulici Masarykovu a Náměstí Svobody. Průjezdem města organizátoři upozornili na stále platný zákaz vjezdu na kole do centra Brna, který nemá v celé České republice obdoby.
„Báli jsme se špatného počasí a zaseknutí jízdy někde na trase, po celou dobu jízdy bylo však sucho a cyklojízda projela městem bez komplikací a zbytečných zdržení,“ uvedl Michal Šindelář z občanského sdružení Brno na kole, které akci organizovalo. „Jízdy se zúčastnilo také mnoho rodin s dětmi a dokonce i lidé s tělesným postižením, doufáme, že brzy budou moci jezdit po Brně na kole i ti nejzranitelnější z nás běžně každý den,“ dodal.
Cílem občanského sdružení Brno na kole je podporovat rozvoj cyklodopravy tak, aby se v roce 2020 konalo deset procent cest v rámci Brna na kole. „Brňané se v současnosti dusí polétavým prachem z přebujelé motorové dopravy a jízdní kolo může Brnu ulevit. To ale nepůjde bez podpory magistrátu, který z rozpočtu 2,5 miliardy korun na dopravu investuje do cyklodopravy maximálně statisíce ročně,“ zdůrazňuje Šindelář.
Podle Českého statistického úřadu se v Brně konalo v roce 2011 zhruba tři procenta cest do práce a školy na kole, za poslední tři roky tu ale počet lidí na kolech výrazně vzrostl.