Bohové se vracejí

Ivan Štampach

V posledních dnech se objevily na pultech knihkupectví tři knihy, které novou roli náboženství a spirituality s jistého odstupu popisují a analyzují, nebo jsou součástí jeho návratu a snaží se váhajícím a hledajícím, ukázat, že člověk, prý stále ještě postmoderní, může žít duchovně.

V posledních dnech se objevily na pultech knihkupectví tři knihy, které novou roli náboženství a spirituality s jistého odstupu popisují a analyzují, nebo jsou součástí jeho návratu a snaží se váhajícím a hledajícím, ukázat, že člověk, prý stále ještě postmoderní, může žít duchovně.

Pavel Hošek skromně označuje svou publikaci A bohové se vracejí, Proměny náboženství v postmoderní době (Praha: Mlýn, 2012) za populární. Jde o knihu stravitelnou, menšího formátu o 141 stranách, která neobtěžuje čtenáře poznámkovým aparátem. To snad ale nestačí na diskvalifikaci z hlediska vědy. Hošek reaguje na současnou českou odbornou literaturu a nabízí vlastní celistvý pohled. Tradiční roli náboženství připomíná, a popisuje proměny jeho role v moderní společnosti. Od moderny zřetelně odlišuje postmodernu. Moderní odklon od náboženství je podle knihy vystřídán jeho postmoderním návratem na scénu.

×
Diskuse
SH
June 6, 2012 v 17.31
Příliš osobní vyznání.
Nepatřím k lidem, jimž je dána víra v boha, i když jsem v ní byl vychován a poctivě se o ni nejméně do „kristových“ let snažil. Ctím každého náboženského myslitele a trochu jim možná závidím, pokud bych to vůbec uměl. Nejsem však pořád schopen zbavit se dojmu, že v současnosti nejde o návrat Bohů, ale o útěk beznadějně zneuznávaných k bohu. Přiznám se, že nemám o tom empirický výzkum a byl bych rád, kdybych se mýlil.
June 6, 2012 v 18.41
Dnes, stejně jako v minulosti (i když v jiných formách), je to reakce lidí na realitu, která se vymyká jejich chápání a kontrole.
FO
June 7, 2012 v 13.53
Moderni pruvodce krestanstvim
Trochu mě mrzí, že pan kolega Štampach zřejmě nečetl knihu Moderní průvodce křesťanstvím příliš pozorně, když mohl napsat, že: "Kritika dějinných a některých současných podob křesťanství zůstává stranou." Jako redaktor knihy mám jiný názor, v knize je např. velmi jasně odmítnuta představa církve spojené se státní mocí a používající represivní prostředky. Cituji pro ukázku:

„Křesťanství splňovalo dva předpoklady, aby mohlo být považováno za užitečné. Řádní občané s vysokou morální úrovní jsou prospěšní v každém státě, a kromě toho si církev vytvořila během 2. a 3. století přehlednou a použitelnou hierarchii, úřední systém velmi podobný vládním a správním orgánům Římské říše. Žádné jiné náboženství, pohanské ani židovské, nebylo vzhledem ke své organizaci vhodné jako státní náboženství. Konstantin sám vládl pod programovým heslem „Jeden Bůh, jedna říše, jeden císař“. Bylo jen logické, že v r. 380, šedesát let po vyhlášení tolerance a rovnoprávnosti, císař Theodosius povýšil křesťanství na státní náboženství. Od té chvíle se pronásledování zaměřilo na pohany; kdo nebyl křesťanem, platil za zrádce. Když pak byl r. 385 španělský teolog Priscillián, praktikující se svými stoupenci asketicko-mystický způsob života, po falešném obviněním odvlečen a s několika stoupenci v Trevíru sťat, byla to první poprava provedená křesťany na křesťanech – a předzvěst pozdější inkvizice.“
FO
June 8, 2012 v 10.37
Upřesnění a omluva
Chtěl bych se autorovi recenze omluvit za nevhodnou formulaci naznačující, že nečetl knihu pozorně. Zřejmě jsem v potřebě obhajovat knihu proti hodnocení, které se mi zdálo příliš příkré ("v knize marně hledáme odvahu, ponor a vzestup") dostatečně nepromyslel, co uvedená věta I.Š. znamená - že kritika dějinných a některých současných podob křesťanství zůstává stranou, je sice v knize obsažena, ale spíše okrajově, není rozvedena do hloubky. Uvedený citát na správnosti dané teze recenzenta nic nemění, stejně jako na tom, že knihu pozorně přečetl a promyšleně zhodnotil.