Duchovní neboli politické hodnoty?
Ivan ŠtampachDuchovní život by nebyl duchovní, kdyby nepřekračoval cokoli masového, hromadného a institučního. Byl by však klamem, kdyby se nevtěloval do politického a ekonomického života lidí v podobě svobody kombinované se solidaritou a spravedlností.
Nedávno zvolený slovenský prezident Andrej Kiska se musel v předvolební kampani potýkat s obviněním, že je scientologem. Připomeňme, že dvojice dianetika a scientologie jsou nauky a systémy praktické práce se sebou, které mají rozvinout určitý duchovní potenciál v člověku. Scientologii doprovázejí i doporučení pro různé oblasti života, mimo jiné i pro podnikání.
Je možné, že nějakým takovým kurzem prošel, nebo že přednášel a publikoval ve společnostech, kde postupují podle metod a postupů, jejichž autorem byl Lafayette Ronald Hubbard. Jde o rozvoj marketingových, manažerských a komunikačních dovedností a postupů, které mají zaručit expanzi firmy. Je to určité pojetí strategie, ale i etiky podnikání.
Nevíme, je-li to tak, žijeme v době mohutné manipulace s informacemi. Ale pokud ano, nemělo by to být v politickém soupeření používáno jako argument. Svá doporučení ohledně ekonomické aktivity mají přece různé náboženské, filosofické a etické směry. Proč by v tom mělo být scientologii zabraňováno? Nemá být naivně se vším akceptována, jako kterýkoli jiný směr, ale ani démonizována.
To, že ve státě, jakým je Slovensko, existuje etablovaná a uznávaná náboženská příslušnost a vedle toho směry, které konvencím neodpovídají a proto jsou omezovány, to je v rozporu s demokratickým pořádkem. Naštěstí to voličům nezabránilo právě tomuto prezidentovi dát důvěru.
Je-li to tak, pak sekulární stát, nebo-li společnost, která se necítí být Bohu odpovědná a neřídí se řádem, jenž jí Bůh dal, nemá žádnou budoucnost.
Takže, platí-li opak a společnost si uvědomuje své poslání, které jí vtiskl Bůh a cítí se Bohu odpovědná, nemůže být sekulární. Musí se totiž řídit pravidly, která jí jednak stanovil Bůh a jednak pravidly, které si stanovila sama, avšak v souladu s Božím řádem.
V takovém případě je zcela správně, když ve jménu společnosti, jež se ubírá Boží cestou, budou na veřejnosti vystupovat vedle lidí, kteří ji spravují v duchu Božího řádu po stránce občanské, rovněž lidé, kteří ji spravují po stránce duchovní, resp. náboženské.
Asi se shodneme s váženým autorem článku v tom, že takto zamýšlena veřejná vystoupení politických špiček doprovázených arcibiskupem katolické církve asi nejsou.
Slovní spojení „náboženský stát“ zní dnes nepěkně, protože si plno lidí pod ním představuje nějakou formu náboženské diktatury, kdy se věřit prostě musí. Jenže náboženský stát může být také společnost, která se shodne na určitých hodnotách, které mají svůj základ v náboženství. A podle takových hodnot se pak řídí.
V našem případě by takovým hodnotovým řádem mělo být křesťanství. V takovém státě nemůže nikdo nutit někoho k tomu, aby konkrétní náboženství – v tomto případě křesťanství (ale klidně i jiné náboženství) – vyznával, ale může a má po všech stránkách (zejména příkladem nezištné služby) lidem ukazovat, že cesta křesťanství je správná a že pravidla stanovená v souladu s křesťanstvím jsou tu k dobru všech.
Jiří Vyleťal
Přesto ale, by bylo dobré aby radikální sekty poznamenané kriminálními praktikami neměli stejný status jako státem podporované prospěšné organizace.
Ale je možné, že to byl Kiska, který chtěl scientologům svou spoluúčastí od takového renomé napomoci.
Cesty ke spravedlnosti jsou nevyzpytatelné.....bych dodal.