Jak se u nás připravují zákony, čili příběh jednoho paskvilu

Václav Velčovský

Tvorba zákona o státních úřednících může sloužit jako příklad nefungujícího legislativního procesu. Do jeho přípravy nebyli zahrnuti relevantní aktéři a výsledkem byly stovky zásadních připomínek.

Tvorba legislativy je klíčový, dlouhodobý, multidimenzionální proces, do něhož zasahují různorodí aktéři a stakeholdeři. Existují jak formální (zákonná) pravidla jak legislativu tvořit, tak pravidla etická a logická. Vláda tzv. rozpočtové odpovědnosti, která mimochodem na sladění normotvorby vydala pět milionů korun prostřednictvím projektu, jehož výstupem byl vzdělávací program pro úředníky a sborník příspěvků, je však v praxi v rozporu sama se sebou a s pravidly, která se snaží definovat. Autor tohoto článku není právník, nicméně se jako občan, analytik a člověk dlouhodobě se zabývající dobrým vládnutím potýká s důsledky práce reprezentantů této vlády.

Jako příklad nefungujícího legislativního procesu budiž uvedena příprava zákona o státních úřednících. Od roku 2006 se začaly objevovat snahy o vytvoření jednotné legislativní normy regulující právní postavení úředníků obcí a krajů (ÚSC) a státní správy (ÚSÚ). Od samotného počátku odborníci i zástupci ÚSC a ÚSÚ kontrovali, že takováto norma nemůže být vzhledem k odlišné povaze a vůbec filozofii státní správy versus samosprávy (byť v rámci tzv. smíšeného modelu) vytvořena, natož implementována.

Po volbách v roce 2010 zněl rozkaz jasně — jednotná právní úprava bude. A lidé, kteří se podíleli na politické rovině na tvorbě programového prohlášení vlády, začali zároveň vést odborné úřednické práce na přípravě této normy. Protože však narazili na „nepochopení“ své politické myšlenky ze strany vlastních zaměstnanců — úředníků expertů, které bylo ve skutečnosti odborným odmítnutím nesmyslu, začali připravovat zákon sami na vlastní pěst. A výsledek? Přes 600 zásadních připomínek jak z ÚSÚ, tak z ÚSC a jejich zděšení nad nekvalitou návrhu.

Co se dělo dál? Dobře, jednotná právní úprava neprojde, přemýšleli politici, pojďme se podívat pouze na státní správu. Obcím a krajům se ulevilo. Místo revize služebního zákona, který je již 11 let u ledu, se stejní političtí reprezentanti rozhodli vytvořit normu novou. Údajně lepší a levnější, přestože kvalifikovaný odhad finanční náročnosti neprovedli. A výsledek? 400 zásadních připomínek ze strany ÚSÚ.

×