Kritizovat Rusko a zachovat si důvěryhodnost

Vojtěch Srnka

Vojtěch Srnka varuje před používáním dvojího metru, ti, kteří nyní kritizují Rusko, co se týče jeho počínání na Krymu, by příště měli být připravení se stejnou vervou a přísností kritizovat i jiné státy.

Rusko se podle všeho v důsledku své činnosti na ukrajinském území dopouští porušování mezinárodního práva. Jelikož mezinárodní právo je tu především kvůli tomu, aby nedocházelo ke zbytečnému ohrožování míru nebo nespravedlivému útisku jedné země druhou, je nutné ruské počínání rázně odsoudit a snad i potrestat. Pokud však má takové odsouzení být skutečně důvěryhodné a případný trest spravedlivý, je třeba se důkladně zamyslet nad několika otázkami týkajícími se nejen nedávného dění na Ukrajině.

Takové otázky se pak dají rozdělit do tří kategorií. Zaprvé, pokud chceme někoho za porušování odsuzovat nebo dokonce trestat je nutné se důkladně zamyslet nad tím, jestli na jeho počínání také neneseme část viny. V případě dění na Ukrajině by taková otázka měla znít, jestli západ, v tomto případě především EU svým počínáním také nepřiložila několik polínek pod krymský kotel a nenese část viny na vyhrocení tamní situace.

Zadruhé je třeba si zodpovědět otázku, jestli my jako kritizující strana jsme někdy v minulosti mezinárodní právo neporušili nebo jsme jeho porušování nějak nenapomohli. Pokud bychom takovou minulost měli, snaha odsuzovat Rusko za nynější porušování mezinárodního práva by postrádala důvěryhodnost a případný trest by jen velmi těžko mohl být označen za spravedlivý. Otázka, kterou bychom se v této souvislosti měli zabývat by proto mohla být, jestli jsme se sami v naší minulosti nedopustili podobného jednání.

V případě našeho rozhodnutí odsuzovat a trestat porušování mezinárodního práva Ruskem je potřeba si zodpovědět i třetí otázku, která by se mohla ptát na to, jestli jsme ochotní se zavázat k tomu, že v budoucnu budeme podobným způsobem odsuzovat a trestat také porušování mezinárodního práva jakýmkoli jiným státem. Pokud takový závazek nepřijmeme a budeme někdy v budoucnu pouze přihlížet porušování mezinárodního práva jakýmkoli jiným státem, jen těžko se budeme vyhýbat osočování z pokrytectví.

Neleží část viny za současné dění na EU?

V době, kdy na Majdanu docházelo k nejvážnějším střetům mezi demonstranty a vládními silami, jednala delegace ministrů zahraničí států takzvaného Výmarského trojúhelníku - tedy Francie, Německa a Polska - střídavě s tehdejším prezidentem Ukrajiny Janukovyčem a s představiteli opozice. Cílem jejich jednání byl kompromis, který by umožňoval ukončení násilí a deeskalaci situace na Ukrajině.

Později se k této skupině přidal ještě ruský zástupce a po celodenním a celonočním jednání se zúčastněným skutečně kompromis podařilo nalézt a mohla být uzavřena dohoda mezi zúčastněnými stranami. Tato dohoda byla přivítána jak zúčastněnými ministry ze zemí EU, tak předsedou Evropské rady Van Rompuyem jako nutný kompromis, na základně kterého bude možné začít politický dialog, který je jedinou možnou demokratickou cestou ven z krize.

Na základě této dohody proto mělo dojít ke splnění několika závazků z obou stran. Několik z nich splněno bylo, jiné splněny nebyly nebo již splněny být nemohou. Nedošlo k tomu z několika důvodů tím prvním bylo odvolání ukrajinského prezidenta tamním parlamentem. Ukrajinskou ústavou, kterou každý může najít na stránkách prezidenta Ukrajiny, je dáno, že prezident Ukrajiny může být ze své pozice odvolán Parlamentem Ukrajiny v rámci procedury impeachementu.

Dále ústava dává Parlamentu za úkol sestavit komisi, která vyšetří zločiny, na základě kterých by měl být prezident odvolán. Potom musí parlament dvoutřetinovou většinou svých členů rozhodnout o tom, zda je možné prezidenta z daných zločinů obvinit. Dále je třeba, aby ústavní soud rozhodl o prezidentově vině a Parlament musí tříčtvrtinovou většinou rozhodnout o jeho odvolání.

Druhým důvodem je složení ukrajinské vlády. Dohoda požadovala vznik vlády národní jednoty, ve které měly být důsledně zastoupeny zájmy všech částí a obyvatel Ukrajiny. Bohužel došlo k tomu, že součástí nové ukrajinské vlády se stalo i několik členů strany Svoboda.

O tom, do jaké míry je tato strana demokratická svědčí fakt, že sama sebe na svých internetových stránkách popisuje jako ukrajinskou nacionalistickou politickou stranou. Dále uvádí, že ideologie této strany se zakládá na idejích Jaroslava Stecka, bývalého vůdce Organizace Ukrajinských Nacionalistů. To vede mimo jiné k tomu, že Svoboda definuje národ jako „společenství krve a ducha“, a oslavuje boj ukrajinských kolaborantů po boku Hitlera. Dále odmítá za své členy přijmout obyvatele jiné než ukrajinské národnosti a komunisty.

