Program úpadku venkova?
Miroslav HudecNavzdory evropským penězům plynoucím na rozvoj venkova se venkov spíše vylidňuje a upadá — k tomu přispívá i rušení venkovských lékařských ordinací nebo dopravních spojů.
Čtu, jak mizí venkovské lékařské ordinace. Souhlasím, že je to docela tragédie, a nejen pro staré, nemocné, hůře pohyblivé lidi bez vlastního dopravního prostředku. Podobně pro mladé rodiny, protože děti, zejména předškolního věku, bývají častěji nemocné a potřebují tedy častěji i lékařskou péči.
Bohužel, tahle Jobova zvěst je jen jednou z mnohých, které se v souvislosti se situací na venkově dnes a denně dozvídáme. Ony totiž na venkově mizí také pošty, místní služebny policie, školy, obchody s potravinami, ba i ty hospody, které slouží nejen turistům a výletníkům, ale bývají centrem alespoň jakéhos takéhos místního společenského života a drží venkovskou komunitu pohromadě. K dovršení obrazu bídy a utrpení se ruší také řada spojů veřejné dopravy: že prý je využívá málo lidí. A o víkendech jsou už některé oblasti odříznuty od světa jak ve středověku. Peníze „ušetřené“ na veřejné dopravě se pak utápí v opakovaných opravách neustále rozbitých, rostoucí soukromou dopravou přetížených silnic.
Čekám už jen, až menší obce odstřihnou také od elektřiny s odůvodněním, že ošupné za dráty je tam větší než zisky z prodaného proudu.
A to přitom existuje vládou schválený program rozvoje venkova, na jehož realizaci jen v období 2007-2013 má z Evropské unie přijít 3,6 miliardy eur, tedy asi 90 miliard korun. Jedním z cílů programu je (cituji) „udržitelný rozvoj“.
Nejsem odborník ani na venkov (jen jsem tam vyrostl a léta žil), ani na programy EU. Ale zdá se mi, že český způsob jejich realizace vede spíše k pokračování úpadku a k postupnému vylidňování venkova, než k jeho rozvoji.
Závěrečný postřeh o vyhozených penězích je velmi dobrý. K uvedené částce je třeba připočítat vnitrostátní transfery a hlavně subvence v rámci Společné zemědělské politiky (EU), ty také plynou z velké míry na venkov a v minulých 5 letech činily asi 20-35 miliard Kč každý rok.
Jen pro ilustraci. Před pár lety byla v Brně rekonstruována nějaká kaplička na střeše nějaké budovy. Kaplička byla tak 2 x 2 metry velká. Cena rekonstrukce - 16 milionů! Při takovýchto cenách je dotace pro venkov směšná, vybuduje se pár autobusových zastávek a je pryč. Pokud se nezmění systém dotací, který už je sám od sebe nesmyslný a pokud se nezmění kontrolní mechanismy, tak jsou dotace jen příjmem podvodníků. Kolik institucí existuje jen proto, že někdo rozhodl, že dohoto sektoru se budou pouštět EU či státní peníze? Tedy ne proto, že by byly potřebné, jediným účelem jejich vzniku je čerpání peněz, jejich činností je jen vykazování stanovených podmínek pro čerpání peněz. Práce pro práci, ne pro užitek.
Co se týká zdravotnických služeb v pohraničí, pane Guthe, je to zase jak kde. Já jsem přímo na rakouských hranicích a s těmi lékaři tu není žádná sláva. Rozhodně je to horší, než před Listopadem.
Dopravní obslužnost tu ještě nějaká je, ale ceny jízdného u studentů jsou dvacetkrát vyšší než za totáče a při cestě manželského páru do města je levnější auto.
Nákup zboží ve městech pak vytváří cyklický problém, neboť maloobchodníci se snižujícím se obratem musí zvýšit cenu zboží, což odnesou ti, kteří jsou imobilní. A odhání to do velkoobchodu zase ty mobilní. Takže to, co se jeví z pohledu městského turisty jako selanka, může být něco úplně jiného.
Možná by ale bylo lepší, zkusit se podívat po příčinách onoho úpadku (asi bych se omezil na venkov "nesatelitní" a "nechalupářský")... Ono to upadá, protože tam není práce. U nás dřív pracovalo na statku asi 500 lidí, jestli je to dnes u těch nástupců 100 tak je to moc... Možná 50 lidí se živí na sebe a to jde víceméně jen díky tomu, že jsme ve vinařské oblasti. Nějak se s tím vyrovnat dá, ale je jasné, že dojíždění když nic jiného, tak oslabí sociální vazby.
Já si myslím, že při troše dobré vůle by se mohla ta zemědělská i provenkovská politika dělat trochu lépe (nebo spíš aspoň nějak). Já nevím, je nutné, aby praktický lékař na venkově dostával stejnou kapitační dávku jako praktik v poliklinice ve Spálené na Praze 1? Nemohou základní školy dostávat normativ na žáka podle počtu dětí ve spádové oblasti bez ohledu na to, kolik žáků dojíždí jinam? Musí mít soukromý zemědělec víceméně stejný paušální daňový odpočet jako advokát? Možná by nám třeba Michal Hašek mohl nasypat 58 lepších návrhů, co s tím dělat...
Kdysi se lidé z venkova stěhovali do města za prací. Pokud se tam stěhují dnes, pak je to patrně kvůli něčemu jinému. Pan Janeček napsal: "Ono to upadá, protože tam není práce." V tomto smyslu by se dalo říct, že se stává venkovem skoro celá naše republika. Ovšem bez oněch někdejších výhod venkova, jako byl čistší vzduch a vůbec zdravější životní prostředí.
Námět paní Hájkové je zajímavý (i když na můj vkus trochu moc kategorický - "určitě nezáleží..."). S její topologickou definicí by šlo pracovat dál, ale stálo by to čas a síly a hlavně by se na to museli "naučit" úředníci a politici. A ještě je otázka, co by tomu říkali obyvatelé toho pásu kolem měst...
Zajímavé je, že některé obce mají spíš tendenci připojit se k blízkému městu, zatímco jiné si zuby nehty brání svou samostatnost.