Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Na dovolenou? Do Berušky!

Patrik Eichler

Základní potřeby máme každý jiné, píše na svých billboardech jeden český supermarket. Jeden polský píše, že Poláci v něm tráví dovolenou a jen co vylezou z vody, už se třesou, aby v něm byli. I tak vypadá debata o zákazu nedělního nakupování.

Usměvavá mladá žena, plná taška s nákupem, modrá obloha, žlutý štít s usměvavou beruškou a nápisem „Beruška. Každý den nízké ceny“. Na jednom billboardu jede žena na kole a tašku s nákupem má v košíku na předním nosiči. Po levé ruce má plochu simulující červeno-bíle kostkovaný ubrus a černý nápis: „My, Poláci, to tak máme. Dovolenou trávíme s Beruškou.“

Na druhém billboardu drží žena tašku v ruce, má hluboký výstřih, náhrdelník, slaměný klobouk, větrem rozcuchané vlasy. V přeplněné tašce vidíme lahev s vodou, krabice s džusem i ovoce. Po levé ruce tvoří podklad pro heslo „My, Poláci, to tak máme. Z pláže do Berušky“ koupelnové koberečky nebo možná korkové prostírání s lemem. Pod nápisem nezbytná usmívající se beruška a slogan „Beruška. Každý den nízké ceny“.

Existuje i verze s usměvavým mužem, který má v náručí vedle tašky s nákupem ještě malého chlapce, a nápisem „My, Poláci, to tak máme, táboříme s Beruškou“.

Biedronka, což v češtině znamená berušku alias slunéčko sedmitečné, je levný supermarket. Vznikl jako polský, dnes značku a s ní i více než dva tisíce prodejen v zemi vlastní jedna portugalská společnost, která se věnuje výrobě potravin a provozu supermarketů.

Z levných polských supermarketů známe v České republice menší obchody sítě Žabka. Stejně jako Biedronku ji v devadesátých letech založil Mariusz Świtalski, dnes jeden z padesátky nejbohatších Poláků (s majetkem něco přes šest a půl milardy korun). A stejně jako Biedronku ji prodal.

Výše popisované billboardy jsou součástí debaty, která se dnes v Polsku vede o možném zákazu nedělního prodeje. Firmy tak veřejnost přesvědčují, že Poláci mají své supermarkety rádi, že by byli smutní, kdyby do nich nemohli chodit. A že i na dovolené, jen jak vylezou z vody, už, už myslí na to, jak se do svého supermarketu dostat. Kromě toho firmy samozřejmě opakují, že v případě zákazu dojde ke snížení počtu pracovních míst nebo propadu hrubého domácího produktu.

Zákaz nedělního prodeje prosazují v Polsku dlouhodobě odboráři. Říkají třeba, „že už v roce 2006, kdy Solidarita začala mluvit o nedělním zákazu prodeje, zaměstnavatelé strašili, že budou muset propustit až 7 procent pracovníků. Zákaz do téhle chvíle není, a od té doby se zaměstnanost, podle prodejní sítě, snížila o 40 až 60 procent. Pracovníci, kteří zůstali, si musejí poradit s úkoly, které byly dříve rozděleny mezi dvě i tři osoby.“ A dodávají, že když dojde na svátek, protože v Polsku už se podařilo prosadit zákaz prodeje během dvanácti svátků v roce, tak je vyšší frekvence nakupujících v den či odpoledne před ním.

Podobu kampaně určují odkazy ke křesťanství, resp. katolicismu, a tedy svěcení neděle jako volného dne. Odtud hesla jako „Vraťte nám na neděli rodiče“ anebo „Pane Bože, zařiď, aby se mnou byla máma v neděli doma. / Rodiče nenakupujte v neděli“, která jsou kombinována s obrázky smutných dětí - u prázdného stolu nebo třeba s hlavou v dlaních v nákupním košíku. Nebylo také náhodou, že kampaň polských odborářů za zákaz nedělního prodeje začala letos v první únorovou neděli před katovickou katedrálou.

Českým Senátem prošel v poslední červnový týden návrh zákona, který by zákazal prodej ve vybraných svátcích v České republice. O zákonu jsme psali, když ho Senát projednávat začal. Sněmovna, pokud se sama dřív nerozpustí, návrh bezpochyby zamítne. Je ale dobře, že se o tématu mluví, když už se k němu nevedou kampaně (jako třeba v Rakousku, Německu nebo Polsku).

Že změna je možná, ukazuje, že zákaz nedělního prodeje podporovalo v Polsku v devadesátých letech jen kolem čtvrtiny obyvatel, v roce 2007 to bylo už 55 % a dnes jde o 77 % Poláků.

U nás zatím hrají prim supermarkety, z nichž jeden zrovna na billboardech lže, že „základní potřeby máme každý jiné“. Každému jiný vzduch, jinou vodu, jiný chleba... A hlavně: Od rybníka rovnou do hypermarketu, my, Češi, to tak máme!