Hody z vody aneb Kurzem vaření proti chudobě?
Alena ScheinostováPracovníci děčínské charity začali se svými romskými klienty společně vařit a vaření je také vyučovat. Podle Aleny Scheinostové jde v první řadě o to, že hromadné vaření ve společné kuchyni vyjde vždy levněji.
Paleta sociální pomoci ve vyloučených lokalitách dostala v nedávné době další odstín, když pracovníci děčínské charity v čele s Růženou Ďorďovou začali se svými romskými klienty společně vařit a vaření je také vyučovat. Pouhá informace vyvolá mnoho asociací a ne všechny jsou pozitivní — představa pionýrského (pro mladší, respektive mnohem starší skautského) tábora s kotlíky a ešusy je z nich nejblíže po ruce.
Jsou na tom romští obyvatelé Děčína skutečně tak zle, že je jejich situaci potřeba řešit nějakou „polévkou pro chudé“? Nebo snad Romové neumějí vařit, že je to někdo musí učit? Odpověď zní dvakrát „to ani ne“; než se k ní však dostaneme, zastavme se u možných námitek.
Vizi „necivilizovaného cikána, který neumí pořádně jíst“ odráží už sám český slovník: maso „po cikánsku“ znamená rychlou, ledabylou úpravu, hodně kořeněnou, aby překryla případné chuťové nedostatky, „cikánská“ strava potom jídelníček nevyvážený, nevybraný, plebejský.
Možná právě toto zakořeněné mínění vedlo spolu s obecnou protiromskou nevraživostí rodiče žáků jisté základní školy, aby se ostře postavili plánům představit ve školní jídelně tradiční romskou kuchyni, jak informovala média v nedávné minulosti — jako by se báli, že samy tyto pokrmy by mohly dětem nějak ublížit.
Život tím sice chudým moc neprodloužíme, ale jíst se to dá a nakopat si to může každý - pokud tedy není lenoch, což asi je, protože jinak by nebyl chudý...
Myslím, že smysluplnější by bylo, kdyby se představitelé Charity a katolické církve více starali o to, aby měl každý člověk v této super-bohaté zemi zajištěn důstojný život.
Ale rozhodně souhlasím, že by se představitelé katolické církve měli v sociální oblasti víc snažit.
Souhlasím s autorčiným pozitivním hodnocením projektu. Při nedostatku peněz je totiž opravdu pro řadu lidí problém vůbec jídelníček sestavit a leckteré komponenty pokrmů připravit. Tím myslím součásti jako je jíška, různá těsta, knedlíky, ... Průmyslově vyráběné směsi pochopitelně vyjdou dráž a spousta lidí už bez nich vařit neumí.
Mimo tento aspekt je nutné vzít v úvahu, že mezi těmi "chudými a sociálně vyloučenými" je značné procento lidí, kteří vyrostli v nejrůznějších kolektivních zařízeních, v lepším případě od jeslí, přes školky a školní družiny, v horším případě pak v dětských domovech.
Mě moje matka (která byla s námi 3 dětmi dost dlouho v domácnosti) naučila vařit bez polotovarů, tudíž mám na vybranou, mohu vařit s nimi nebo bez nich. Ještě z dětství si však pamatuji, že rodiče dětí ze sousedství, zaměstnaní od rána do večera, museli své děti od malička odkládat do různých zařízení a vaření, které se mohly tyto děti doma naučit, bylo asi dost jiného druhu.
Je fajn, že se v rámci zmíněného projektu mohou účastníci tyhle sice obyčejné, ale pro život šikovné dovednosti mohou doučit a pokládám to i za důstojnější variantu, než "polévky pro chudé".
Vařit z mála je velké a užitečné umění (sám jsem ho vždycky obdivoval na své babičce a snad se od ní i trochu něčemu přiučil); a jen jsem prostě nerozuměl tomu, proč by - jak naznačuje pan Tožička - mělo člověku nějak ubírat na důstojnosti, když se tomuto umění učí.
Růženu Ďorďovou jsem shodou okolností potkal na jedné akci a slyšel ji o projektu vyprávět; a můžu dosvědčit, že působí dojmem člověka, který přesně ví, co a proč dělá.