Šátková aféra paní učitelky
Kateřina KňapováJinakost, která v kontextu xenofobie v Česku připravila mladé učitelce z mateřské školky velmi nepříjemné chvíle, je v této „kauze“ jediným problémem.
To, že je česká společnost, často nejen latentně, xenofobní, není nic překvapivého. Pokud se podíváme na výzkumy veřejného mínění (např. zde), zjistíme, že Češi sdílí názor, že cizinec žijící na našem území by se měl co nejvíce (58 %) nebo aspoň částečně (36 %) přizpůsobit českým životním zvyklostem. O tom, že se nejedná jen o cizince, ale i věci nebo praktiky, které mají status cizího nebo exotického, vypovídá i pseudokauza učitelky v mateřské školce v Lišově, která konvertovala k islámu a začala na hlavě nosit hidžáb.
Toto není zpráva
Česká společnost je v mnoha ohledech k odlišnosti docela tolerantní - například ve vztahu k sexuálním menšinám. Jsou tady specifické nenávisti třeba k Romům, ty ovšem mají složitější příčiny než pouhé nesnášení odlišnosti. Islamofobie je fenomén vnesený z jiných zemí, muslimů je u nás málo, snad asi dvacet tisíc, málokdo s nimi má nějakou větší vlastní zkušenost.
Nedávno mě upozornil jeden známý, že v jedné internetové diskusi (údajně na www.okoun.cz) kdosi napsal poznámku i o mně - jak prý se děsí toho, že lidé jako já pracují v archivech. Že by třeba mohly zmizet nějaké dokumenty. Předpokládám, že dotyčný(á) si asi nemyslel(a), že bych je snad kradla a pak prodávala do antikvariátu. Patrně spíš usoudil(a), že bych mohla "zmizením" dokumentů záměrně způsobit nějakou politickou škodu.
Příklad z ciziny mě žádný z hlavy nenapadá. Doufám, že by se našel, ale i kdyby ne, tak to snad naše jednání neurčuje ani neomlouvá...
Ostatně pochybuji o tom, zda národům a etnikům lze připisovat nějaké kolektivní vlastnosti. Každý člověk je přece jiný.
Nebojte, paní Fareh, já mám pochopení pro všechny. Každý přece potřebuje někoho, kdo je horší než on, ať už muslimy, Romy, nebo české chudáčky. To je lidské.