Bohové se vracejí
Ivan ŠtampachV posledních dnech se objevily na pultech knihkupectví tři knihy, které novou roli náboženství a spirituality s jistého odstupu popisují a analyzují, nebo jsou součástí jeho návratu a snaží se váhajícím a hledajícím, ukázat, že člověk, prý stále ještě postmoderní, může žít duchovně.
V posledních dnech se objevily na pultech knihkupectví tři knihy, které novou roli náboženství a spirituality s jistého odstupu popisují a analyzují, nebo jsou součástí jeho návratu a snaží se váhajícím a hledajícím, ukázat, že člověk, prý stále ještě postmoderní, může žít duchovně.
Pavel Hošek skromně označuje svou publikaci A bohové se vracejí, Proměny náboženství v postmoderní době (Praha: Mlýn, 2012) za populární. Jde o knihu stravitelnou, menšího formátu o 141 stranách, která neobtěžuje čtenáře poznámkovým aparátem. To snad ale nestačí na diskvalifikaci z hlediska vědy. Hošek reaguje na současnou českou odbornou literaturu a nabízí vlastní celistvý pohled. Tradiční roli náboženství připomíná, a popisuje proměny jeho role v moderní společnosti. Od moderny zřetelně odlišuje postmodernu. Moderní odklon od náboženství je podle knihy vystřídán jeho postmoderním návratem na scénu.
„Křesťanství splňovalo dva předpoklady, aby mohlo být považováno za užitečné. Řádní občané s vysokou morální úrovní jsou prospěšní v každém státě, a kromě toho si církev vytvořila během 2. a 3. století přehlednou a použitelnou hierarchii, úřední systém velmi podobný vládním a správním orgánům Římské říše. Žádné jiné náboženství, pohanské ani židovské, nebylo vzhledem ke své organizaci vhodné jako státní náboženství. Konstantin sám vládl pod programovým heslem „Jeden Bůh, jedna říše, jeden císař“. Bylo jen logické, že v r. 380, šedesát let po vyhlášení tolerance a rovnoprávnosti, císař Theodosius povýšil křesťanství na státní náboženství. Od té chvíle se pronásledování zaměřilo na pohany; kdo nebyl křesťanem, platil za zrádce. Když pak byl r. 385 španělský teolog Priscillián, praktikující se svými stoupenci asketicko-mystický způsob života, po falešném obviněním odvlečen a s několika stoupenci v Trevíru sťat, byla to první poprava provedená křesťany na křesťanech – a předzvěst pozdější inkvizice.“