Lipo -- Pozdravy z Liberce

Redakce DR

Raper Lipo vytáhl do předvolebního boje proti liberecké ODS: Nemáte koncepci, vizi, nemáte ani cíl// Myslíš, že fontánou sis tady všechno vyžehlil? zpívá jí.

1.

Mlčeli jsme dlouho, nemůžu se na to dívat

za ty léta po vás zbyla jenom v zemi díra

Vaše pravicový pindy, pupek všehomíra

tlačíte úsměv na billboardu, naskočí vám kýla

Radnice místo kde má ústředí stavební firma

Syner tower, Syner palác, trochu Syner špína

Nechcete nýst za svý činy žádnou odpovědnost

lidi jsou apatický — rovná se spokojenost

mladej student má stav města zcela v prdeli

buď volí starou garnituru — nebo nevolí

Z liberecký kultury má radost maloměšťák

navštěvuje supermarket, jednou za rok jarmark

zájem soukromejch firem hraje v tomhle městě prim

jede se podle noty: každý místo zastavim

a teď hospodárnej účet vaší modrý party:

pravicová úspora, dluh za dvě miliardy

REF:

Pozdravy z Liberce, města, kde jsou rozdaný karty

vládne jedna parta a s ní stavební lobby

Pozdravy z Liberce, města, jemuž se hyzdí tvář

a primátor se tváří jako by měl svatozář

Pozdravy z Liberce, města, kde korupce prej není

pokud je tam necháme, málo se asi změní

Pozdravy z Liberce, města, kde podstatný jsou volby

máš jen jeden hlas, ten ale nejde koupit

2.

Mistrovství v lyžování — jó velká akce páni

město teď hledá prachy, jak to splatit, radši zhasni

120 obchoďák, ucpat dluh je to krásný

neptej se radši, kdo má na radnici správný vazby

ulice jako v Rumunsku, zbouraná textilana,

výsledek vaší politiky, kráter u Perštýna

Hokejová hala stojí, to vám mám nohy líbat?

dali jste lidem zábavu, přestanou snad vnímat?

že jejich zájem pro vás byla vždycky pouhá nula

nestačí jen strašit, že znova přijde rudá

vykreslíte opozici jako eko fanatiky

to vám maj snad za to doma ještě leštit kliky?

na křídovym papíře kádruješ redaktory

na každou kritiku odpovíš, že tu máme hory

Příroda tu byla před váma — takže sorry

já chci živý město — ne betonový hroby

3.

Nemáte koncepci, vizi, nemáte ani cíl

Myslíš, že fontánou sis tady všechno vyžehlil?

zdevastovaný památky, město babylonů,

pozemkovejch machinací a arogance k tomu

před Ambiente stojej ladně naleštěný káry

kdo z vás tu ale dneska akcentuje veřejný zájmy?

jo pánové jsou za naše mlčení vřele rádi

a tak s lehkym srdcem každý místo rozprodali

umění nebýt transparentní tu má vlastní obor

mafiánskej kapitalismus si žádá dozor

Ptám se, kde jsou mladý a kde je jejich projev?

kde jsou jejich názory a kde je jejich protest?

