Rozklad železniční sítě?
Ondřej VaculíkKdyž železnice předá část své lukrativní klientely soukromým dopravcům, jimž jde o zisk z jejich klientely a nikoli o uspokojování potřeb všech cestujících, což je smysl železniční sítě jako takové, není divu, že zisky ČD klesají.
Sedmadvacetiletý podnikatel Leoš Novotný je majitelem (a současně předsedou představenstva) společnosti LEO Express, která provozuje osobní železniční dopravu. Jak podnikatel říká, vstupuje na trh díky „liberalizaci a rozhodnutí politiků na úrovni evropské a české exekutivy“, a vstupuje tam jako jeden z prvních, i když na své první trase mezi Prahou a Ostravou je LEO Express v pořadí dopravcem třetím. Leoš Novotný se ale nebojí a v rozhovoru pro časopis Lobby (List za liberální bezbariérový byznys) říká: „Podle našich analýz je však železniční trh dostatečně velký a má značný předpoklad růstu. V tomto oboru totiž existuje nemalý konvergenční potenciál — Češi zatím na rozdíl od Němců, Britů či Francouzů nejezdí příliš vlakem. Ale to se časem změní, dá se očekávat pozvolný odklon lidí od aut a autobusů k vlakové dopravě, čímž železniční trh postupně poroste.“ To si ostatně myslím také.
Pouze mě překvapuje, jak Leoš Novotný zdůrazňuje, že jde o nedotovanou dopravu. Mám o tom určité pochybnosti. Zajisté, mladý podnikatel tím myslí, že stát ani nikdo jiný tuto dopravu přímo nedotuje penězi, ba i sám projekt je „zainvestován“ penězi z finančních fondů a z úvěrů bank, které dobře posoudily smysluplnost, respektive životaschopnost projektu. Nepochybuji o tom, že banky vědí, co činí. Podle slov Leoše Novotného moderní soupravy budou vybaveny unikátním systémem vnitřní sítě, k níž se cestující mohou připojit přes WiFi a která umožní cestujícím brouzdat po několika tisících gigabitů různých formátů. - Cožpak tomu budou moci České dráhy se svými i čtyřicet let starými vagóny konkurovat? Proč jsou ČD tak neschopné?
"ČD ... musí dotovat neziskovou dopravu na ostatních tratích" - Toto snad už dávno skončilo!? Tento podnik nefinancuje nějak bohulibě ztrátovou přepravu! Co kraje objednají a zaplatí, to odjezdí. Opravte mě, ale vždy jsem slyšel, že kraje mají dorovnávat ztrátu. Je absurdní myslet si, že to budou dělat (na zisk zaměřené) ČD.
A zase: "železnice jako taková, čímž nemyslím pouze ČD (tak koho tedy? JK), předá část své lukrativní klientely soukromým dopravcům, jimž jde o zisk z jejich klientely a nikoli o uspokojování potřeb všech cestujících." Když ČD nejsou schopny si tuto lukrativní klientelu udržet a přilákat ji (předražené jízdné, drobnostmi: chybějící nápoje zdarma, denní tisk, informace o přípojích, prodej jízdenek MHD atd. atd.), tak jedině dobře, že přijde na zisk zaměřený soukromý dopravce, když to manažery ČD samo od sebe nenapadne.
"jinak tento bohulibý úkol zůstane pouze na jediném dopravci, a to budou ČD" Kraje schválily dlouholeté smlouvy s ČD a nepustily soukromé dopravce. Tak jak to že to musí zůstat na ČD?
Kde prosím čtete, že ČD provozují z vlastní vůle a na své náklady neziskovou dopravu (aby uspokojovaly potřeby)?