Veřejné rozhodování a informace

Aleš Bajgar

Jedinou perspektivní budoucností je růst „politické“ gramotnosti, tj. schopnosti vybírat nejpodstatnější informace o veřejném prostoru a podle nich směrovat společnost. Tato gramotnost se týká těch, kdo mají ambici společnost vést i veřejnosti.

Rozšiřování veřejných, soukromých i církevních vzdělávacích aktivit od počátku 19. stolení k dnešní všeobecné školní docházce přineslo do rozvinutého světa gramotnost a způsobilost k demokratickému rozhodování. Rostoucí vzdělanost, schopnost reálně posuzovat stav veřejných záležitostí, spolu s rostoucím sebevědomím většinových vrstev populace se posléze proměnila po všech vývojových peripetiích v dnešní podobu zastupitelské demokracie.

Od té doby zastupitelská demokracie prokázala z existujících společenských zřízení největší životaschopnost ve všech měřitelných parametrech. A nejen to: také největší míru zpětné vazby, schopnosti samoopravovat své chyby.

Právě růst gramotnosti a vzdělání populace je v tomto vývoji klíčový, jinak by rozhodující část obyvatel nebyla schopná vyhodnotit odpovídající informace a na základě nich dospět k demokratickému veřejnému rozhodování.

×
Diskuse
November 21, 2013 v 0.22
Pane Bajgare,
souhlasím, že rozšiřování "politické gramotnosti" by bylo velice užitečné. Mnoho lidí - i vzdělaných dospělých lidí - má bohužel o politice jen chabé znalosti a zkreslené představy.
JS
November 22, 2013 v 16.04
Také souhlasím.
Zajímavou cestu jak zvyšovat politickou gramotnost zvolili v Německu, kde má každá parlamentní strana sobě blízkou nadaci pro politické vzdělávání, kteá je dotována z veřejných prostředků. Tyto nadace pak financují programy politického vzdělávání doma i v zahraničí. Působí tímto způsobem i u nás. Sociální demokracie má v programu zavedení takového systému politického vzdělávání i u nás a podle mého názoru to stojí za podporu.