Plány mobility zmírňují negativní dopady dopravy na města
Dušan RadovanovičProblematikou, jak využívat šetrné způsoby dopravy a zlepšit podmínky v již existující dopravní síti, se zabývají plány mobility. Na rozdíl od západní Evropy však v České republice nemá tento druh urbanismu tradici.
V Praze se konal mezinárodní seminář Města v pohybu zaměřený na téma veřejných prostranství a šetrné dopravy. Čeští a zahraniční odborníci vysvětlovali zastupitelům měst i obcí přínos plánů mobility, vytváření veřejných prostranství i stezek Greenways pro města a regiony.
Odborníci mimo jiné představili manuál „Plány mobility. Přínos pro podniky a instituce“, který podporuje alternativní způsoby dopravy. „Přizpůsobovat města autům je dávno překonaný přístup, normální je chodit pěšky a jezdit na kole,“ sdělil v této souvislosti Gilles Boisvert, ředitel agentury pro ekomobilitu Agence Ecomobilite.
Plány mobility jsou nástrojem, který slouží ke zmírnění negativních dopadů dopravy na města, zdraví jejich obyvatel i životní prostředí. Vychází přitom z již existující dopravní sítě a navrhují zlepšení podmínek pro využívání šetrných způsobů dopravy. To se týká především přestupních bodů, jako jsou železnice, metra, autobusů, míst pro parkování automobilů a jízdních kol.
V České republice je přitom zavádění plánů mobility zcela novou záležitostí. „Mobilita a veřejná prostranství nebyla dlouho — navzdory růstu automobilismu a rozrůstání měst — vnímaná českou veřejností jako problém, který je nutné řešit. Až v posledních dvou letech se pomalu začíná vnímání veřejnosti měnit,“ vysvětlil Miroslav Kundrata, ředitel Nadace Partnerství.
První koncepční řešení byla dosud zpracována v Plzni, v Praze 10 a v brněnské městské části Nový Lískovec.
Účastníci semináře rovněž hovořili o možnostech tzv. drážních stezek, které vznikají na místě zrušených železničních tratí. Opuštěné železnice totiž nabízí možnost proměnit je v drážní stezky určené cyklistům, pěším, in-line bruslařům a vozíčkářům.