×
Diskuse
Hezké.

Nicméně si dovolím být na chvíli ďáblovým advokátem a přednést v tomto konkrétním případě (Ukrajina, Krym) dva známé protirgumenty - čistě abychom si dokázali, jestli se s nimi umíme vypořádat::

1/ Nová ukrajinská moc

Jak bylo v článku řečeno, dohoda mezi ukrajinskou opozicí, Majdanem a ministy zahraničí EU, byla porušena pár hodin po jejím schválení všemi zúčastněnými.
V nové vládě nejen že sedí nezpochybnitelní neonacisté a fašouni, ale její složení v podstatě kopíruje předem připravený seznam Victorie "Fuck the EU" Nulandové.
Navíc to první, co parlament držící vládu udělal, bylo zrušení jazykového zákona.
A třeba UDAR ve vládě není.
Co je to vůbec za "vládu"?
Jednala by s ní bilaterálně ČR?

((( podle mě - po porušení dohody měla EU okamžitě vycouvat, dokud nebude dohoda respektována nebo z voleb nevzejde nová ukrajinská reprezentace - vím, že se to líp řekne než udělá, ale pocit, že se nová, revoluční moc vykálela Evropě na hlavu mě ne a ne opustit... )))

2/ Krym, Sevastopol a černomořská flotila

Zde si dovolím citovat Tomáše Haase::
"Nemyslím si, že by šlo o Krym jako takový. Jde o to, že Rusové mají na Krymu černomořskou flotilu a jediný přístav, který mohou použít. Přístav v Krasnojarsku je prakticky nepoužitelný pro větší lodě. Rusové flotilu v jižních mořích na hranicích s islámským světem, na hranicích s Tureckem a Íránem, potřebují. Potřebují silnou flotilu v Černém moři. Ve Středomoří nemají skoro nic. Mají nasmlouván přístav v Sýrii, ale není jasné, jak to v Sýrii dopadne a zda si ho udrží. Rusové si nemohou dovolit pozici a flotilu v Černém moři ztratit. Mají s Ukrajinou podepsanou smlouvu, ale s tím, jak se na Ukrajině vybičoval nacionalismus, kde je záruka, zda pozítří Ukrajina smlouvu nevypoví? Neexistuje žádná smlouva, kterou by nešlo parlamentem zrušit. Rusové potřebují mít jistotu. Nevěřím na žádné ušlechtilé řeči o ochraně Rusů na Krymu."
(no, je tady ještě Novorosijsk, kde velké lodě kotvit můžou, ale strategicky je Sevastopol nenahraditelný)

Už se objevily informace, že Ukrajina jedná o základnách NATO na svém území (jde samozřejmě hlavně o prachy).
Když se říká, že se Putin chová jako Hitler v Sudetech, tedy že využije národnostní menšinu, aby rozštěpil samostatný stát, myslím, že Putin to vidí právě opačně --- Hitler se tím manévrem bez boje dostal za československé hraniční opevnění a pak už byla okupace hračka.
A totéž by se v případě vypovězení smlouvy o pronájmu mohlo stát Rusku - Sevastopol je slovutné město, o kterém mezi Rusy kolují stovky básní a písní, je to poslední hráz, za níž už je "Rodina".
Kdyby musela černomořská flotila vyklidit Sevastopol, byla by to nejen obrovská strategická ztráta pro Rusko, ale také obrovské ponížení. Bez přehánění porážka.
Uvědomuje si to vůbec někdo?

((( když Putin říká:: "Podle současného mezinárodního práva je použití síly povoleno pouze v sebeobraně nebo na základě rozhodnutí RB OSN.", myslí tím, že v případě statusu Sevastopolu se jedná o tu sebeobranu --- na rozdíl od americké akce v Iráku, kde se o sebeobraně dalo mluvit jen ve velice mlhavém smyslu (s RB OSN si samozřejmě nedělají hlavu ani Rusové, ani Amíci) )))

Co s tím?
March 5, 2014 v 13.59
Obvzláště zajímavé z toho článku je toto:
"Pro EU byl Janukovyč solidním partnerem, se kterým se jednalo a nikdo nezpochybňoval jeho legitimitu demokraticky zvoleného prezidenta. Ale v momentě, kdy jim odmítnul podepsat, co chtěli, se z něj stal zločinec. Ukázalo se, že EU není ochotna Ukrajině v ničem pomoci. Ta nabídka byl směšná. Já na jeho místě bych také odmítl schválit tu asociační dohodu s EU, a to i kdybych byl pro vstup do EU. Přijmout nabídku EU znamenalo okamžitý krach a bankrot Ukrajiny. To nemohl příčetný člověk podpořit. Komisař pro rozšíření Štefan Füle s ním nejprve vyjednával a pak zmizel. Když propukla krize, tak v České televizi mluvil každý jako expert, kdo byl jednou v životě v Kyjevě nebo uměl azbuku. Ale pan Füle se neobjevil. Najednou se objevil, až když bylo po všem."
no tvl, jestli se potvrdí, že střelci na Majdanu byli z opozice, tak jsme v průšvihu nepředstavitelných rozměrů...........
všichni komplet.
A jakpak jste na to přišel, že za všechno může EU pane Kolaříku, smím-li být tak smělý?