V pondělí byl zahájen Evropský týden mobility
Vratislav DostálHlavním tématem letošního Evropského týdne mobility, který propaguje alternativní druhy dopravy, je pohyb správným směrem. Správným směrem se vydá i zástupce britské velvyslankyně v ČR Tim Voase, který absolvuje cestu z Prahy do Brna na kole.
V pondělí byl zahájen Evropský týden mobility. Jako první to pocítí obyvatelé a navštěvníci pražského Karlína, který se promění v první zónu 30 km/h v širším centru města. Ulice budou klidnější a bezpečnější.
Hlavním tématem letošního Evropského týdne mobility je pohyb správným směrem. Správným směrem se vydá i zástupce britské velvyslankyně v České republice Tim Voase, který absolvuje cestu na kole z Prahy do Brna, kde jej pak čeká další program. Svou cestou chce mimo jiné podpořit nízkoenergetická řešení nejen v dopravě. Až na hranice Prahy Voase na kole doprovodí členové iniciativy Auto*Mat.
„Když jsem si plánoval program v Brně, hned mě napadlo, že bych tam mohl vyrazit na kole. Cyklistika mě hrozně baví, a navíc takto oproti cestě autem ušetřím 35 kg CO2,” řekl ze sedla kola těsně před startem Tim Voase.
„V tomto mě inspirují třeba i britské firmy, které často hledají nízkoenergetická výrobní nebo provozní řešení šetřící právě CO2. Chcete nějaký příklad? Dnes asi nepojedu tak rychle, jako se točí nízkoenergetické turbíny firmy Rolls-Royce. Proto se nestihnu stavit v prvním nízkoenergetickém obchodě Tesco v ČR v Žatci. Navíc jsem zjistil, že je to dost zajížďka,” doplnil diplomat.
Tim Voase vyrazil v 6:30 ráno od brány Britského velvyslanectví na pražské Malé Straně, jeho cílem je brněnské náměstí Svobody. Tam by měl Voase dorazit ve večerních hodinách po zhruba deseti až dvanácti hodinách cesty. Celý den také poběží na facebookovém profilu Britského velvyslanectví on-line reportáž popisující průběh jízdy.
Trasa Tima Voase povede z Prahy přes Kolín, Čáslav, Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou, Křižanov a Velkou Bíteš. Další den po příjezdu zástupce velvyslankyně čeká například schůzka s brněnskou Nadací Partnerství, která se zabývá rozvojem cyklistické dopravy a cykloturistiky nebo výsadbou stromů a zeleně v krajině i ve městech. Součástí programu bude i prohlídka jejich nového sídla. Jde o nízkoenergetickou stavbu, takzvaný pasivní dům.
Pražané se mohou těšit na cyklojízdy i sousedské slavnosti
Týden akcí vyvrcholí v sobotu v Praze pouličním festivalem Zažít město jinak, který s podtitulem Poznej své sousedy pořádá od 10 do 22 hodin iniciativa Auto*Mat. Festival zahájí Velká podzimní cyklojízda. Odstartuje v sobotu v 10 hodin z pěší zóny na Václavském náměstí.
„Letošní Evropský týden mobility je výjimečný množstvím ulic, které se alespoň symbolicky na jeden den proměňují v pěší zóny. Obyvatelé i návštěvníci metropole tak mohou okusit nebývale klidné a příjemné prostředí vybízející k procházkám, kulturním zážitkům a setkávání se sousedy a přáteli. Věříme, že je to povzbudí a budou požadovat trvalé zklidnění dopravy v centru Prahy,“ uvedla Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat.
Do festivalu se zapojí třiadvacet aktivních čtvrtí z jedenácti městských částí. Lidé oživí na třicet různých ulic, náměstí a zákoutí. Na programu se podílejí desítky aktivních spolků, sdružení a sportovních klubů, stovky umělců, tanečníků, herců, muzikantů, spisovatelů, architektů a výtvarníků. Organizátoři očekávají, že festival potěší tisíce místních obyvatel, sousedů a dalších návštěvníků.
„Festival Zažít město jinak je skvělou příležitostí pro Pražany, aby se více potkávali v ulicích. Jde o velkou společenskou událost, kde si z dílčích aktivit vybere opravdu každý. Z města se stane živá komunita, anonymní obyvatelé se promění v opravdové sousedy. Věřím, že festival osloví nejen mladé lidi, ale i starší generaci. Takové projekty jako komunální politik vždy podpořím a ráda se do nich zapojím,“ uvedla minulý týden pražská radní Aleksandra Udženija, která nad festivalem převzala záštitu.
Podle iniciativy Auto*Mat zažila Praha v uplynulém roce několik pozitivních změn. Po letech přešlapování na místě přestavěl magistrát křižovatku na nábřeží Kapitána Jaroše, jednu z nejnebezpečnějších v Praze. Před šesti lety zde neopatrný řidič smrtelně zranil propagátora městské cyklistiky Jana Bouchala.
Dolní část Václavského náměstí se pak proměnila v novou pěší zónu a v Karlíně se Praha dočkala také první zóny 30 km/h. Řada problematických a nebezpečných míst nicméně na potřebné změny dosud čeká, zejména severojižní magistrála nebo Smetanovo nábřeží. Na některá další taková místa upozorní organizátoři sousedských slavností Zažít město jinak 2012.