Otevřené vztahy a revoluce
Tomáš TožičkaO revoluci a manželství má mnoho lidí velmi podobné představy. Domnívají se, že to bude perfektní, čímž ovšem myslí, že to bude perfektní hlavně pro ně.
V sedmdesátých letech se veřejně otevřela diskuse o tzv. volných vztazích nebo otevřeném manželství. Zjednodušeně jde o to, že páry žijící ve stálém poměru či v manželství se dohodnou na tom, že akceptují sexuální aktivity svého partnera mimo jejich vztah.
Pokud se podíváme na studie, které se otevřenými manželstvími zabývaly, dojdeme k závěru, který snad může někoho překvapit. Rozdíly mezi klasickými manželstvími a těmi otevřenými jsou minimální. Podle některých výzkumníků jsou otevřená manželství pevnější a partneři jsou spokojenější (Bergstrand a Williams), podle jiných není rozdíl (Rubin a Adams) a podle skeptičtějších (Blumstein a Schwartz) se 1-6 % kvůli takovému otevřenému vztahu rozvádí. Když si vezmeme různé vzorky, různé přístupy a různé předporozumění badatelů, dojdeme k názoru, že vlastně obojí je možné, záleží jen na tom, jak se lidé domluví.
A to je ono. Na tomto světě existuje mnoho alternativ, které jsou lidé schopni realizovat, žít v nich spokojeně a důstojně, bez toho aniž by se trápili normami a předsudky, kteří si na ně vymysleli druzí. Jsou schopni se domluvit, vycházet si vstříc, dodržovat dohody, nepodvádět se nelhat.
Jde ovšem o to, umět se domluvit. Většina lidí si nedovede představit, že jsou lidé schopni se skutečně domluvit na tom, že na sebe nebudou žárlit a že ze sexu udělají prostě jen jinou formu komunikace s přáteli. A přesto je to možné.
Ale zpět k tomu manželství. Nebo spíš k lásce, to je správnější pojmenování, když uvážíme, že nejde o právní vztah. Pokud má vydržet, musí se aktivně spoluvytvářet. Společný aktivně vytvářený vztah nemusí vždy znamenat úplně stejnou snahu nebo úsilí na obou stranách, ale je nutná oboustranná spokojenost. Jde o to, nezklamat očekávání toho druhého, takže to nese s sebou i určitou odpovědnost. Člověk musí pořád vědět, proč to dělá, proč s tím druhým je. Badiou by možná lásku, tedy vztah dvou lidí, chápal jako věrnost události. Ale musí být na počátku takového vztahu nutně nějaká romantická událost s velkým U? Ne! Může se klidně jednat o docela obyčejné setkání v docela všedním životě. Lidi prostě k sobě pocítí sympatie. Vždycky se ale nepodaří, aby to vydrželo. Někdo možná lásku nechápe jako proces, ale jako to „užívání si“ události (zamilovanost), proto když si jí přestane užívat, začne okamžitě hledat novou událost, aby si mohl znovu užívat. Někdo třeba chce ze vztahu zcela bezzásluhově jen těžit.
Něco podobného možná platí i o revoluci, pokud ji chápeme jako proces. Nemusí nutně nastat žádná velká Revoluční událost, která s námi zacloumá. Nebo aspoň nemusíme čekat na žádný výstřel z děla či zvonění klíči, ale můžeme začít okamžitě jednat. Můžeme začít tady a teď ovlivňovat a spoluvytvářet mezilidské vztahy (třeba i ty výrobní), pochopitelně s lidmi, kteří mají tentýž zájem. Kdo nechce, nemusí tomu říkat revoluce. Taková činnost může být docela obtížná a nemusí se hned dařit, ale když se podaří, mohla by z ní mít spousta lidí přinejmenším radost a mohlo by to možná jednou i změnit svět. Jít do toho je vždycky určité riziko, musí se počítat i se zklamáním. Pokud člověk chce vytrvat, musí pořád vědět, proč to dělá.
V procesu vývoje lidského druhu se v historicky poměrně krátké epoše způsob ekonomického a tudíž společensky převažujícího myšlení navrátil v kruhu k výchozímu postulátu. Člověk - starověký otrok -přestal být člověkem, ba i pracovní silou, a stal se moderním lidským zdrojem. Úspěšně se podařilo smazat nános, umožňující v západoevropské civilizaci a plynoucí z duchovní podstaty náboženství považovat alespoň křesťana za člověka a vrátili jsme se ke způsobu starověkého myšlení – člověk se stal „myslícím nástrojem“. A jak se pyšní nejvyšší třída či vrstva „lidských zdrojů“ tím, že se jí dovoluje užívat zlomečku zisku a moci. S jakou chutí tyto pouhé „mluvící nástroje“ slouží!
Vývojový proces homo sapiens, po technické stránce velmi úspěšný, se co do vývoje vztahů mezi lidmi pohybuje v kruhu.