všude kolem konformita, nikde žádnej rebel

bůh konzumu je šťastnej, vidí, kam tohleto spěje

můžeš mě odmítnout — nebo to poslat dál

aby se kritickej hlas aspoň jednou zachoval

    Diskuse
    MS
    Ano, doslova a do písmene a ještě hůř.
    TT
    October 11, 2010 v 10.13
    Pecka
    Tak tohle je fakt super!
    AB
    October 11, 2010 v 11.22
    Úžasné. Zdá se, že svítá na lepší časy. Je to i hozená rukavice ostatním umělcům včetně nás básníků a spisovatelů.
    Tak kdypak vyhlásí Deník Referendum soutěž o nejlepší politickou báseň? Vítěze by třeba mohl Lipo zrepovat :-)
    JG
    October 11, 2010 v 20.9
    Hlas ulice? Asi ne
    No, nemůžu si pomoct, ale tohle mi připadá spíš jako rýmovaný novinový úvodník. Nedokážu si představit rapera, který má ve slovníku výrazy jako "akcentovat veřejné zájmy"...
    FK
    October 12, 2010 v 8.15
    Z uměleckého hlediska je to tedy strašná srágora.
    Ale jako komentář k politickému dění to zase není tak špatné.
    LF
    October 12, 2010 v 8.45
    Hlas ulice, asi ano
    Z uměleckého hlediska výborné!
    October 12, 2010 v 9.58
    "umělecky"
    je to zoufalství bez špetky vtipu a mentálně to nejvíc připomíná výtvarné projevy sprejerů. Forma tu kazí obsah. Asi v Liberci momentálně nemají ani Kryla ani Nohavicu.
    October 12, 2010 v 13.11
    Každý to asi vnímáme jinak. Možná se tu částečně projevují i generační rozdíly. Mně to připadá vtipné, chytré a příjemně se mi to poslouchá. Jsem prostě nadšená :)
    AB
    October 12, 2010 v 13.44
    Myslím, že v tomto případě nejde až tolik o "uměleckou kvalitu", ale o skutečnost, že v zemi, kde čerstvě pamatujeme "Přemluv bábu", vystoupil veřejně mladý člověk a srozumitelně a zábavně artikuloval angažovaný postoj a nebál se veřejně přihlásit k levici. Z toho mám radost! Co se týče umělecké kvality, je to vždycky věc měřítka. Já od rapu neočekávám že to bude poezie a la Ezra Pound. Jeden můj přítel, vynikající básník mi v narážce na první komentář vyčetl, že pokud tohle kladu jako vzor pro angažovanou poezii, tak potěš pánbůh. To se ale míjí z podstatou věci. Ve srovnání s literárními krasoduchy, kteří před nedávnem strašně plácali na dnech H. Bölla je Lipo opravdu osvěžující a vlastně odvážný.
    October 12, 2010 v 15.46
    To je pravda.
    JG
    October 12, 2010 v 16.16
    autenticita
    Ale mně nejde o estetiku, nečekal jsem Kryla ani Pounda (nejsem ani tak náročný jako pan Kopecký, takže jsem ocenil vtip "máte tady hory, tak co ještě chcete?"), já tomu prostě nevěřím. Pro hiphopovou kulturu je typická přímočarost až vulgarita, ne záplava cizích slov a novinářských frází. Tohle prostě není naštvaný výkřik outsidera, ale student, který je pořád součástí elity a užívá její jazyk. "Nemáte vizi" - to nic neznamená, vize je zaklínadlo, které před volbami používá každý politik - nepotřebujeme na radnici vizionáře, ale lidi, kteří nevykácejí park kvůli stavbě shopping centra vlastněného starostovým švagrem.
    HH
    October 12, 2010 v 18.25
    nádhera
    nebudou to generační rozdíly!!! mně se to líbí moc a moc. doporučuju kouknout na you tube na jeho další písničky. je to rapující básník :-) a výrazivo v jeho slovníku je dané mimo jiné jistě i tím, že stdujuje u erazima koháka...
    October 12, 2010 v 18.34
    k "autenticitě"
    Proč tu klademe jako kritérium autenticitu? Proč je autentický jedině outsider z ulice a nikoliv už neznámý student? Milý pane Grombíři, když požadujete autenticitu, tak se pouze vykrucujete, tohle slovo přece nic neznamená. Anebo jste se svým písemným projevem více/méně autentický než Lipo nebo třeba já?
    Požadovat po nějakém díle umělecké kvality přece znamená, že disponujeme náležitým hodnotovým aparátem, na základě něhož budeme soudit. Kdo z těch, kteří tady říkají (anebo naznačují), že Lipův song je umělecká srágora, se opírají o něco jiného než své vlastní subjektivní dojmy? Dokážou si vůbec jen připustit, že by mohlo existovat hodnotné umění, které nenavazuje na "skvělou" tradici českých písničkářů, kotlíkářů a kdovíjakých ještě lidových umělců?
    Pozdravy z Liberce jsou, jak napsal Adam Borzič, hozenou rukavicí. Je teď na těch, kteří se cítí dotčeni neuměleckostí tohoto dílka, aby ukázali, že jsou schopni odpovědět svým vlastním jazykem a svými vlastními hodnotami. Není nic jednoduššího než Lipa uklidit z očí odkazem na chybějící autenticitu a elitárnost použitého jazyka.
    JG
    October 12, 2010 v 18.58
    Ale no já mám samozřejmě radost, že se mladí umělci vyjadřují k veřejnému dění a dokonce adresně kritizují lokální poměry, což je riskantní a málo vděčné. O to líp, že v Liberci, který je výkladní skříní českého kapitalismu a důkazem toho, že když se lidi mají materiálně dobře, nechají si od vrchnosti líbit ledacos. Jenže "bůh konzumu" nebo "mafiánský kapitalismus", to jsou prostě klišé nedůstojná tvůrčího člověka, která ten dobrý úmysl shazují. Jenom jsem si vzpomněl na Orwella - jsou Vysocí, Střední a Nízcí, Nízcí chtějí Vysoké zrušit, kdežto Střední je chtějí jenom vystřídat. Doufám, že Lipo patří k těm Nízkým. Holt, vidím to jako ten Winston Smith: "Je-li kde naděje, je v pracující lúze" jenže "Nevzbouří se, dokud nepochopí, ale nepochopí, dokud se nevzbouří."
    October 12, 2010 v 20.3
    A co na to ústečtí piráti?
    Raper z Liberce mě také potěšil. Když se o tom začne mluvit, třeba se s tím začne i něco dělat. Myslím, že Ústí si s Libercem v mnoha věcech nezadá. Ale ústečtí piráti přicházejí s touto odpovědí: http://www.youtube.com/watch?v=x6elNWdKyD0&feature=player_embedded
    October 12, 2010 v 23.5
    Vzpomínám si, že vždy když umění umíralo na akademismus, že přišli mladí barbaři, nad kterými zavedená umělecká a uměnovědná scéna ustaraně pokyvovala hlavami. Když barokní skladba, třeba takové Bachovo Umění fugy už na své dešifrování vyžadovala složité matematické struktury, přišla naivně jeddoduchá průzračná sonátová nebo rondová forma a byla tu mozartovská popmusic. Z té se stala klasika a když už se i ta vyčerpala, přišel nějaký Schubert s naivními lidovými popěvky, a byl z toho hudební romantismus. Pak si nějací chudí negři v Americe pěstovali svou hudbu, hráli na nástroje proti všem zásadám, divně intonovali, používali divné rytmy, kterým se pak začalo říkat synkopy, nehráli z not, troufli si improvizovat a hudební scéna se shovívavě usmívala. Ale pak přišel nějaký Gershwin si troufl si něco takového uvést do hudby tak řečené artificiální. Ostatně v jednom případě i Dvořák Možná tato dějinná zkušenost platí i pro kombinaci umění hudebního se slovesným.

