Bubák ze Zimbabwe

Jiří Silný

Současné Zimbabwe je příkladem, že pozemková reforma (zčásti organizovaná státem a zčásti proběhnuvší formou spontánního zabrání půdy bílým kolonizátorům) může vést k lepší ekonomické i politické funkčnosti země.

Po dlouhé době se u nás psalo o Zimbabwe. Tentokrát se píše, že sice země schválila v referendu (ano v Zimbabwe mají občané možnost hlasovat v referendu) novou ústavu, která omezuje moc prezidenta, a na základě této ústavy by měly letos proběhnout volby, ale vláda prý prohlásila, že volby nebudou, protože na ně nejsou peníze. To vypadá jako vtipný nápad, který by se mohl hodit naší vládě, u nás by to možná i prošlo. Kdyby se ale někdo chtěl informovat, jak se o tom píše jinde, zjistí, že spor je o to, zda letos spojit několikery volby — a ušetřit, nebo volit několikrát, což přijde draho. Jde také o to, zda volit až po dalším kole reforem — a tím i s větší mírou demokracie, anebo dřív. Zkrátka je to poněkud složitější, než se to jeví z pohledu našich médií, která nás milosrdným zjednodušováním chtějí uchránit před bolestným uvažováním.

Zimbabwe se kdysi jmenovalo Rhodesie po Cecilu Rhodesovi z Britské Jihoafrické společnosti , která nejprve získala od domorodých vládců smlouvy na těžbu surovin a postupně pro britské zájmy území ovládla jako kolonii. Významnou roli při této snaze o kulturní povznesení afrických primitivů hrály kulomety Maxim. V roce 1923 se Rhodesie stala samosprávnou britskou kolonii, která se vyznamenala v první i druhé světové válce početnými kontingenty vojáků, bojujících po boku Velké Británie.

Když se veteráni z druhé světové války vrátili domů, dostali za odměnu volnou ruku pro získání půdy. Vyháněli černé rolníky z jejich pozemků jen s tím, co unesli. O půdu, dobytek i domy přišli. V deseti poválečných letech postihlo násilné vyhnání asi sto tisíc farmářů s rodinami v zemi, která tehdy nesla jméno Jižní Rhodesie (bývalá Severní Rhodesie je dnešní Zambie). Samozřejmě nikdo nebyl odškodněn. Ani žádné mezinárodní protesty se nekonaly. Vždyť šlo o Afričany.

×
Diskuse
JJ
April 23, 2013 v 19.22
Tak toto si v LN asi nepřečteme...
Díky... Články pana Silného mám rád i když jsou čistě z jeho myšlenek nebo - jako v tomto případě - překlady či zprostředkování cizích textů.
Jeden dotaz k autorovi - na jednom z alb nějaké pre- či ex- Znouzecnost formace (nevím zda je to Zastávka Mileč nebo něco od Caina/Caineho?) jsou písně lepeny duchovním slovem (myslím, že) Jiřího Silného... To jste Vy?
JS
April 24, 2013 v 7.22
Pane Janečku,
děkuji za přínivý ohlas a přiznávám se k textu pro album Znouzectnost. Je to někdy z konce osmdesátých let z jejich vystoupení, která několikrát konali v pleňském husiském kostele, kde jsem byl farářem. Už se tehdy jmenovali Znouzectnost a byli už slavná punková kapela. Caine ještě sólově nehrál. Pěkná vzpomínka na staré časy.
April 24, 2013 v 15.52
Vida! Jedno z těch vystoupení je myslím zachyceno i v tomto prastarém klipu, ne?

http://www.youtube.com/watch?v=iV__LDmO_rM
JS
April 25, 2013 v 12.31
ach ano, ten klip jsem neznal, pořád to má šťávu. Pak chodili pánové od bezpečnosti a říkali: to nemůžete takové věci v kostele. A já jsem říkal - je přece lepší, aby hráli v kostele než aby někde fetovali,ne? Na a pak padnul režim. Dnes mi to připadá téměř idylické.
JJ
April 25, 2013 v 22.45
No, ano...
Asi nejlepší je hrát takto v kostele a potom (nebo raději i předtím) někde fetovat... Rozhodně lepší než jaderná válka (nebo jakákoli jiná).
Jedna poznámka zpátky k textu - šosácký maloměšťák může namítnout, že Welt-Sichten jsou nějaký "levicový plátek" (a la mode de Socialistická Solidarita), který hlásá jednostrannou propagandu (nevím, neznám, dost možná to je nějaká odnož od mainstreamového "Die Welt"?)... Na to by se ale i totálně nepohotový levičák mohl optat: "Tak jakým způsobem, kdy a za jakých podmínek tedy ti bílí farmáři přišli ke svým farmám? Kolik jich v tom Zimbabwe je? Jaká je průměrná velikost jedné takové "bílé" farmy?..."
Hloupé tedy na druhou stranu je, že pokud článek předkládá nějaká fakta, tak reakční živly jsou zalezlé a vylezou se svojí pohádkou o pracovité židovsko-křesťanské civilizaci a barevných, geneticky předurčených k tomu, být línými, o 14 dní později...
TT
April 25, 2013 v 23.09
Info navíc
Nikdy jsem nechápal, proč jsou UK média tak jednostranně pro bílé farmáře, když v ostatních případech jsou schopna (alespoň některá alespoň někdy) reflektovat svou koloniální minulost. Nevěděl jsem, že tolik půdy bylo rozdáno "válečným hrdinům z WWII". To by mohlo do jisté míry vysvětlovat ten podivný koloniální sentiment (i v Guardienu) a takřka chybějící kritiku Rhodesijského apartheidu.