Chci plavat mezi malými rybami

Ivan Štampach

Církev po domácnostech bývá nejčastěji označována jako podzemní, případně skrytá a bývá dávána do kontrastu s tou oficiální. Je však daleko důležitější, co se říká, než jak se to říká. Při prostém lámání chleba po domech se může křesťanské poselství komolit stejně jako na pompézní pontifikální mši.

Jako kontrast k církvi oděné do purpuru, ozdobené zlatem a drahokamy se klade uskromněná církev za minulého režimu. V polorozpadlých kostelích se občas sloužila mše za bdělého dohledu tajemníků pro věci církevní a to podstatné se odehrávalo po bytech a na chaloupkách uprostřed přírody. Taková domácí mše mohla znamenat i to, že si pár lidí sedlo kolem stolu, vzali si Bibli a po úvodní improvizované modlitbě si z ní něco přečetli a pak o tom chvíli debatovali. Pak jeden ze stolovníků vzal kousek chleba a sklenku vína a při další modlitbě zopakoval liturgicky stylizovaná Ježíšova slova, že ten chléb je jeho tělo a ten kalich krve je jeho krví. Pak miska s chlebem a kalich s vínem kolovaly a každý si vzal. Po závěrečné modlitbě se hosté rozešli. Jaký kontrast vůči koncertu ve středověkých kulisách pražského dómu svatých Víta, Vojtěcha a Václava, s kultickými prostocviky a čtením nesrozumitelných formulí v pauzách hudební produkce, to vše po návratu Dominika Duky s kloboukem z Říma. Při domácí mši se nic neblyštělo, nic nedunělo, žádné trubky nešikovaly církev bojující do dalšího konfliktu s hříšným světem.

Církev po domácnostech bývá nejčastěji označována jako podzemní, případně skrytá. Její kněží ani biskupové nemluvili církevním ptydepe, bydleli, oblékali se a jednali jako obyčejní smrtelníci. Z popsané nouzové podoby liturgie se stala ctnost jednoduchosti a proto i domnělé srozumitelnosti pro moderního člověka.

×
Diskuse
March 6, 2012 v 19.15
pane Štampach
moc pěkný článek, takové odvážné vyznání. Naprosto s Vámi souhlasím, podstata křesťanství je někde úplně jinde, než u mocnářů, byť církevních. Dokonce jsem přesvědčen, že církevní moc a pravda Krista jsou v přímém rozporu. Katolická církev stejně víc staví na Pavlovi, než na Kristovi, protože Pavel moc adoroval, což mi přijde jako katastrofální posun Kristova přístupu (boj proti farizejům, stranění vyloučeným, chudým, ženám atd.). Přijďte se někdy podívat mezi kvakery, u nás je rovnost a přímý kontakt s Bohem bez jakéhokoliv prostředníka a úcta k odlišnosti duchovní i životní cesty a názorů (včetně věroučných) každého základem.
March 6, 2012 v 20.15
Slavoj Žižek v "Materialistické teologii" říká, že jediná cesta, jak udržet při životě pravdu křesťanství, vedla přes materialistické heretické odštěpení od jeho mrtvolného jádra. Na rozdíl od negativního ateismu (negace víry) vyzvedává pozitivní ateismus (negaci negace), což je podle něj určitá forma víry - víra bez jakékoliv opory v autoritě nějaké předpokládané figury velkého Druhého. Víra zbavená substancializace.
March 6, 2012 v 21.25
A nebo jinak
Možná potřebujeme něco jako životní filosofii.
"Nenech uplynout jediný den aniž by ses zeptal, kdo jsi a kam směřuješ." /Silo/
March 8, 2012 v 6.02
Pane Štampachu
Být malou rybou znamená možná větší svobodu než být velkou rybou. Aspoň do doby, než nás ty velké a dravé ryby začnou požírat. Napadá mě, jestli v tuhle absurdní dobu má vůbec cenu ptát se po smyslu života, ale možná víc, než kdy jindy. Pravda je, že mě takové věci zajímaly vždycky, ale nijak jsem to nerozvíjela. Jako studentka jsem navštěvovala přednášky z dějin filosofie, na které jsem se těšila, podobně jako na přednášky z religionistiky, které jsme ovšem tehdy říkali vědecký ateismus. Starý pan docent při pohledu na skupinu, složenou téměř jen z děvčat, pravil, že všichni filosofové byli muži a že ženy nemají pro filosofii smysl. Jediná žena, kterou kdy zmínil, jak si vzpomínám, byla Sokratova manželka Xanthippa. Už je to víc než třicet let, ale pořád si to pamatuji, takže mě to asi tenkrát mrzelo. Pak jsem při četbě nějaké knihy o antických dějinách narazila na zmínku o Hypatii z Alexandrie, tak jsem si řekla - vida, přece jen nějaké filosofky byly, dokonce ve starověku. Vzpomněla jsem si na to nedávno při četbě článků o R. Luxemburgové, kterou totiž shodou okolností potkal stejný osud (že byla utlučena davem).
Ale proč to vlastně píši? Zdá se mi, že život je příliš krátký a člověk si nestačí ani přečíst všechno, co by chtěl, natož aby dohnal jiné. Ale vaše články čtu docela ráda.
SH
March 9, 2012 v 11.38
Pokorné slovo nonteisty.
Každé náboženství vyagregovává elitu. Od šamanismu, po buddhismus, který ve své čisté formě asi vůbec náboženstvím není. Elita by podle mne měla mít přirozenou autoritu a ne autoritu „úřadu“ jakou měli, mají a asi ještě dlouho budou mít kněží. Něco mi přesto říká, že náboženství tu elitu potřebuje, aby prohlubovala a „popularizovala“ (omlouvám se za to slovo, ale nenašel jsem lepší) víru. Myslím si pana Štampachu, že ať děláte, co chcete, Vy jste také elitou, podle mého posouzení právě tou neformální. K čemuž Vám můžu jenom blahopřát.