Báječní muži s kytarou

Lukáš Jelínek

Písničkáře Tomáše Kluse považují hlubokomyslní odborníci z pražské kavárny za povrchního, neupřímného, a navíc podle nich není žádný velký zpěvák. Nedokážou připustit, že má vlastní pohled na svět, styl, kytaru a umí básnit tak, aby tomu rozuměli mladí i staří.

Kdybych měl to nadání a mohl své sloupky zpívat, dělal bych to. Ať už pro malebnost muziky, nebo pro dopad na jiné, snad i širší publikum.

Vyzpíval bych vám „svá dění i svá snění“ — třeba jak bych zatočil s kmotry ovládajícími ODS, potažmo celou prodejnou vládu, nebo se zabedněnci z pražské ČSSD, kteří kvůli nekončícím sporům s Jiřím Dienstbierem zavrhli senátní kandidaturu jím navržené Anny Šabatové. To už parafrázuji a volně aktualizuji Miroslava Horníčka recitujícího do hudby Ivana Mládka svůj text písně „Zpívat se nebude“ z roku 1989. „Jak já bych pěl… Jak? Tak že bych asi neuspěl…“ Má to ten Horníček recht. Zpívat se nebude. Tedy aspoň tady a teď.

Ovšem smekám před těmi, kteří své názory na společnost vyzpívat dokáží. Zvláštní slabost mám pro báječné muže s kytarou. Zmiňme jen tři, co se vyšplhali až na výsluní popularity.

V první řadě Karla Kryla, z jehož čerstvě vydané sbírky porevolučních politických komentářů „Země Lhostejnost“ (vydal Torst, Praha 2012) by tu šlo citovat týden co týden. Kryl byl mimořádně citlivý a ve svých glosách, zpívaných i psaných, přesný.

×
Diskuse
JP
April 28, 2012 v 22.43
Přisprostlé osočování podle Klausovy metody ...
Inteligentní autor by si měl stokrát rozmyslet osočovat někoho nejmenovaného z kavárenského čehokoli - nechce li být zařazen do Klausova (Hrad) stádečka. Pavel Klusák není žadný kavárenský remcal, ale hudební kritik a jeho článek zde: http://klusak.blogspot.se/2012/04/iniciativnim-klusem.html?spref=fb skvělým způsobem vysvětluje proč není Tomáš Klus písničkářem. Další z kritiků (kavárenských povalečů) je Jan Burian, ale ten také nestojí za jmenování. Dovolujise připojit svůj kavárenský názor na T. Kluse - připomíná mi produkt bolševického šouprůmyslu Boba Frýdla (nebo to byl Frídl) ...
PM
April 29, 2012 v 11.04
pan Klusák je přísný k oběti systému
Kdo z nás tu nepěje mizerně, nechť první hodí kamenem po postmoderně pějícím Klusovi.
Pan Klus pějíce, pouze době poplatně Komunikuje.
A doba je plna mlhavě mizerných společenských magorií.
Je mizerná v tom, že není schopna čelit pozadí téhle mizerie - velmi mizerným-konfuzním představám o základních předpokladech funkčního demokratického režimu.
PL
April 29, 2012 v 14.57
hudební kritik Klusák..
..je první, díky němuž vím, že jsem se nespletl, když mi přišla ta melodie taky poněkud (sobě)ukradená (viz Racek), to mi fanynka T.K. schopna prozradit nebyla, tedy díky pane Pallas. Ovšem jakkoliv bývá odborná kritika vkus tříbící, většina národa nejspíš asi jaksi nedbá hlasu recenzistů a drží se svých hrdinů. Láska k umění malinko většího než malého množství poznání. Dilema (aspoň malé) účinnosti versus (možné) kontraproduktivnosti příliš malých krůčků však L.Jelínek asi nepociťoval nebo nepřiznal.
(PS: Srovnání zrovna s Krylem se mi také jeví jako lichotka větší než malá).
PH
April 29, 2012 v 22.16
Je báječný
Tomáš Klus je báječný, již několik let ho sleduji a obdivuji jeho schopnost vyjádřit básnicky myšlenku, aniž by to znělo toporně, jeho spontánnost při tvorbě textu obecenstvu aktuálně přímo na pódiu. Myslel jsem si, že nejsilnější je v lyrických písních, které nejsou prvoplánové, vždy ještě odhalují další rozměr vztahu, ale při poslechu jeho politických písní se nedivím, že mladá generace jde za ním - jdu s nimi také, ač starší :-)
Je skutečně signifikantní, že se najdou plivatelé ve stylu Steigerwalda z MF Dnes jako je i výše zmíněný kritik. To je známka, že umění T.Kluse zasahuje na citlivých místech a to je dobře!
PL
April 30, 2012 v 15.00
díky za tip
Vánoce jsou sice ještě daleko, ale blíží se každým báječným okamžikem.. doufám že má oblíbený autor toto léto volné a stihne navázat na Báječná léta 2 volným pokračování Báječná léta s Klusem, teď ještě jestli pan Michal chodí na stránky DR, balící papír jsem si již nachystal - no není to báj-ečné?
MK
May 1, 2012 v 1.09
k tomu Nohavicovi
Díky za sympatický článek. Kluse zrovna nemusím, ale intelektuálské ohrnování nosu a naprosto absurdní srovnávání s Tomio Okamurou (panebože, proč? kde? jak?), případně ještě s Danielem Landou, mi dost pije krev. Vy jste to pojmenoval velmi přesně. Proto taky úplně nechápu zdejší na pohled lehce lunatické diskusní příspěvky.

Ale k té chvále Nohavici: nedávno mi bylo dopřáno slyšet, ke všemu naživo, jeho velmi podivný "aktuální" šlágr s názvem Dežo, který je reakcí na dění ve Šluknovském výběžku. Můj oblíbený Ostravan tu prokázal značnou necitlivost k tomu, jakou moc má takový text, když působí na dav jeho fanoušků (stála jsem v tom kotli a bylo mi fakt docela úzko), a moc ho neomlouvá, pokud to myslel jako nevinný vtip. Vtipná ta píseň asi je a nic proti boření upjaté politické korektnosti, ale ve stávající společenské náladě by se měl písničkář jeho postavení (lidový, takřka národní bard) krotit.