Rozhovor s Jonášem Červinkou: Rap vždycky řešil sociální otázky

Jakub Patočka

Jonáš Červinka alias Lipo z hiphopové kapely BPM vysvětluje Deníku Referendum okolnosti vzniku písně Pozdravy z Liberce.

Co bylo bezprostředním popudem k natočení klipu Pozdravy z Liberce?

Řekl bych, že toho bylo víc. Tím prvním je stav města. Vracívám se sem z Prahy, kde studuju, a vidím, čím město prochází, jak se mění. Je hořký sledovat, co se děje. Tím druhým popudem je nečinnost mladé generace, která je apatická. V klipu se záměrně stavím na levicovou pozici, aby mladí viděli, že i to je dnes možný.

Vznikl klip na žádost některé z kandidujících stran?

Vůbec s nikým z politiky jsem o tom do samotného vypuštění klipu nemluvil. Nemá to být ani součást žádného alba, track vznikl jako moje osobní občanská iniciativa.

Dělám hiphop. Hodně mě zaskočilo, že dost raperů natočilo před volbama v červnu agitační songy a klipy, aby mladí lidi šli volit pravici. Jako kdyby to byla jediná správná, a dokonce možná cesta! Opravdu mi vadil klip Přemluv bábu, z nějž čiší schematické, zjednodušující vidění světa. Myslím, že podle něj by si staří lidé neměli dělat o mladé generaci obrázek, ať už jeho autoři měli původní záměr jakýkoliv.

Rap vždycky řešil sociální otázky. Proto když dneska rapeři říkají: „jděte volit pravici, záleží na tom budoucnost naší země,“ připadá mi to úsměvný.

Viděls hudební klip volební liberecké ODS? To tě neinspirovalo?

Ne, to se úplně náhodou sešlo. Ale viděl jsem ho.

Jak bys ho charakterizoval hudebně?

×