Politici před pražskými volbami slibují udržitelnou mobilitu

Vratislav Dostál

Téměř všechny strany před volbami vzkazují, že o Praze uvažují nad rámec jednoho volebního cyklu a vítají plán mobility, který by řešil všechny druhy dopravy. Vyplývá to z ankety, kterou uspořádala v rámci projektu Vize 25 iniciativa Auto*Mat.

Iniciativa Auto*Mat v rámci projektu Vize 25 obeslala politické strany s třemi otázkami ohledně dlouhodobější vize Prahy. Téměř všechny strany před komunálními volbami vzkazují, že o Praze uvažují nad rámec jednoho volebního období a vítají plán mobility, který by řešil všechny druhy dopravy společně. Iniciativa plánuje cíle politických stran v oblasti dopravy a veřejného prostoru před volbami dále sledovat a vyhodnocovat.

Její zástupci upozorňují, že se město může stěží dobře rozvíjet, pokud jeho obyvatelům chybí jasná představa, jak má vypadat nebo alespoň, kam má směřovat. „Nabízejí nám tedy jednotlivé strany před říjnovými komunálními volbami vlastní ucelenou vizi o budoucnosti Prahy? Strany povětšinou vzkazují, že o Praze přemýšlí v kontextu více volebních období, málokterá z nich ale prezentuje vlastní komplexnější materiál,“ uvedla iniciativa.

Odpovědi stran, které obdržela, se prý pohybují mezi dvěma extrémy: na jedné straně kvalitně zpracované plány Demokratů Jana Kasla, které jsou výsledkem roční práce expertů Institutu plánování a rozvoje Prahy a řady dalších analytiků, kterou zadal primátor Hudeček, na straně druhé utopické přenášení veškeré zodpovědnosti na volnou ruku trhu až odpor k plánování u Svobodných.

Z dvanácti oslovených stran na dotazy Auto*Matu nereagovalo jen hnutí ANO. TOP 09 sice reagovala, její garant tématu, stávající radní Jiří Nouza, však žádné odpovědi ani po několika týdnech komunikace nedodal. Hnutí pro Prahu po několika pokusech o kontakt zareagovalo, odpovědi však nakonec rovněž nezaslalo.

Zásadní částí vize Prahy je podle Auto*Matu otázka vzniku plánu pro udržitelnou mobilitu — dokumentu, který v řadě západoevropských měst představuje plán akcí na základě výhledu reálných kapacit a cílů města v oblasti dopravy. Trojkoalice zelených, lidovců a Starostů a nezávislých, Piráti, ČSSD, Demokraté Jana Kasla (DJK), KSČM i ODS se k jeho vypracování do roku 2016 staví kladně.

Auto*Mat upozorňuje, že strany slibují zkvalitňování veřejného prostoru, více pozornosti územnímu plánování než dříve nebo zapojování veřejnosti do rozhodování o městském rozvoji. Například KDU-ČSL chce podpořit výstavbu na brownfieldech a zlepšovat infrastrukturní a občanskou vybavenost okrajových částí Prahy.

ČSSD by po volbách iniciovala referendum o mýtu pro centrum města podobně jako Piráti. Ti hodlají usnadnit organizování kulturního dění ve veřejném prostoru nebo rozvíjet městskou železnici. Rozvoj kolejové dopravy nebo větší participaci veřejnosti na územním plánování si přejí i Zelení.

KSČM pak odmítá — s výjimkou Blanky 2 — megalomanskou zástavbu a podporuje participativní rozpočty. Svobodní jako jediní připisují zhoršování pražského ovzduší přílišné regulaci automobilové dopravy a hodlají proto stavět dalších silnice. Naopak pro DJK není udržitelnost městského rozvoje jen přidanou hodnotou, nýbrž podmínkou pro konkurenceschopnost Prahy v rámci Evropy.

Dopravní stavby jsou jednou z nejnáročnějších položek městského rozpočtu. Piráti — podobně jako koalice STAN, Zelení, KDU-ČSL či DJK — podporují stavbu metra D do Písnice, nechtějí stavbu Blanky 2, ale úspornou variantu řešení Městského okruhu.

Naopak stěžejní prioritou ODS je výstavba Blanky 2, kterou přitom paradoxně sama před rokem a půl odložila na neurčito. Další zastánci výstavby původní Blanky 2 jsou pak už jen KSČM a Svobodní.

Iniciativa Auto*Mat chystá na přelom září a října sérii předvolebních debat, které se budou tématům dopravy a veřejného prostoru věnovat podrobněji.