Bůh není křesťan

Jiří Silný

Křesťanství příliš často zaštiťovalo různé dobyvatelské a utlačovatelské režimy — je na čase přestat věřit ve spasitelnost určité náboženské formy a přijmout za své, že Bůh není křesťan, je ovšem lidský.

Název sloupku jsem si vypůjčil z titulu knihy textů jihoafrického anglikánského arcibiskupa a nositele Nobelovy ceny za mír za rok 1984, Desmonda Tutu.

Spolu s Nelsonem Mandelou patří Tutu k nejznámějším bojovníkům proti apartheidu, i když na rozdíl od vůdců Afrického národního kongresu prosazoval výhradně nenásilnou cestu. Pod jeho vlivem se mnoho církví ve světě rozhodlo podporovat ekonomický bojkot Jihoafrické republiky, který nakonec přispěl k pádu obludného režimu. Po vítězství prosazoval vytvoření komisí pravdy a smíření, které pomohly překlenout propast mezi viníky a oběťmi, bílými a barevnými a staly se vzorem pro řešení situací po konfliktech ve více než dvaceti zemích světa.

×
Diskuse
December 27, 2012 v 22.33
Ad "jen ve slovanských jazycích se název jeho přívrženců spojuje se křtem". Co od čeho pošlo, tím si nejsem tak úplně jistá. Jen pro zajímavost, jak je to například v ruštině:
крести́ть, креще́ние = křtít, křest
крест = kříž
христиани́н = křesťan (od Христо́с)
zatímco
крестья́нин = rolník (starší název)
December 28, 2012 v 9.18
Být lidský...
Aby se lidský život a lidská společnost nepropadly do chaosu, tak je vždy třeba uznávat něco, o čem se naprosto nepochybuje - něco, co není třeba dokazovat a také to dokázat nelze. I matematické systémy jsou na tom založeny. Humanistické pojetí světa a člověka si jako axióm staví to, že člověk má hodnotu sám o sobě. O tom nelze pochybovat a z toho se odvíjí všechno ostatní.
Dnešní kapitalistický systém se od humanismu začíná úplně distancovat, staví prostě jako axióm - jako to, o čem se nepochybuje - sám sebe.
Jakmile se vůbec připustí, že existují lidé, kteří se narodili jako "neschopní", které "nelze zaměstnat", kteří se společnosti "nevyplatí", protože ostatním jen "přidělávají práci", pak je společnost na nejlepší cestě k tomu, aby takové lidi buď začala
a) likvidovat (nacismus)
nebo je
b) nechala umřít hlady (neoliberalismus).
A mnoho lidí tomu dnes bohužel věří, takže svět se pak jako takový opravdu jeví.
Jakmile se připustí, že svět takový je a že to nelze změnit, potom nic nemá smysl, potom to můžeme, jak se říká, rovnou zabalit. A proto nutně musíme nejen být humanisty, ale musíme se snažit i o to, udělat humanisty také ze všech ostatních lidí.