    Ne každý klasik je génius a ne každý mladý barbar je politováníhodný ubožák. Možná naivní kladení slov a barbarská forma (vedle úctyhodné klasiky) je vhodná, aby něco probudila.

    Možná nebude nutné rozdělit kulturní českou scénu na lipisty a antilipisty. :-)

    Děkuji za pochopení.
    souhlasím s Adamem Borzičem, že Lipo představuje docela důležitý okamžik a výzvu mladým českým umělcům i prostě mladým lidem. Mladí lidé politikou de facto pohrdají či ji považují za něco, co se jich osobně netýká. Syrovost Lipa může tuto propast pomoci překonat. Co se týká toho, zda je Lipo umělec či nikoliv, to je myslím otázka, která se vrací znovu s téměř každým novým uměleckým tvarem - není to líbivé, ale toho jsme si v posledních 20 letech užili tolik, že možná dobře tak. Upřímně se přiznám, že na můj osobní vkus je to také trochu přímočaré, ale aspoň živoucí, což se o většině mladé české umělecké produkce říci opravdu nedá, alespoň v literatuře mám už 10 let pocit, že mladým umělcům je hromadně nad sedmdesát podle Krchovského trylku _" Dnes bylo by mi dvaadvacet, moc šťastně se však netvářím, mám pod nohama další klacek a kříž s hvězdičkou v diáři, blíž ke smrti než ke stáří, blíž do rakve než do kolébky, blíž rozpadu než srůstu lebky a o to blíže úniku..." - ten to ale aspoň umí zreporvat.
    + Další komentáře