Psychologie vyloučení
Alena ZemančíkováVeřejně populární osobnosti by se měly zastat Romů. Ten, na koho je naházeno příliš mnoho negativního, se z toho už nemůže sám dostat a ve snaze zachovat si důstojnost volí odpor. Proto někdo musí změnit optiku, jak je na Romy nahlíženo.
Už dlouho myslím na to, že by se nějaká veřejně populární osobnost měla veřejně zastat Romů, že to jinak nepůjde, že je třeba gesta s dramatickým účinkem. Dělají to na celém světě velké filmové hvězdy, rockeři, spisovatelé, sportovci. Vytipovala jsem si k tomu mezi sportovci nadčlověka Romana Šebrleho a mezi hvězdami showbyznysu Lucii Bílou. Vždyť má sama romské kořeny. Experimentátoři, lidé z undergroundu a alternativci to nevytrhnou, musí to být někdo, komu rozumějí všichni. Kdyby tak žil Waldemar Matuška!
Situace se po dvaceti letech zhoršila tak, že se bude dalších dvacet let napravovat, a to jen za předpokladu, že bude vůle a schopnost ji napravit. A jedna z věcí, které k tomu je zapotřebí dát do pořádku, je veřejné mínění.
Vzpomínám si, jak jsem sama zažila pocit vyloučení, a ačkoliv byl zcela neoprávněný, nedalo se s ním nic dělat. Bylo to v 80. letech, kdy můj pozdější manžel byl kastelánem na renesančním zámku Kaceřov u Plzně. Ve služebním bytě vedle bydlela historička památkové péče, která ho neměla ráda, mělo to osobní důvody a souviselo to s jeho tehdejším manželským rozchodem a rozvodem.
Slečna historička byla protekční osoba, pro běžné lidi nedostupné studium dějin umění jí bylo umožněno bez nejmenších problémů, ale obor ji nijak nevzrušoval. Bylo jí tehdy asi třicet, nejraději o víkendech se opalovala před jižním křídlem, kde bylo závětří a už v dubnu tam člověk mohl chytat bronz jako v soláriu.
Můj muž, výtvarník, leč nikoli vysokoškolsky vzdělaný kunsthistorik, naopak pro dějiny umění hořel a trvalo rok, než si uvědomil, že kolegyně jeho nadšené zprávy o venkovských kostelech v okolí poslouchá víc než lhostejně.